Uitzending Inspiratiesessie Stedelijk Toerisme verrast met perspectief
De opname van de Inspiratiesessie Stedelijk Toerisme is integraal te zien op het YouTube-kanaal van NRIT. Met
Iris Kerst, Hildegard Assies, Marcel Bastiaansen en Yvonne van Klaarbergen. Zij
kwamen stuk voor stuk met een verrassende kijk op toerisme in de stad.
De boekingen voor citytrips stijgen weer. De signalen voor groei in toerisme
viel te beluisteren op de recente Vakantiebeurs. "Het gaat weer goed,” meldt
dagvoorzitter Marieke van Meurs (Inholland).
Het is ook tijd voor een ander perspectief dan de economische voordelen, van
meer en meer toeristen.
Iris Kerst (Programma Manager van zowel het Urban Leisure
& Tourism Lab Rotterdam en het Expertise Netwerk Sustainable Urban Tourism -
ENSUT) wil bij het meten
van economische factoren daarom inzoomen op het meten van duurzaamheid. Zij
kijkt daarbij vooruit. "Generatie Z vindt duurzaamheid heel belangrijk. Hoe
gaan we daar mee om.”
Hildegard Assies (directeur Breda Marketing). "Juist door corona hebben we
beseft waar we staan vandaag. We hebben wel een opgave om na te denken over de
toekomst. De opgave is, Breda brengt het samen. We zitten nog wel tien tot
dertig jaar in transitie.” Ze pakt dat verder door in verandering van gedrag
van de bezoeker.
Marcel Bastiaansen (professor toerisme en leisure bij BUas) zoomt in op waardevol onderzoek wanneer
de toerist een locatie als té rustig of té druk ervaart. Dat is gemeten in het
Experience lab van BUas. De verrassing: dit onderzoek is ontwikkeld voor steden
maar Marcel geeft ook de toepassing aan hoe je het bij té drukke recreatiegebieden
kunt gebruiken.
Yvonne van Klaarbergen rond de inspiratiesessie af (Docent Tourism Management
& Opleidingscoördinator bij Saxion). Raeven Haverkamp (Deventer Marketing)
levert een bijdrage. De inzet is een praktische case hoe je met studenten een
bestemming op social media neerzet en vernieuwt. Hoe is die ‘Social media boost’
ervaren? Yvonne: "Het was spannend. Je wilt als opleiding van toegevoegde
waarde zijn.” Raeven: "Dat biedt ons nieuwe inzichten.”
16 maart Inspiratiesessie kansen toerisme landelijk gebied
In het drieluik van 2 online uitzendingen en het
Trendcongres (20 april in Leeuwarden), vindt op 16 maart de volgende uitzending
plaats. Thema: Kansen toerisme landelijk gebied. Wil je een verdieping op die Inspiratiesessie?
Schrijf je alvast in en je ontvangt na de uitzending het Dossier Toerisme
Landelijk Gebied.
Partners
De twee online uitzendingen en Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd worden
mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool
Inholland, LOI Hogeschool, Hogeschool Saxion, NHL Stenden, HZ University of
Applied Sciences, TIO en mediapartner NRIT. Ondersteunend partner is Destinatie Nederland.
Trefwoorden: Trendcongres, tourism management, stad, city, beleving, duurzaamheid, social media, visie, Breda, Deventer, Rotterdam
|
|
26/07/24
Terwijl de Olympische Spelen in Parijs vanavondofficieel van start gaan, blijkt dat de stad te maken heeft met lege hotelkamers en een overvloed aan beschikbare tickets voor de wedstrijden. Wat is er aan de hand?
|
26/07/24
Het gloednieuwe Roompot Hillview Resort Grandvoir is onlangs feestelijk geopend. Het resort ligt in de Belgische Ardennen in de omgeving van Libramont. Voor het ontwerp is een beroemde interieurarchitect in de arm genomen die een holistische benadering heeft gekozen.
|
26/07/24
Het Zeeuwse paviljoen Woest 17 is op 25 juli uitgeroepen tot het Beste Paviljoen van Nederland 2024. Naast de hoofdprijs werden er ook prijzen uitgereikt in verschillende categorieën. Strandclub Horizon in Renesse werd uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer, Nederzandt in Zuid-Holland won de titel voor het Meest Duurzame Paviljoen en Oranje Buiten in Hoorn werd het Beste Zoetwaterpaviljoen van 2024.
|
25/07/24
In 2023 verdronken 98 Nederlanders, een stijging van 25 ten opzichte van het voorgaande jaar en iets boven het tienjarig gemiddelde. Dat blijkt uit gegevens van het CBS. Sinds 2022 voeren verschillende organisaties een campagne om het aantal verdrinkingsgevallen te verminderen.
|
25/07/24
TopParken is de verhuur gestart van vakantiehuizen op twee nieuwste locaties, Resort de Brabantse Kempen en Resort Lexmond. Beide parken zijn recentelijk toegevoegd aan het portfolio van de vakantieaanbieder.
|
24/07/24
easyJet heeft een prima derde kwartaal, dat op 30 juni eindigde, achter de rug. Het aantal passagiers groeide met 8% en de winst met 16%. Het ging ook erg goed met easyJet Holidays dat het aantal passagiers met 33% zag groeien en de winst met zelfs 49%.
|
22/07/24
EuroParcs heeft een nieuwe internationale mascotte, Yuki, geïntroduceerd. De mascotte werd voor het eerst onthuld op EuroParcs Zuiderzee in Biddinghuizen. Yuki is een magisch wezen dat ontworpen is om plezier te brengen aan de gasten van EuroParcs op een speelse en educatieve manier.
|
22/07/24
In de eerste helft van 2024 is er een duidelijke opleving van activiteit bij vastgoedbeleggers in Nederland, met een bijzondere focus op hotelvastgoed. Waar in het eerste halfjaar van 2023 slechts 42 miljoen euro in hotelvastgoed werd belegd, steeg dit beleggingsvolume in het afgelopen halfjaar naar maar liefst 250 miljoen euro.
|
|
23/09/24
De zevende editie van de Toerisme Top wordt op maandag 23 september 2024 in Venlo georganiseerd. Het...
|
24/09/24 t/m 26-09-24
The leisure industry’s premier event in Europe arrives to Amsterdam, the
Netherlands in 2024. Get...
|
02/10/24
ANWB, BOVAG, HISWA-RECRON, Kampeer & Caravan Industrie (KCI), Kampeer & Caravan Jaarbeurs (K...
|
10/10/24
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
|
12/11/24 t/m 14-11-24
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...
|
|