Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-06-2023
Auteur: Marc Gerlings

NMM toont F16 Orange Jumper

NMM toont F16 Orange Jumper
F16.

Het Nationaal Militair Museum (NMM) toont tijdens het evenement Soesterberg Zomeroffensief voor het eerst de F-16 Orange Jumper. Dit is een uniek toestel dat onlangs aan de collectie van het NMM is toegevoegd. Het Soesterberg Zomeroffensief is een jaarlijks terugkerend evenement van het NMM dat dit jaar gehouden wordt op zaterdag 1 en zondag 2 juli 2023.


De F-16 Orange Jumper was het testvliegtuig van de luchtmacht. Het werd gebruikt om nieuwe instrumenten te testen, maar ook om bijvoorbeeld belasting van de vleugels te onderzoeken. Om alle testapparatuur te bedienen, waren kilometerslange kabels nodig. De oranje klemmen waarmee die kabels werden vastgezet worden in het Engels jumpers genoemd en zo was de naam Orange Jumper snel geboren. In verband met de afbouw van het F-16 bestand door Defensie wordt het toestel toegevoegd aan de rijkscollectie militair erfgoed en krijgt het een plek in de collectie van het NMM.


Tijdens het evenement Soesterberg Zomeroffensief staan er tal van voertuigen en vliegtuigen static opgesteld, onder meer de Leopard 1V en 2A4, een T-72 tank en een M22 Locust airbornetank. Naast de F-16 Orange Jumper staan er ook onder meer de Gloster Meteor, de Hawker Hunter en de Lockheed ‘T-bird’. Verder zijn er diverse luchtmachtsquadrons uit binnen- en buitenland, kunnen bezoekers een kijkje nemen in het depot en zijn er tal van kinderactiviteiten. Hoogtepunt is de tankshow in de Arena. Alle informatie staat op nmm.nl/zomeroffensief.

Trefwoorden: museum, evenement, vliegtuig

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.