Geplaatst op: 20-01-2023
Auteur: Marc Gerlings

Uitzending Inspiratiesessie Stedelijk Toerisme verrast met perspectief

Uitzending Inspiratiesessie Stedelijk Toerisme verrast met perspectief


De opname van de Inspiratiesessie Stedelijk Toerisme is integraal te zien op het YouTube-kanaal van NRIT. Met Iris Kerst, Hildegard Assies, Marcel Bastiaansen en Yvonne van Klaarbergen. Zij kwamen stuk voor stuk met een verrassende kijk op toerisme in de stad.

De boekingen voor citytrips stijgen weer. De signalen voor groei in toerisme viel te beluisteren op de recente Vakantiebeurs. "Het gaat weer goed,” meldt dagvoorzitter Marieke van  Meurs (Inholland). Het is ook tijd voor een ander perspectief dan de economische voordelen, van meer en meer toeristen.

Iris Kerst (Programma Manager van zowel het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam en het Expertise Netwerk Sustainable Urban Tourism - ENSUT) wil bij het meten van economische factoren daarom inzoomen op het meten van duurzaamheid. Zij kijkt daarbij vooruit. "Generatie Z vindt duurzaamheid heel belangrijk. Hoe gaan we daar mee om.”

Hildegard Assies (directeur Breda Marketing). "Juist door corona hebben we beseft waar we staan vandaag. We hebben wel een opgave om na te denken over de toekomst. De opgave is, Breda brengt het samen. We zitten nog wel tien tot dertig jaar in transitie.” Ze pakt dat verder door in verandering van gedrag van de bezoeker.

Marcel Bastiaansen (professor toerisme en leisure bij  BUas) zoomt in op waardevol onderzoek wanneer de toerist een locatie als té rustig of té druk ervaart. Dat is gemeten in het Experience lab van BUas. De verrassing: dit onderzoek is ontwikkeld voor steden maar Marcel geeft ook de toepassing aan hoe je het bij té drukke recreatiegebieden kunt gebruiken.

Yvonne van Klaarbergen rond de inspiratiesessie af (Docent Tourism Management & Opleidingscoördinator bij Saxion). Raeven Haverkamp (Deventer Marketing) levert een bijdrage. De inzet is een praktische case hoe je met studenten een bestemming op social media neerzet en vernieuwt. Hoe is die ‘Social media boost’ ervaren? Yvonne: "Het was spannend. Je wilt als opleiding van toegevoegde waarde zijn.” Raeven: "Dat biedt ons nieuwe inzichten.”


16 maart Inspiratiesessie kansen toerisme landelijk gebied

In het drieluik van 2 online uitzendingen en het Trendcongres (20 april in Leeuwarden), vindt op 16 maart de volgende uitzending plaats. Thema: Kansen toerisme landelijk gebied. Wil je een verdieping op die Inspiratiesessie? Schrijf je alvast in en je ontvangt na de uitzending het Dossier Toerisme Landelijk Gebied.

Partners

De twee online uitzendingen en Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd worden mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, LOI Hogeschool, Hogeschool Saxion, NHL Stenden, HZ University of Applied Sciences, TIO en mediapartner NRIT. Ondersteunend partner is Destinatie Nederland.


Trefwoorden: Trendcongres, tourism management, stad, city, beleving, duurzaamheid, social media, visie, Breda, Deventer, Rotterdam

||| Blogs |||

25/01/23
Natuurlijk ben ik voor een integrale aanpak, maar hoe bereik ik die nu?
Een vraag die ik regelmatig van beleidsambtenaren krijg, is: die integraliteit, hoe bereik ik die nu? Laat ik eerlijk zijn: dat gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Toch zijn er gemeenten en provincies die hierin al aardig op weg zijn, en die zijn óók ooit ergens begonnen.
01/12/22
Drie “misverstanden” op weg naar klimaatneutraal toerisme
Dat de toeristische sector voor een enorme verduurzamingsopgave staat moge inmiddels duidelijk zijn ...
12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
12/07/22
Het roer om!?
Het roer om!?
12/07/22 · Duurzaam toerisme · Guido Aerts | Lees meer
Minstens sinds de start van de pandemie maar zeker sinds het ingaan van de versoepelingen is de zoge...
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/01/23
Nederland boekt zomervakantie weer vanouds op tijd
Het vroegboekgedrag van Nederlandse vakantiegangers is weer ­­­terug op het niveau van voor coron...
27/01/23
La Vuelta Holanda op alle fronten succesvol
De Spaanse wielerronde La Vuelta ging op 19 augustus 2022 van start in Nederland. De provincies Utre...
26/01/23
Steeds meer mensen gaan er samen tussenuit
Sinds afgelopen zomer ziet Groepen.nl een sterke toename in de vraag naar het verblijf in groepsaccommodaties. Deze trend naar gezamenlijk verblijf zet ook dit jaar (2023) sterk door.
26/01/23
Kampeerauto van het jaar 2023 bekend!
Nederlandse camperaars hebben als Kampeerauto’s van het jaar 2023 gekozen voor de Tonke EQV, de Affinity Duo, de Knaus Tourer Van 500 MQ en de Frankia Neo-i. Dat zijn respectievelijk een camperbusje, een buscamper, een half integraal en een integraalcamper.
26/01/23
Suncamp introduceert: campingadvies van de CampingGuru
Wil jij alles weten over jouw favoriete camping? Stel je campingvraag dan aan de persoon die echt op de camping is geweest. Vanaf nu is dat mogelijk. Suncamp introduceert de CampingGuru.
26/01/23
Exclusief voor leden
8 gemeenten Achterhoek aan de slag met vitaal maken vakantieparken
8 gemeenten in de regio Achterhoek bieden met een financiële bijdrage van de provincie Gelderland een programma aan om de vitaliteit van vakantieparken te verbeteren. Een regionaal programmateam met experts is actief om ondernemers te stimuleren en vakantieparken klaar te maken voor de toekomst. Dat is nodig want er wordt groei verwacht.
25/01/23
Exclusief voor leden
Toerist ontdekt Vermeers Delft op 12 locaties
Toeristen die van schilderkunst houden komen zeker af op de tentoonstellingen over Vermeer in 2023. Het Rijksmuseum in Amsterdam trekt de meeste aandacht met de grote overzichtstentoonstelling maar in Delft kun je de historie van Vermeer ervaren. Een stadsbrede programmering plus de historische plaatsen hebben grote aantrekkingskracht.
25/01/23
VVEM presenteert documentaire 'pandemie in evenementenland'
In opdracht van de Vereniging Van Evenementenmakers (VVEM) is de documentaire ‘Pandemie in het evenementenland’ geproduceerd. Aan de hand van interviews en sfeerbeelden wordt hierin de impact van de COVID-19 pandemie op de Nederlandse evenementenbranche inzichtelijk gemaakt.