Geplaatst op: 02-06-2022
Auteur: Marc Gerlings

Wilbert Lek leidt missie Rotterdam haven

Wilbert Lek leidt missie Rotterdam haven
Maritieme kennis en producten exporteren naar Brazilië.

Met een handelsmissie naar Brazilië verstevigt de maritieme sector in Rotterdam en Nederland de langdurige samenwerking met het Braziliaanse maritieme bedrijfsleven. Wilbert Lek, directeur van DMO Rotterdam Partners is de missieleider..

Vertegenwoordigers van 9 bedrijven uit de Nederlandse maritieme sector reizen daarom van 5 tot 9 juni naar Brazilië. De missie wordt georganiseerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), het Nederlandse consulaat in Sao Paulo en Rotterdam Partners. Op het programma staat onder meer een bezoek aan de Braziliaanse havensteden Pecém, Santos en Paranaguá.  

Het Nederlandse maritieme cluster is jaarlijks goed voor een toegevoegde waarde van ruim 21 miljard euro. Een aanzienlijk deel hiervan komt voor rekening van Rotterdam, de grootste haven van Europa. Nederlandse kennis op het gebied van waterbouw, haven, logistiek en zeevaart is een gewild exportproduct. 

Meerdere doelen

Het doel van de missie is om een langdurige samenwerking te bewerkstelligen tussen Nederland en Brazilië op maritiem gebied. In Brazilië zit de havensector in de lift, onder impuls van de toenemende export van vooral landbouw en minerale goederen. Daarmee liggen er kansen voor Nederlandse bedrijven, onder meer met betrekking tot supply chain management, havenuitbreiding en traffic management. Ook op sector overstijgende gebieden als digitalisering, energietransitie en innovatie is er veel vraag naar Nederlandse expertise.  

Met zes van de negen deelnemende bedrijven uit de regio Rotterdam, heeft de havenstad een groot aandeel in de missie, die dan ook onder leiding staat van Wilbert Lek, directeur van Rotterdam Partners. 

Wilbert Lek, missieleider: "Nederlandse maritieme en logistieke expertise is over de hele wereld erg in trek. Veel van die kennis en kunde is afkomstig uit Rotterdam, de maritieme hoofdstad van Europa. Door die expertise te koppelen aan de vraag in Brazilië, stimuleren we met deze missie de internationale handel.” 

Toenemende handelsvolumes  

Brazilië is de grootste handelspartner voor Nederland in Latijns-Amerika. De handelsrelatie nam de afgelopen jaren bovendien steeds verder toe. In 2021 bedroeg de Nederlandse import vanuit Brazilië  €5,3 miljard. Het overgrote deel daarvan is voeding (50%) en grondstoffen (circa 25%). Nederland exporteert jaarlijks voor €2,9 miljard aan goederen naar Brazilië; hoofdzakelijk chemische producten, minerale brandstoffen en machines.  
Trefwoorden: Rotterdam, DMO, haven, Brazilie

||| Blogs |||

28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/06/22
MarkertingOost lanceert De Hanze Podcast
Podacasts zijn hot. Dat ziet ook MarketingOost die een korte cursus Hanzesteden in een vierdelige podcast heef gegoten.
23/06/22
 Maastricht Marketing samen met hoteliers op zoek naar fijnproevers
Maastricht Marketing initieert als eerste destinatiemanagement-organisatie in Nederland een samenwerking met hoteliers die zich collectief committeren aan een gezamenlijke communicatie-aanpak voor specifieke doelgroepen.
16/06/22
Toeristisch aanbod Groningen beter zichtbaar met afspraken over content en regie merk
Marketing Groningen, provincie Groningen en de marketingorganisaties uit de regio’s gaan intensiever samenwerken om het aanbod beter te presenteren voor bezoekers en inwoners. De afspraken over die samenwerking zijn vandaag 16 juni vastgelegd in het convenant 'Regionale Digitale Ontsluiting'.
14/06/22
Eerste Vakantiekrant Zuid-Limburg uit
De eerste editie van ‘Vakantiekrant Zuid-Limburg’ is een feit. Het is een uitbreiding op het bestaande communicatieaanbod van dmo Visit Zuid-Limburg. De vraag aan deze dmo, waarom nog een krant uitbrengen?
10/06/22
Nieuwe experience voor Zuid-Limburg
Visit Zuid-Limburg heeft deze week de nieuwe Visit Zuid-Limburg Experience Sittard-Geleen geopend. Deze is gelegen in het Kritzraedthuis in historisch Sittard.
10/06/22
Hoogste mural van Nederland staat in Den Haag
Den Haag is een kunstwerk rijker en het is meteen de hoogste mural van Nederland. Op 9 juni werd de muurschildering onthuld door popband DI-RECT en de Directeur van Cultuur, Gerben Hagenaars.
03/06/22
Maastricht in spotlight organisatoren
Van 13 tot en met 16 juni 2023 verwelkomt beurscomplex MECC Maastricht het bekende evenement in de Europese Exhibitions industry, de UFI European Conference. Ruim 300 organisatoren beleven in een vakevenement, het complex en de stad Maastricht. Een enorme kans voor stad en regio om evenementen en beurzen naar zich toe te halen.
02/06/22
Wilbert Lek leidt missie Rotterdam haven
Met een handelsmissie naar Brazilië verstevigt de maritieme sector in Rotterdam en Nederland de langdurige samenwerking met het Braziliaanse maritieme bedrijfsleven. Wilbert Lek, directeur van DMO Rotterdam Partners is de missieleider..