Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-05-2023
Auteur: Klaas van Erp
Maas RBM
Publicatie: R&T 2023-2

Ontwikkeling van de Recreatiemarkt

Ontwikkeling van de Recreatiemarkt

In de bijna 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt van allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

Tijdens het schrijven van deze column ben ik met mijn gezin op reis in Marokko. Onze gids Hafid wiens vader in de jaren 70 naar Nederland kwam heeft in Alkmaar een reisbureau voor reizen door Marokko. 

Marokko gelegen in Noord-Afrika met een mediterraan én woestijn klimaat en ongeveer 12 keer groter dan Nederland. Prachtig gastvrij land. Enorm uitgestrekt en ongeveer 47 mln inwoners. 

De recreatiemarkt in Nederland heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt. Steeds meer mensen kiezen ervoor om hun vakanties door te brengen in eigen land en om te investeren in een vakantiewoning. Dit heeft geleid tot een toename van het aantal vakantieparken en recreatiewoningen in Nederland.

In de jaren ‘60 en ‘70 waren vakantieparken vooral populair bij gezinnen met kinderen. Deze parken waren vaak gelegen aan de kust of in de bossen en hadden faciliteiten als zwembaden, speeltuinen en animatieprogramma’s. 

Hafid vertelt dat Marokko erg populair is bij camperaars uit Europa waaronder Nederland. Er zijn de nodige campings, maar te weinig dus er wordt ook veel wild gekampeerd. Een camping starten is niet zo moeilijk. Je huurt of koopt een stuk grond en een vergunning is eenvoudig te krijgen. 

Vanwege de hoge temperaturen vanaf mei tm september zijn campings dan vaak gesloten. Net omgekeerd aan Nederland waar campings vooral in de zomer in trek zijn en over de vergunningen maar te zwijgen. 

De Marokkanen zelf gaan ook steeds meer op vakantie in eigen land. De zuiderlingen gaan naar het noorden en de noorderlingen naar het zuiden. Diverse plaatsen aan de kust zoals Casablanca en Agadir zijn erg populair. 

De verwachting is dat de recreatie in Marokko ook nog een flinke ontwikkeling gaat doormaken komende jaren. Eigenlijk is Marokko nú te vergelijken met Nederland van de jaren ‘60 en ‘70. Een tijd waarin in Nederland veel campings en recreatieparken hun oorsprong vinden. Blijkbaar waren vergunningen toen ook nog makkelijk te verkrijgen in Nederland. 

Hafid vroeg mij of ik in Marokko ook niet een kantoor kan beginnen. Zeg nooit nooit, maar in Nederland is voor ons nog meer dan genoeg te doen. Daarbij komt dat er vast wel een plaatselijke makelaar in dat gat zal duiken. Zo is de oprichter van ons kantoor (Thomas Maas) ook ooit begonnen in 1979 en daar zijn we hem nog steeds dankbaar voor.

Ook eens praten over de markt?

Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp
06-53424147
Maas recreatie bedrijfsmakelaardij
www.maasrbm.nl

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken

CELTH



||| Nieuws |||

24/06/25
Camping De Drie Provinciën wint opnieuw ACSI Award: seniorentoerisme als groeikans voor Drenthe
Camping De Drie Provinciën heeft voor het derde jaar op rij de prestigieuze ACSI Award voor Beste Campingrestaurant in de wacht gesleept. De feestelijke uitreiking op donderdag 12 juni markeerde niet alleen een bijzondere mijlpaal, maar ook het startpunt van een inspirerend gesprek over de toekomst van recreatie in Drenthe.
24/06/25
Inschrijving Horecava Awards 2026 geopend
De inschrijving is geopend voor de Horecava Awards 2026. Deze prestigieuze prijs bekroont vernieuwende producten, diensten en concepten die de horeca daadwerkelijk verbeteren of vernieuwen.
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.