Geplaatst op: 20-01-2023
Auteur: Marc Gerlings

Uitzending Inspiratiesessie Stedelijk Toerisme verrast met perspectief

Uitzending Inspiratiesessie Stedelijk Toerisme verrast met perspectief


De opname van de Inspiratiesessie Stedelijk Toerisme is integraal te zien op het YouTube-kanaal van NRIT. Met Iris Kerst, Hildegard Assies, Marcel Bastiaansen en Yvonne van Klaarbergen. Zij kwamen stuk voor stuk met een verrassende kijk op toerisme in de stad.

De boekingen voor citytrips stijgen weer. De signalen voor groei in toerisme viel te beluisteren op de recente Vakantiebeurs. "Het gaat weer goed,” meldt dagvoorzitter Marieke van  Meurs (Inholland). Het is ook tijd voor een ander perspectief dan de economische voordelen, van meer en meer toeristen.

Iris Kerst (Programma Manager van zowel het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam en het Expertise Netwerk Sustainable Urban Tourism - ENSUT) wil bij het meten van economische factoren daarom inzoomen op het meten van duurzaamheid. Zij kijkt daarbij vooruit. "Generatie Z vindt duurzaamheid heel belangrijk. Hoe gaan we daar mee om.”

Hildegard Assies (directeur Breda Marketing). "Juist door corona hebben we beseft waar we staan vandaag. We hebben wel een opgave om na te denken over de toekomst. De opgave is, Breda brengt het samen. We zitten nog wel tien tot dertig jaar in transitie.” Ze pakt dat verder door in verandering van gedrag van de bezoeker.

Marcel Bastiaansen (professor toerisme en leisure bij  BUas) zoomt in op waardevol onderzoek wanneer de toerist een locatie als té rustig of té druk ervaart. Dat is gemeten in het Experience lab van BUas. De verrassing: dit onderzoek is ontwikkeld voor steden maar Marcel geeft ook de toepassing aan hoe je het bij té drukke recreatiegebieden kunt gebruiken.

Yvonne van Klaarbergen rond de inspiratiesessie af (Docent Tourism Management & Opleidingscoördinator bij Saxion). Raeven Haverkamp (Deventer Marketing) levert een bijdrage. De inzet is een praktische case hoe je met studenten een bestemming op social media neerzet en vernieuwt. Hoe is die ‘Social media boost’ ervaren? Yvonne: "Het was spannend. Je wilt als opleiding van toegevoegde waarde zijn.” Raeven: "Dat biedt ons nieuwe inzichten.”


16 maart Inspiratiesessie kansen toerisme landelijk gebied

In het drieluik van 2 online uitzendingen en het Trendcongres (20 april in Leeuwarden), vindt op 16 maart de volgende uitzending plaats. Thema: Kansen toerisme landelijk gebied. Wil je een verdieping op die Inspiratiesessie? Schrijf je alvast in en je ontvangt na de uitzending het Dossier Toerisme Landelijk Gebied.

Partners

De twee online uitzendingen en Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd worden mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, LOI Hogeschool, Hogeschool Saxion, NHL Stenden, HZ University of Applied Sciences, TIO en mediapartner NRIT. Ondersteunend partner is Destinatie Nederland.


Trefwoorden: Trendcongres, tourism management, stad, city, beleving, duurzaamheid, social media, visie, Breda, Deventer, Rotterdam

CELTH
 






||| Nieuws |||

12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
12/04/24
DierenPark Amersfoort opent grootste zonnecarport van de gemeente
Zonnecarport geopend met 522 zonnepanelen bovenop de parkeergarage van Dierenpark Amersfoort. De groene stroom levert op zonnige dagen het gehele stroomgebruik van het park.
12/04/24
Exclusief voor leden
Ierse succesroute bestaat tien jaar Wild Atlantic Way
Ierlands populaire toeristische route de Wild Atlantic Way is een echt succesverhaal in de toeristische sector. Opvallend, de route viert nu pas zijn tiende verjaardag.
12/04/24
Firstmate Hospitality Consultants Onthult de goedkoopste tot de duurste terrassteden
Firstgate Hospitality Consultants heeft onderzoek gedaan naar de prijzen op terrassen.
11/04/24
Inwoners Hanzesteden positief over toerisme
Inwoners van de Hanzesteden staan positief ten opzichte van toerisme. Een meerderheid ervaart trots en 73% wil dan ook dat hun stad een toeristische bestemming blijft. Als de Hanzesteden (nog) meer draagvlak voor toerisme willen creëren, kan dit het beste door in te zetten op het verminderen van de negatieve impact en versterken van de positieve ervaren impact en sociale verbondenheid.
11/04/24
NIEUWE ROUTES AMSTEL GOLD RACE 365
Vanaf8 april een nieuwe vierde lus toegevoegd aan de bewegwijzerde routes van de Amstel Gold Race 365 dagen peer jaar te fietsen.
11/04/24
Tilburg, Big Rivers Dordrecht en Utrecht Pride winnaars Nationale Evenementenprijzen
Allereerste Event Impact Award gaat naar Utrecht Pride. Big Rivers ervan door met de hoofdprijs van de Nationale Evenementenprijzen 2024
11/04/24
Marieke Braber spreker workshop Vakantieparken en trends
Jos van der Sterren heeft bij zijn workshop over vakantieparken een stevige side-kick naast zich in de vorm van Marieke Braber. Het is weer een sterke aanvulling in het programma van Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...