Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Veel herhaalbezoek aan Belgische Kust

Veel herhaalbezoek aan Belgische Kust
Foto: Toerisme Vlaanderen

De Belgische kust wordt door vakantiegangers hoog gewaardeerd die dat ook laten blijken door een hoge retentie. Ze komen naar de kust voor de gezonde zeelucht, de rust en het wandelaanbod. Tot voor corona ontving de kust jaarlijks zo’n 2,6 miljoen vakantiegangers in commerciële logiesaccommodaties. Het overgrote deel Belgen. Dat blijkt uit vijfjaarlijks onderzoek van het provinciale toeristische bedrijf Westtoer met financiële steun van Toerisme Vlaanderen. In 2021 en 2022 werden bijna 10.000 gezelschappen ondervraagd  die op weekend of vakantie waren in hotels, huurvakantiewoningen, B&B’s, vakantieparken, vakantiecentra, op campings en in andere logiesaccommodatie.

Tot 2019 ontving de Belgische kust jaarlijks ongeveer 2,6 à 2,7 miljoen vakantiegangers in commercieel logies. Zij verbleven vooral in hotels en verhuurde vakantiewoningen. In 2019 waren de Belgen goed voor 79% van de vakantiegangers in commercieel logies (54 procent Vlamingen en 25 procent Franstalige Belgen). De overige 21% kwam voornamelijk uit de buurlanden, met Duitsland (6%), Frankrijk (6%) en Nederland (4%) voorop. In 2020 daalde het aantal vakantiegangers tot 1,6 miljoen. Een jaar later was het aantal Belgische vakantiegangers weer op niveau maar de buitenlandse gasten nog maar op de helft van voor de pandemie. Opvallend is dat zowel de last-minuteboekingen groeien (van 23% naar 30%) maar ook vroegboekingen van vier maanden of eerder (van 19% naar 22%).

Opbrengsten

Een vakantieganger in commercieel logies aan de Belgische kust besteedt gemiddeld 90 euro per persoon per nacht. Daarvan komt gemiddeld 40 euro terecht bij de logiesaccommodatie en 50 euro bij horeca, activiteiten en retail in de regio. In totaal genereert het commercieel verblijfstoerisme aan de kust jaarlijks ongeveer 30 procent van de totale toeristische omzet aan de Kust. 

Waardering

Verblijfsgasten zijn meer tevreden over hun verblijf aan de kust dan in voorgaande onderzoeken. Dat geldt zowel voor herhaalbezoekers als first-time visitors. Het meest tevreden zijn ze over de gezellige vakantiesfeer, het ruime fiets- en wandelaanbod en de netheid van het strand en de openbare ruimte. Verbeterpunten zitten in slechtweerfaciliteiten en een betere prijs/kwaliteitverhouding in eet- en drinkgelegenheden. Op diverse locaties kunnen de faciliteiten op het strand beter alsmede de bewegwijzering naar bezienswaardigeeden. 

Herhaalbezoek

Die tevredenheid vertaalt zich ook in een grote intentie tot herhaalbezoek. Maar liefst 96% wil de komende drie jaar weer een weekend of vakantie aan de kust doorbrengen. Driekwart van de in dit onderzoek ondervraagde vakantiegangers zijn al herhaalbezoekers en hebben de afgelopen drie jaar een weekend of vakantie aan de kust doorgebracht. 

Samenstelling reisgezelschap

Iets meer dan de helft van de vakantiegangers (53%) komt met kinderen naar de kust, de andere 47% zonder kinderen en dat zijn dan veel stelletjes. Opvallend is dat ook veel familie- of vriendengroepen een verblijf aan de kust brengen.

Motieven

De vakantiegangers kiezen voor de kust vanwege de gezonde zeelucht (50%), een omgeving om tot rust te komen (36%) en het aantrekkelijke wandelaanbod (32%). Daarna volgen het unieke decor van zee en strand (31%), de mooie omgeving (23%), samen met het kindvriendelijk aanbod (23%).

Activiteiten

Vakantiegangers informeren zich voor het eerst meer online (50%) over mogelijke activiteiten dan via brochures (47%). Wandelen is de topactiviteit, gevolgd door uit eten op restaurant, iets drinken op een terras of beachbar, shoppen, een bezoek aan een andere badplaats en strand- en zee-activiteiten. Het compacte karakter van de Belgische kust nodigt ook uit tot bezoek aan andere badplaatsen. Bijna zes op de tien verplaatst zich langs de Kust. Eén op vijf gebruikt de fiets om een langere fietstocht te maken langs de Kust. Daarnaast combineert bijna 20% van de vakantiegangers een verblijf aan zee met een bezoek aan het hinterland, iets hoger in vergelijking met het vorige onderzoek.

Trefwoorden: vakanties, kusttoerisme, onderzoek, waardering, activiteiten, opbrengsten

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
18/06/25
Exclusief voor leden
B&B De Hoenderkamp de beste van Nederland in 2025
B&B De Hoenderkamp in het Overijsselse Beuningen is uitgeroepen tot de Beste Bed & Breakfast van Nederland 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Oeds Bijlsma wordt interim directeur-bestuurder Fries Museum en Princessehof
De Raad van Toezicht van het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof heeft Oeds Bijlsma benoemd tot interim directeur-bestuurder van de beide musea. Met ingang van 5 augustus 2025 zal hij voor een periode van zes maanden leiding geven aan de organisatie, totdat een definitieve directeur-bestuurder is aangetrokken.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...