Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-06-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Veere maakt opbrengsten toerisme inzichtelijk voor bewoners

Veere maakt opbrengsten toerisme inzichtelijk voor bewoners

Toerisme levert naast negatieve effecten ook veel positiefs op. Zeker in economische zin. Dat laat de Zeeuwse gemeente Veere goed zien in haar toegankelijke infographic over de jaarrekening 2022.

De toeristenbelasting, parkeergelden en forensenbelasting leverden de gemeente Veere in 2022 bijna 18,4 miljoen euro op. Dat is maar liefst 20% van de totale inkomsten van de gemeente en komt omgerekend neer op 840 euro per inwoner.

Veere ontvangt jaarlijks 9,4 miljoen euro uit de toeristenbelasting. Toeristen die verblijven in een mobiel kampeermiddel moeten 1,35 euro per persoon per nacht betalen, voor verblijf in een vaste accommodatie moet 2,05 euro per persoon per nacht worden afgerekend. Aan parkeergeld wordt 7,0 miljoen euro opgehaald waarvoor 2,0 miljoen euro aan kosten wordt gemaakt. Uit eerder onderzoek bleek dat toeristen en recreanten 99% van het parkeergeld betalen. Tot slot incasseert de gemeente 1,9 miljoen euro aan forensenbelasting, deze wordt geheven aan mensen die in de gemeente een huis bezitten maar er niet wonen.

Uit onderzoek van HZ Kenniscentrum Kusttoerisme bleek onlangs dat inwoners zich nog niet altijd bewust zijn van de positieve effecten van toerisme. "Goed dat Gemeente Veere via een leaflet actief communiceert over de financiële opbrengsten ervan, die - in ieder geval deels - weer ten goede komen aan de lokale gemeenschap”, stelt Daniek Nijland van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme. "En ja, natuurlijk brengt toerisme méér dan alleen economisch gewin én is er ook aandacht (nodig) voor de negatieve effecten die inwoners ervaren.”

Link: https://cuatro.sim-cdn.nl/veere/uploads/jaarrekening-gemeente-veere-2022.pdf?cb=mAXGYegI
Trefwoorden: toerisme, beleid, belastingen, bewonersprofijt

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...