Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-06-2022
Auteur: Marc Gerlings

Wilbert Lek leidt missie Rotterdam haven

Wilbert Lek leidt missie Rotterdam haven
Maritieme kennis en producten exporteren naar Brazilië.

Met een handelsmissie naar Brazilië verstevigt de maritieme sector in Rotterdam en Nederland de langdurige samenwerking met het Braziliaanse maritieme bedrijfsleven. Wilbert Lek, directeur van DMO Rotterdam Partners is de missieleider..

Vertegenwoordigers van 9 bedrijven uit de Nederlandse maritieme sector reizen daarom van 5 tot 9 juni naar Brazilië. De missie wordt georganiseerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), het Nederlandse consulaat in Sao Paulo en Rotterdam Partners. Op het programma staat onder meer een bezoek aan de Braziliaanse havensteden Pecém, Santos en Paranaguá.  

Het Nederlandse maritieme cluster is jaarlijks goed voor een toegevoegde waarde van ruim 21 miljard euro. Een aanzienlijk deel hiervan komt voor rekening van Rotterdam, de grootste haven van Europa. Nederlandse kennis op het gebied van waterbouw, haven, logistiek en zeevaart is een gewild exportproduct. 

Meerdere doelen

Het doel van de missie is om een langdurige samenwerking te bewerkstelligen tussen Nederland en Brazilië op maritiem gebied. In Brazilië zit de havensector in de lift, onder impuls van de toenemende export van vooral landbouw en minerale goederen. Daarmee liggen er kansen voor Nederlandse bedrijven, onder meer met betrekking tot supply chain management, havenuitbreiding en traffic management. Ook op sector overstijgende gebieden als digitalisering, energietransitie en innovatie is er veel vraag naar Nederlandse expertise.  

Met zes van de negen deelnemende bedrijven uit de regio Rotterdam, heeft de havenstad een groot aandeel in de missie, die dan ook onder leiding staat van Wilbert Lek, directeur van Rotterdam Partners. 

Wilbert Lek, missieleider: "Nederlandse maritieme en logistieke expertise is over de hele wereld erg in trek. Veel van die kennis en kunde is afkomstig uit Rotterdam, de maritieme hoofdstad van Europa. Door die expertise te koppelen aan de vraag in Brazilië, stimuleren we met deze missie de internationale handel.” 

Toenemende handelsvolumes  

Brazilië is de grootste handelspartner voor Nederland in Latijns-Amerika. De handelsrelatie nam de afgelopen jaren bovendien steeds verder toe. In 2021 bedroeg de Nederlandse import vanuit Brazilië  €5,3 miljard. Het overgrote deel daarvan is voeding (50%) en grondstoffen (circa 25%). Nederland exporteert jaarlijks voor €2,9 miljard aan goederen naar Brazilië; hoofdzakelijk chemische producten, minerale brandstoffen en machines.  
Trefwoorden: Rotterdam, DMO, haven, Brazilie

CELTH




||| Nieuws |||

23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...