Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-06-2023

Zomerse leescampagne met TUI en NS

Zomerse leescampagne met TUI en NS
Roos van Rijswijk, Vamba Sherif, Sanneke van Hassel, Mensje van Keulen, Anna Drijver en Renée van Marissing. Foto: Bob Bronshoff.

Gisteravond werd - vlak voor de regen losbarstte – het Zomerlezengeschenk Zomeravond feestelijk gelanceerd in het Noorderpark in Amsterdam. De leescampagne van CPNB heeft veel te maken met reizen. Partners zijn touroperator TUI en spoorbedrijf NS.

Anna Drijver, samensteller van de bundel korte verhalen Zomeravond , kreeg het eerste exemplaar uit handen van Hanna Bervoets, in aanwezigheid van een aantal in Zomeravond opgenomen auteurs: Mensje van Keulen, Renée van Marissing, Sanneke van Hassel, Vamba Sherif en Roos van Rijswijk. Bezoekers van het park werden getrakteerd op zomerse boeken om zo hun leeszomer te beginnen. Voor meer dan de helft van de Nederlanders is de zomer de periode om een boek te pakken. Vanaf 21 juni tot en met 2 juli krijgt iedereen die in de boekhandel € 15 of meer aan Nederlandstalige boeken aanschaft de bundel met korte verhalen cadeau. Zomeravond verschijnt in een oplage van ruim 325 duizend exemplaren.

Vakantietijd is leestijd

Meer dan de helft van de Nederlanders leest tijdens de vakantie. Onder lezers is dit één op de drie. Dit blijkt uit onderzoek gedaan in opdracht van de CPNB. Veellezers (de groep lezers die bijna dagelijks leest) zijn sowieso echte vakantielezers: negen op de tien pakt een boek tijdens de vakantie. Van de ‘light’ lezers, de mensen die heel soms lezen, is een derde vakantielezer. Opvallend daarbij is dat ruim de helft hiervan ook echt alleen tijdens de vakanties leest.

Smartphone en streamdienst zijn concurrenten

De zomer is hét moment om een boek te pakken: of dat nou in je tuinstoel, op het strand of aan het zwembad is. Toch hebben mensen ook dan nog vaak een zetje nodig om echt te gaan lezen, want smartphones en Netflix reizen mee. Dat zetje krijgen ze dankzij de campagne Zomerlezen. Die vraagt mensen niet óf ze gaan lezen, maar wát ze gaan lezen: wat lees jij deze zomer? Naast de inspiratie die het Zomerlezengeschenk biedt, doen boekhandelaren een voorzet met 25 zomerse boekentips in de Zomerlezen Tip 25.

TUI biedt lees challenge

Met de TUI Zomerlezen Reading Challenge kan de vakantievierder zich laten inspireren en vanuit je luie zomerstoel of vanaf je strandlaken de wereld rondlezen. De challenge is online in te vullen, maar er is ook een papieren TUI Zomerlezen Reading Challenge-paspoort dat je kunt ophalen bij een TUI-shop of bij je favoriete boekhandel. In een aantal TUI-shops en in een aantal bibliotheken zijn speciale zomerse leeshoekjes ingericht zodat je direct kunt gaan zomerlezen. TUI is hoofdsponsor van Zomerlezen. Kijk hier voor meer informatie: www.tui.nl/zomerlezen

NS leeskaar van Nederland

De campagne heeft nog een partner in de reiswereld. Voor wie deze zomer met de trein reist, biedt NS met de Leeskaart van Nederland tips over welke boeken je kunt lezen tijdens je treinreis. Wat is er fijner dan onderweg een heerlijk boek lezen? En mocht je tijdens de treinreis zelf onverhoopt geen boek bij je hebben, dan kun je in de zomermaanden op ns.nl/zomerlezen de eerste hoofdstukken lezen van vijf boeken die bij een zomerse bestemming in Nederland horen. Zo reis je bijvoorbeeld naar Limburg met De heks van Limbricht van Susan Smit, naar Amsterdam met Amsterdam heeft alles van Nicolette van Dam en Bas Smit of naar Drenthe met Een jaar in de tuin van White Stork Farmhouse van Marijn O’Hanlon. NS is sponsor van Zomerlezen.

Trefwoorden: campagne, lezen, touroperator, TUI, NS

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    09/07/25
    CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
    Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
    18/06/25
    Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
    Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
    02/06/25
    HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
    HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
    21/05/25
    Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
    CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
    13/05/25
    Regionale toerismedata nog niet betrouwbaar genoeg voor lokaal beleid
    Betrouwbare data op regionaal en lokaal niveau over het aantal gasten en overnachtingen is essentieel voor effectieve beleidsvorming in de toeristische en recreatieve sector. Uit een verkenning blijkt dat het lastiger is dan verwacht om op gemeentelijk niveau betrouwbare cijfers te genereren met de huidige methode.
    10/04/25
    Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
    Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
    03/03/25
    Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
    Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
    25/12/24
    Op weg naar 2025
    Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.