Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-05-2022
Auteur: Marc Gerlings

Is de winstwaarschuwing nodig?

Inspiratiesessie Actieagenda en de boost voor bestemming Nederland op donderdag 9 juni

Is de winstwaarschuwing nodig?
Anouk van Eekelen (NBTC) is spreker tijdens de inspiratiesessie 'Actieagenda en de boost voor bestemming Nederland'. Foto: NBTC
Anouk van Eekelen is een van de topsprekers bij de gratis online inspiratiesessie 'Actieagenda en de boost voor bestemming Nederland'. Anouk weet perfect te vertellen over de kansen en uitdagingen waar Nederland mee te maken heeft. 

Schrijf je in voor donderdag 9 juni 2022 Actieagenda en de boost voor bestemming Nederland. In een uur word je bijgepraat over de Actieagenda, de uitzending is van 12.00 tot 13.00.

Volgens Anouk van Eekelen, Manager bestemmingsontwikkeling bij NBTC is toerisme echt een sector in transitie met Perspectief 2030 als onze stip aan de horizon. "Het gaat niet meer alleen over promotie, maar juist ook over bestemmingsmanagement, met een focus op het gedeelde belang van bezoekers, bewoners en bedrijven. Daarvoor moeten we veel breder kijken naar toerisme met naast economische voordelen ook sociale impact en effecten op de leefomgeving." 

Haar advies vooraf aan de bijeenkomst: "Maak daarom de impact van toerisme en recreatie op je regio zo positief mogelijk.” Om die doelen te realiseren is het belangrijk dat toerisme een integraal onderdeel wordt van het beleid. Van Eekelen was enthousiast over de regionale en lokale doorvertalingen van het gedachtengoed van Perspectief 2030. Maar ze is ook kritisch. "Ik geef daarom maar alvast een winstwaarschuwing. De uitvoering kost tijd en is echt een langetermijnaanpak."

Hoe het zit met de winstwaarschuwing, daar vraagt dagvoorzitter Marieke van Meurs zeker naar. Anouk heeft een presentatie en daarna volgen de ongetwijfeld scherpe vragen.


Deze uitzending komt tot stand door ondersteuning van de volgende partners:
Breda University, Inholland hogeschool, LOI hogeschool, Saxion hogeschool, NHL Stenden hogeschool, HZ University of applied sciences en Kennisnetwerk Destinatie Nederland.
Trefwoorden: evenement, actieagenda, toerisme, recreatie, beleid, ondernemer, opleiding, LOTM

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.
15/07/25
Boekingsplatform Vipio lanceert rubriek 'Bekend van TV'
Vipio heeft een speciale categorie gelanceert in de nieuwe rubriek over accommodaties die eerder te zien waren in populaire televisieprogramma's.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...