Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-10-2022
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Hollandse Waterlinies uitgelicht tijdens We Sluiten de Linies

Hollandse Waterlinies uitgelicht tijdens We Sluiten de Linies

Het evenement We Sluiten de Linies zet de Hollandse Waterlinies in de schijnwerpers. Forten, vestingsteden, sluizen en andere waterwerken vormen het toneel voor mooie verhalen, verrassende optredens én spectaculaire lichtprojecties. Het event vindt plaats tijdens twee weekenden op 14-15 en 21-22 oktober. 

 

We Sluiten de Linies draait om de bouwwerken van de Stelling van Amsterdam en de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Welke betekenis hadden deze waterwerken in de Hollandse Waterlinies? Hoe werkten ze en wat was hun taak? Naast het militaire verhaal gaat het ook over de huidige en toekomstige rol van de linies in het waterbeheer. Enthousiaste vertellers brengen de verhalen tot leven. Ook zijn er optredens en is er gelegenheid om een hapje te eten. Het evenement is geschikt voor jong en oud, en is gratis toegankelijk.

 

Van Nieuwersluis tot Wijk bij Duurstede

Het programma is verspreid over twee weken en loopt van noord naar zuid. In de provincie Utrecht kunnen bezoekers zich op zaterdag 15 oktober onderdompelen in de geschiedenis van de Koude Oorlog op Fort Nieuwersluis en kennismaken met het molenaarsambacht in Complex Oud-Zuilen. Het historische schippersdorp Vreeswijk in Nieuwegein komt tot leven met projecties, muziek en verhalen.

 

Een week later, op vrijdag 21 oktober, zijn bezoekers welkom op het Eiland van Schalkwijk, waar Fort Honswijk en Lunet aan de Snel een wervelende programmering met Augmented Reality en spannende soundscapes aanbieden. Ook in de oude vestingstad Wijk bij Duurstede aan de schilderachtige Kromme Rijn is deze avond genoeg moois te beleven: van muziek in de Schotbalkenloods tot verhalen bij de inundatiesluis.

 

Het volledige evenement vindt plaats op 14, 15, 21 en 22 oktober. Op deze data is ook genoeg te zien in de drie andere provincies in de Hollandse Waterlinies. Bezoek bijvoorbeeld het Noord-Hollandse Fort bij Spijkerboor of de Vesting Muiden op 14 oktober. Fort Asperen en de vestingsteden Gorinchem en Woudrichem op 22 oktober. Kijk voor het volledige programma op de website.  

 

Podcast Geheim Water

In opmaakt naar het evenement is de podcast Geheim Water, te beluisteren. Een tiendelige serie waarin het boeiende en urgente verhaal van de waterschappen en hun waterwerken in het verleden, heden en toekomst van de Hollandse Waterlinies wordt verteld.

 

 

UNESCO Werelderfgoed

We Sluiten de Linies is een unieke manier om kennis te maken met de Stelling van Amsterdam - al ruim 25 jaar UNESCO Werelderfgoed - en de Nieuwe Hollandse Waterlinie die in 2021 door UNESCO aan de werelderfgoedlijst is toegevoegd. Gezamenlijk staan zij bekend als de Hollandse Waterlinies. Decennialang beschermden deze linies het westen van Nederland tegen vijandelijke troepen. In tijden van oorlog kon men grote stukken land onder water zetten waarmee twee vliegen in één klap werden geslagen: het land was onbegaanbaar voor soldaten, paarden en voertuigen en te ondiep voor boten om doorheen te varen.


We Sluiten de Linies is een samenwerking tussen vijf waterschappen en de Hollandse Waterlinies.

 

Link: https://odeaandehollandsewaterlinies.nl/agenda/we-sluiten-de-linies/,https://odeaandehollandsewaterlinies.nl/podcast/
Trefwoorden: Hollande waterlinies, lasershow, erfgoed

CELTH




||| Nieuws |||

25/08/25
Brabant zet in op authentieke beleving met landelijke campagne
Brabant Partners lanceert vandaag een landelijke campagne die het veelzijdige karakter van ‘Goed Leven in Brabant’ centraal stelt. De campagne nodigt mensen uit om hun eigen invulling van goed leven te delen, wat resulteert in een kleurrijk en oprecht beeld van de provincie.
22/08/25
Exclusief voor leden
Snellere introductie Community Card
Insiders lanceert Community Card: een alternatief voor risicovolle tegoedkaarten. Met de Community Card kunnen DMO's, ondernemers en gemeenten vrijetijdsaanbod flexibel aanbieden aan verschillende doelgroepen.
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.
18/08/25
750 Ajax shirts met SAIL embleem
Voetbalclub Ajax en SAIL 2025 slaan handen ineen voor een bijzondere samenwerking. Speciaal voor de jubileumeditie van SAIL brengt Ajax een gelimiteerde versie van het uittenue 2025/2026 uit, voorzien van een exclusief SAIL 2025-embleem.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.