Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-06-2022
Auteur: Marc Gerlings

Wilbert Lek leidt missie Rotterdam haven

Wilbert Lek leidt missie Rotterdam haven
Maritieme kennis en producten exporteren naar Brazilië.

Met een handelsmissie naar Brazilië verstevigt de maritieme sector in Rotterdam en Nederland de langdurige samenwerking met het Braziliaanse maritieme bedrijfsleven. Wilbert Lek, directeur van DMO Rotterdam Partners is de missieleider..

Vertegenwoordigers van 9 bedrijven uit de Nederlandse maritieme sector reizen daarom van 5 tot 9 juni naar Brazilië. De missie wordt georganiseerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), het Nederlandse consulaat in Sao Paulo en Rotterdam Partners. Op het programma staat onder meer een bezoek aan de Braziliaanse havensteden Pecém, Santos en Paranaguá.  

Het Nederlandse maritieme cluster is jaarlijks goed voor een toegevoegde waarde van ruim 21 miljard euro. Een aanzienlijk deel hiervan komt voor rekening van Rotterdam, de grootste haven van Europa. Nederlandse kennis op het gebied van waterbouw, haven, logistiek en zeevaart is een gewild exportproduct. 

Meerdere doelen

Het doel van de missie is om een langdurige samenwerking te bewerkstelligen tussen Nederland en Brazilië op maritiem gebied. In Brazilië zit de havensector in de lift, onder impuls van de toenemende export van vooral landbouw en minerale goederen. Daarmee liggen er kansen voor Nederlandse bedrijven, onder meer met betrekking tot supply chain management, havenuitbreiding en traffic management. Ook op sector overstijgende gebieden als digitalisering, energietransitie en innovatie is er veel vraag naar Nederlandse expertise.  

Met zes van de negen deelnemende bedrijven uit de regio Rotterdam, heeft de havenstad een groot aandeel in de missie, die dan ook onder leiding staat van Wilbert Lek, directeur van Rotterdam Partners. 

Wilbert Lek, missieleider: "Nederlandse maritieme en logistieke expertise is over de hele wereld erg in trek. Veel van die kennis en kunde is afkomstig uit Rotterdam, de maritieme hoofdstad van Europa. Door die expertise te koppelen aan de vraag in Brazilië, stimuleren we met deze missie de internationale handel.” 

Toenemende handelsvolumes  

Brazilië is de grootste handelspartner voor Nederland in Latijns-Amerika. De handelsrelatie nam de afgelopen jaren bovendien steeds verder toe. In 2021 bedroeg de Nederlandse import vanuit Brazilië  €5,3 miljard. Het overgrote deel daarvan is voeding (50%) en grondstoffen (circa 25%). Nederland exporteert jaarlijks voor €2,9 miljard aan goederen naar Brazilië; hoofdzakelijk chemische producten, minerale brandstoffen en machines.  
Trefwoorden: Rotterdam, DMO, haven, Brazilie

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.