Werk aan de winkel voor de hooggewaardeerde kust
Hoe beleeft de Nederlander een bezoek aan de eigen Noordzeekust? Die vraag stond centraal in nieuw onderzoek van de ANWB onder Nederlandse kustbezoekers. Het onderzoek voerde de ANWB uit ten behoeve van het Kustpact. En dan blijkt dat er ondanks de hoge waardering wel werk aan de winkel is voor de kust. Zo missen bezoekers voorzieningen, is de bereikbaarheid een hot issue en is nog meer bebouwing geen goed idee voor de kustbeleving. Kansen liggen er ook. BezoekDe Nederlandse kust is enorm populair bij de eigen inwoners. Maar liefst 79% van de Nederlanders bracht het afgelopen jaar een bezoek aan de Nederlandse kust. De zomer is veruit het meest favoriete seizoen voor een kustbezoek. Van de andere seizoenen is de lente het meest populair. Vanwege de grote bevolkingsdichtheid is het niet verwonderlijk dat de Zuid-Hollandse kust het meest bezocht is. Lees verder >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform. Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
Trefwoorden: onderzoek, waardering, kustgebieden, Nederlandse kust, dagrecreatie
|
|
28/05/25
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
|
28/05/25
Paaltjes op wegen en fietspaden zijn bedoeld om auto’s van het fietspad te houden, maar in de praktijk zorgen ze juist voor gevaar voor fietsers. Elk jaar raken duizenden fietsers gewond door een botsing met een paaltje. Daarom lanceert de Fietsersbond de Paaltjesmelder.
|
28/05/25
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
|
27/05/25
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
|
27/05/25
Kamperen blijft ook in de zomer van 2025 een relatief betaalbare vakantieoptie, al stijgen de prijzen licht. Volgens de jaarlijkse prijsanalyse van PiNCAMP, het kampeerplatform van onder andere de ANWB, betalen kampeerders in Nederland dit jaar gemiddeld €55 per nacht voor een gezin van drie personen. Dat is een stijging van ongeveer 6 procent ten opzichte van vorig jaar.
|
27/05/25
Voor het eerst in veertien jaar is niet Amsterdam, maar Maastricht de favoriete gemeente van Nederland. Ook Flevoland scoort heel verrassend sterk.
|
27/05/25
Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft de instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie gedaan. De instructieregel heeft een looptijd van 10 jaar.
|
26/05/25
Met ingang van 1 juni 2025 start Annemarie Moons als voorzitter van Van Gogh Nationaal Park.
|
|
05/06/25
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
|
10/06/25
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
27/06/25
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
|
|