Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-06-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Veere maakt opbrengsten toerisme inzichtelijk voor bewoners

Veere maakt opbrengsten toerisme inzichtelijk voor bewoners

Toerisme levert naast negatieve effecten ook veel positiefs op. Zeker in economische zin. Dat laat de Zeeuwse gemeente Veere goed zien in haar toegankelijke infographic over de jaarrekening 2022.

De toeristenbelasting, parkeergelden en forensenbelasting leverden de gemeente Veere in 2022 bijna 18,4 miljoen euro op. Dat is maar liefst 20% van de totale inkomsten van de gemeente en komt omgerekend neer op 840 euro per inwoner.

Veere ontvangt jaarlijks 9,4 miljoen euro uit de toeristenbelasting. Toeristen die verblijven in een mobiel kampeermiddel moeten 1,35 euro per persoon per nacht betalen, voor verblijf in een vaste accommodatie moet 2,05 euro per persoon per nacht worden afgerekend. Aan parkeergeld wordt 7,0 miljoen euro opgehaald waarvoor 2,0 miljoen euro aan kosten wordt gemaakt. Uit eerder onderzoek bleek dat toeristen en recreanten 99% van het parkeergeld betalen. Tot slot incasseert de gemeente 1,9 miljoen euro aan forensenbelasting, deze wordt geheven aan mensen die in de gemeente een huis bezitten maar er niet wonen.

Uit onderzoek van HZ Kenniscentrum Kusttoerisme bleek onlangs dat inwoners zich nog niet altijd bewust zijn van de positieve effecten van toerisme. "Goed dat Gemeente Veere via een leaflet actief communiceert over de financiële opbrengsten ervan, die - in ieder geval deels - weer ten goede komen aan de lokale gemeenschap”, stelt Daniek Nijland van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme. "En ja, natuurlijk brengt toerisme méér dan alleen economisch gewin én is er ook aandacht (nodig) voor de negatieve effecten die inwoners ervaren.”

Link: https://cuatro.sim-cdn.nl/veere/uploads/jaarrekening-gemeente-veere-2022.pdf?cb=mAXGYegI
Trefwoorden: toerisme, beleid, belastingen, bewonersprofijt

CELTH



||| Nieuws |||

14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.