Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-05-2022
Auteur: Marc Gerlings

Phoenix Awards naar Vacansoleil en Filmcafé

Phoenix Awards naar Vacansoleil en Filmcafé
Jan Willem Verschoor neemt de Phoenix Award 2022 in ontvangst. Foto: Vacansoleil
Vacansoleil Camping Holidays heeft tijdens de Big Improvement Day de award gewonnen voor onderneming die zich krachtig heeft hersteld na een moeilijke periode. Het laat ook zien hoe zwaar Vacansoleil leed tijdens de coronajaren. Ook in de tweede categorie won een bedrijf uit de vrijetijdseconomie, het Filmcafé.

De Phoenix Award 2022 werd 17 mei uitgereikt tijdens de Big Improvement Day in Leusden. Algemeen directeur Jan Willem Verschoor van Vacansoleil: "Deze prijs is een bevestiging van de door ons gekozen strategie. Ondanks financiële tegenslagen, zoals de forse terugval in omzet door de coronacrisis, hebben wij gekozen om te blijven investeren in ons product. Nu de situatie is genormaliseerd zien we dat onze onderneming weer goed draait.”

De Big Improvement Day is in 2008 opgezet vanuit de behoefte om positieve ontwikkelingen in Nederland te belichten en verder te brengen. Sindsdien komt de top van de overheid en het bedrijfsleven ieder jaar samen voor de meest positieve dag van het jaar. In een vol Afas Theater in Leusden werd de Phoenix Award 2022 uitgereikt op basis van een juryrapport dat inging op de bedrijfsvoering van Vacansoleil.

Ook in 2019 lastig jaar

Vacansoleil stond er, ondanks een stevige marktpositie, bedrijfseconomisch niet sterk voor eind 2019. Er volgde een stevige reorganisatie onder leiding van een nieuw management. De focus werd volledig gericht op touroperating activiteiten voor campingvakanties. Maar 2020 en 2021 waren geen gemakkelijke jaren door de coronacrisis. Ondanks de sterke terugval in omzet besloot Vacansoleil toch te investeren in IT en marketing en nieuwe accommodaties. 

Anno 2022 is Vacansoleil weer winstgevend en is de verwachting dat de omzet dit jaar terugkeert tot het niveau van 2019.
"Juist nadat wij een stevig reorganisatie hadden doorgevoerd zorgde corona voor een hele grote terugval in omzet bij Vacansoleil. Logisch, want vakantie vieren op een camping was er tijdens een lockdown natuurlijk niet bij”, zegt Jan Willen Verschoor over deze periode. "Ook waren er extreem weinig reserveringen. Het zorgde voor spanning op de bedrijfsvoering.”

Vacansoleil koos ervoor om juist in deze periode te investeren in IT en marketing om zodoende klaar te zijn voor de tijd na corona. "Ook hebben we toen bewust ingezet op nieuwe soorten accommodaties. Deze hebben we in 2022, toen de crisis achter ons lag, kunnen inzetten op de ruim 500 campings in heel Europa”, aldus Verschoor. "Het is mooi dat de inspanning van alle medewerkers binnen ons bedrijf nu wordt gewaardeerd met deze prijs voor een krachtig herstel.”

Vacansoleil is een volledig Nederlandse onderneming en Europees marktleider op het gebied van campingvakanties dat jaarlijks rond de half miljoen gasten ontvangt. Het hoofdkantoor is gevestigd in Eindhoven. De campingvakanties worden in 13 Europese landen verkocht, naast Nederland: Italië, Frankrijk, Duitsland, België, Oostenrijk, Denemarken, Hongarije, Polen, Engeland, Ierland, Slovenië en Spanje.

Dit jaar bestond de jury van de Phoenix Award uit: Pieter Waasdorp (Directeur Ondernemerschap Ministerie van Economische Zaken en Klimaat), Kirsten Konst (Lid Groepsdirectie Rabobank), Mandy Stevens-Braun (Algemeen Directeur Unique), Anke den Ouden (Algemeen Directeur Microsoft), Jacqueline Zuidweg (Directeur en oprichter Zuidweg & Partners), Gerard Bakker (Inspecteur Generaal Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit), Greet Prins (Voorzitter RvB KVK), Ralph van Dam (Business Partner Ondernemerschap Centraal Beheer), Thomas Grosfeld (Teammanager Economie, Ondernemerschap en Internationaal 

Tweede winnaar

Vacansoleil won de award in de categorie 'grootzakelijk'. In de andere categorie 'kleinbedrijf' won ook een organisatie uit de vrijetijdseconomie, het door brand geraakte Filmcafé in Utrecht. Begin 2021 werd de horecagelegenheid getroffen door een grote brand in het CAB-gebouw in Utrecht, met enorme schade als gevolg. Ondanks het ontbreken van een verzekering en tegenvallende opbrengsten door de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, wist het bedrijf afgelopen jaar een doorstart te maken en zullen de deuren van de bioscoop en feest- en evenementenlocatie binnenkort weer openen.

Trefwoorden: ondernemer, camping, accommodatie, vakantiepark, film

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlands kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.