Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

De reistrends van Airbnb

De reistrends van Airbnb
Photo by John Tekeridis on Pexels

De ITB in Berlijn had een omvangrijk congresprogramma. De redactie van NRIT pikte de krenten uit de pap en doet deze week verslag. Airbnb kon natuurlijk niet in het kennisprogramma ontbreken. On stage werd CEO/COO Kathrin Anselm Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en landen van het voormalige Oostblok geïnterviewd door Lea Jordan.

Grote veranderingen in reisgedrag nu al zichtbaar

Volgens Anselm staat de travel industry aan het begin van een paradigmashift. "Travel is back, but different.” Nu al zien ze bij Airbnb heel wat verschillen met de periode van voor de pandemie. Over het algemeen is internationaal reizen terug maar bijvoorbeeld stedentrips moeten nog volledig herstellen. Anselm had nog wel meer trends en ontwikkelingen naar de ITB meegenomen: "We zien langere verblijven; 20% van onze boekingen is langer dan 28 dagen. Er zijn miljoenen mensen die niet meer vastzitten aan een werklocatie en dus over de hele wereld reizen, werken en verblijven. We zien ook dat mensen nu meer reizen naar culturele en historische locaties en meer solo travel, ook bij vrouwelijke reizigers.”

Zorgen om oplopende kosten voor consumenten

Zorgen zijn er ook met de oplopende kosten van levensonderhoud. "Wij zullen als organisatie veerkrachtig en creatief moeten zijn”, stelde Anselm. "Aan de andere kant is het verhuren van een kamer via Airbnb een geweldige manier is om je inkomen te vergroten.” En dat blijkt want Airbnb ziet een toename van hosts die losse kamers willen verhuren. "Reizigers zoeken in tijden van crisis een betaalbare accommodatie. We zien een crisis dan ook als een business opportunity.”

Stapjes in duurzaamheid

Ook op duurzaamheid acteert Airbnb maar zijn ze nog wel zoekende: "Er geen gouden regel en je zult veel moeten uitproberen. Al onze kantoren draaien al op hernieuwbare energie en in 2030 is onze bedrijfsvoering net zero.” Maar Airbnb realiseert zich dat ook de hosts aan zet zijn om hun operatie te verduurzamen. "We steken daarom 1 miljoen dollar in sustainable projecten bij onze hosts.”

Opvang vluchtelingen

In Europa is Airbnb het afgelopen jaar heel druk geweest met de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. "Met dank aan onze amazing community of hosts hebben we 130.000 Oekraïners gehuisvest.” Airbnb steunt de hosts financieel die dat tegen een discount doen.


Trefwoorden: reisbranche, horeca, particuliere verhuur, hotels, trends

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.