Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-09-2022
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

De dagrecreatie in Overijssel is vitale sector

De dagrecreatie in Overijssel is vitale sector

Het gaat goed met de vitaliteit van de dagrecreatie in Overijssel. Dat blijkt uit onderzoek van het Bureau voor Ruimte en Vrije tijd op basis van enquêtes en bedrijfsbezoeken aan 158 bedrijven uit de sector. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Gastvrij Overijssel.

Vitaliteitsmodel

Bij het vitaliteitsmodel werd een onderscheid gemaakt bij bedrijven op het gebied van kwaliteit en perspectief tussen voorlopers, hoge middenmoters, lage middenmoters, zorgenkindjes en achterblijvers. Ruim de helft van de 158 bedrijven kwam als hoge middenmoter naar voren (88 bedrijven, 56%). Geen enkele bedrijf was een achterblijver. Wel waren er 17 zorgenkindjes (11 procent).

Divers aanbod

Het onderzoek keek ook naar het aanbod in zeven deelsectoren en de zeven leefstijlen uit de Leefstijlvlinder (Avontuurzoeker, Plezierzoeker, Harmoniezoeker, Verbindingszoeker, Rustzoeker,Inzichtzoeker en Stijlzoeker). De uitkomst was dat verschillende regio’s voor verschillende doelgroepen uit de leefstijlvinder interessant zijn.

De meeste bedrijven zijn volgens de onderzoekers goed onderhouden, eigentijds en met een gunstige ligging. Ruim de helft van de bedrijven vertoont goed tot uitstekend (6%) ondernemerschap, wat zich uit een goede online vindbaarheid, hogere investeringen en zicht op veranderingen in de markt. Ook zien bedrijven veelal een stijgende lijn hun bedrijfsresultaten en bezoekersaantallen.

Belangrijke uitdagingen

De onderzoekers kwamen in een eerste werksessie met de betrokken gemeenten tot vier uitdagingen:

  • Hoe kunnen we bestaande ondernemers faciliteren om in te spelen op de kansen in de markt?
  • Hoe om te gaan met de personele uitdagingen op de bedrijven?
  • Hoe kan ondernemerschap worden bevorderd en gestimuleerd?
  • Hoe kunnen ondernemers gefaciliteerd en gestimuleerd worden om met de duurzaamheidsopgave aan de slag te gaan?

Het rapport geeft vervolgens een overzicht van mogelijke acties en instrumenten waarmee Gastvrij Overijssel aan de slag kan gaan. Uit een tweede werksessie met gemeenten bleek dat deze acties en instrumenten op draagvlak bij de gemeenten kunnen rekenen.

Onderzoeksopzet

Het onderzoek richt zich op drie regio’s in Overijssel: Noordwest Overijssel, Salland en Twente, waarbij Twente nog in drie deelregio’s is onderverdeeld: Noordoost Twente, Stedenband en Zuidwest Twente. Het Vechtdal is niet meegenomen in dit onderzoek; deze regio is eerder al onderzocht door bureau Ginder (voorheen ZKA Leisure Consultants).

Het onderzoek onderscheidde zeven deelsectoren met daarbinnen subsectoren:

  • Dagattracties (Pret- en themaparken; Dieren- en plantentuinen; Kinderboerderijen)
  • Wellness en zwembaden (Sauna’s en wellness; Zwembaden; Zwemplassen)
  • Indoor leisure (Bowling; Indoor lasergamen, klim- en boulderhal, Family Entertainment Centers (FEC’s), speeltuinen, trampolineparken)
  • Cultureel erfgoed ((Openlucht)Theaters, schouwburgen, poppodia; Musea; Monumenten, molens, kastelen, landgoederen, beeldentuinen, expositieruimtes)
  • Sportief & outdoor (Klimbos, golfbanen, pitch & Putt verhuurbedrijven)
  • Bezoekerscentra (Bezoekerscentra voor natuurgebieden)
  •    Watersport (Rondvaarten, bootverhuur)
  • Link: https://www.kennisplatformoost.nl/vitaliteit-dagrecreatie-in-kaart/
    Trefwoorden: dagrecreatie, ondernemen, vitaliteit, onderzoek, Overijssel

    CELTH



    ||| Nieuws |||

    18/06/25
    Exclusief voor leden
    Het muzikale DNA van Ruby Hotels
    Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
    18/06/25
    Trend minder alcohol drinken
    In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
    13/06/25
    ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
    Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
    13/06/25
    Exclusief voor leden
    Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
    Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
    10/06/25
    Exclusief voor leden
    Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
    Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
    10/06/25
    Exclusief voor leden
    Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
    Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
    06/06/25
    Exclusief voor leden
    Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
    Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
    04/06/25
    Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
    Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.