Geplaatst op: 02-12-2022

Schelde Delta gaat voor titel Geopark

Schelde Delta gaat voor titel Geopark

 

Op 1 december diende het grensoverschrijdende Geopark Schelde Delta officieel haar kandidatuur in bij UNESCO om erkend te worden als UNESCO Global Geopark. Drie Vlaamse provincies, twee Nederlandse provincies én meer dan 130 partners zetten samen hun schouders onder dit lijvige dossier. Dit zal ook leiden tot versterking van het recreatief aanbod.

 

In het dossier worden de unieke geologische, ecologische en cultuurhistorische waarden van het gebied benadrukt, evenals de lessen die hieruit getrokken worden voor het omgaan met de klimaatuitdaging. Een UNESCO label opent deuren naar internationale aandacht en wetenschappelijk onderzoek, versterkt de regionale profilering en biedt een nieuwe dimensie in het toeristisch en recreatief aanbod. Met zijn 5.500 km2 grote oppervlakte zou het meteen één van de grootste geoparken ter wereld worden. Het Schelde Delta gebied beslaat de provincie Zeeland en het westelijk deel van de provincie Noord-Brabant in Nederland, en delen van de provincies Antwerpen, West- en Oost-Vlaanderen in België.


Vanwege de getijdenwerking van de Noordzee, is deze delta wetenschappelijk gezien een estuarium: een gebied waar eb en vloed duwen en trekken aan de loop van de Schelde, en waar zout water en zoet water in elkaar overlopen. Het is een landschap van afwisselend zand- en kleilagen, hoger en lager gelegen gebieden en veel verschillende sferen, die allemaal werden gevormd door de rivier en de zee. Ook zijn er overal sporen te zien van hoe de mens in de loop van de tijd heeft gewerkt met en tegen het water: verdronken dorpen bijvoorbeeld of een getijdenmolen. De Schelde vormt de ‘blauwe draad’, de levensader van het gebied, die waardevol is voor natuur, cultuur en economie.


Unesco Geopark

Een UNESCO Global Geopark wordt door UNESCO erkend als gebied van internationale waarde, omwille van het geologisch erfgoed, de cultuurhistorie en de natuur. Wereldwijd zijn er 177 geoparken in 46 landen. Per type karakteristieke geologie wordt slechts één regio als geopark aangewezen.

Net zoals andere geoparken maakt Schelde Delta de aardkundige evolutie inzichtelijk. Ook is de inzet om bewoners en bezoekers bewust te maken over het huidige klimaat en de toekomst daarvan. De lage ligging, de grote bevolkingsdichtheid en de vele economische activiteiten in het gebied maken het Geopark Schelde Delta tot een van de meest kwetsbare gebieden voor klimaatverandering ter wereld. Overal in het gebied zijn sporen te zien van hoe de mens in de loop der tijd, in een voortdurend veranderend klimaat, strijd heeft geleverd tegen het water. Echter, de mens leeft ook samen met het water, past zich aan het water aan en benut het water. Daarmee is het gebied eigenlijk al eeuwen een Climate Living Lab. Het Geopark toont de impact van in het verleden, creëert bewustwording en kijkt naar duurzame, internationaal-relevante oplossingen voor de toekomst. Met de Deltawerken en het Sigmaplan als twee opmerkelijke hoogtepunten.


Meer dan 130 partners

Geopark Schelde Delta is een netwerk van organisaties die nu al in het gebied actief zijn. De meer dan 130 partners, verenigd in het Partnerberaad, zorgen er met elkaar voor om internationale aandacht te genereren en wetenschappelijk onderzoek aan te trekken. Ze werken aan regionale profilering en brengen nieuwe dimensie aan in het toeristisch en recreatief aanbod in het gebied. Door de bijzondere elementen in het gebied zichtbaar, beleefbaar en toegankelijk te maken kan een economische spin-off ontstaan. Een ontwikkeling waarvoor provincies, gemeenten, onderwijsinstellingen, onderzoeksinstituten, musea, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven zich als partner van Geopark Schelde Delta inzetten.

 

Trefwoorden: Schelde, delta, Geopark

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.