Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-05-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Lancering Handboek voor Startende Reisorganisaties

Lancering Handboek voor Startende Reisorganisaties

De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VvKR) heeft deze week het eerste Handboek voor startende reisorganisaties gepubliceerd. Het is via de website van VvKR te koop. 


Het handboek geeft onder andere uitleg over het opstellen van een ondernemingsplan, reisrecht, administratie, inkoop en verkoop reisbranche, duurzaamheid, lidmaatschap VvKR. Het heeft als doel startende reisondernemers te helpen met informatie zodat deze weloverwogen en goed geïnformeerd aan de slag kunnen gaan als reisondernemer.


Communicatie en voorlichting

"Hiermee gaat een lang gekoesterde wens in vervulling”, aldus Marleen Nijdam, Secretaris van de vereniging en initiatiefnemer van dit handboek. "In feite waren we voor de coronapandemie al gestart met de eerste opzet, maar we hebben het toen noodgedwongen moeten laten liggen. Al vroeg in 2022 merkten we opnieuw een toename aan partijen die overwegen een reisorganisatie te starten of reizen te willen organiseren.”


Europese wetgeving

Deze partijen weten VvKR steeds beter te vinden. VvKR wil hen handvaten bieden om zich goed in te lezen over het organiseren van kleinschalige reizen.  "We merken echter dat de kennis over de Europese wetgeving bij veel mensen onbekend is. Daarnaast besteden we aandacht aan ondernemerschap en duurzaam inkopen en reizen. Met het handboek proberen we efficiënt antwoorden te geven op de vele vragen die we ontvangen, zodat men weloverwogen aan de slag kan gaan met het organiseren van reizen”, vervolgt Nijdam.


Kleinschalig toerisme

 "VvKR werd ruim 12 jaar geleden opgericht om op te komen voor de belangen van kleinschalige reisorganisaties. Onze leden organiseren hun reizen op een andere manier dan de grote en middelgrote reisorganisaties.” legt Nijdam verder uit. "Kleinschaligheid verwijst naar geen massatoerisme, weg van de gebaande paden, naar ondernemen met impact en aandacht voor mens en milieu. In feite heb ik het handboek geschreven die ik zelf zo graag had gehad toen ikzelf begon als kleinschalige reisorganisatie.”

Trefwoorden: Handboek, startende reisorganisaties, kleinschalige

CELTH




||| Nieuws |||

18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.
18/08/25
750 Ajax shirts met SAIL embleem
Voetbalclub Ajax en SAIL 2025 slaan handen ineen voor een bijzondere samenwerking. Speciaal voor de jubileumeditie van SAIL brengt Ajax een gelimiteerde versie van het uittenue 2025/2026 uit, voorzien van een exclusief SAIL 2025-embleem.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...