Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-07-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Minder Nederlanders deze zomer op vakantie

Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Image by Alexander Gresbek from Pixabay

De zomer van 2025 ziet er anders uit voor Nederlandse vakantiegangers dan voorgaande jaren. Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.

Vakantiegangers blijven veel meer in Europa

Waar 92% van de vakantiegangers deze zomer in Europa blijft, was dat vorig jaar 85%. Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië zijn de topbestemmingen. Opvallend is de stijging van vakanties in eigen land, van 30% in 2024 naar 37% dit jaar. Voor wie wel buiten Europa reist, is Azië de meest populaire keuze; meer dan twee keer zoveel Nederlanders reizen dit jaar naar Azië dan vorig jaar, met name naar de Nederlandse Antillen, Thailand, Indonesië, Marokko en Egypte. Intercontinentale reizen zijn beduidend minder populair geworden.

Eenderde gaat meer uitgeven

Wat betreft het vakantiebudget, geeft 4 op de 10 vakantiegangers evenveel uit als vorig jaar, terwijl 1 op de 3 zelfs aangeeft meer te besteden. Bijna 40% van de Nederlanders plant tussen de €250 en €750 per persoon uit te geven aan hun zomervakantie. De vakanties zijn onderverdeeld in vier segmenten: 27% kiest voor budgetvakanties (minder dan €500 p.p.), 46% valt in het gemiddelde segment (€500 - €1250 p.p.), ruim 22% kiest voor luxe vakanties (€1250 - €3000 p.p.), en 4% geeft meer dan €3000 p.p. uit aan een zeer luxe vakantie.

Meerderheid houdt rekening met klimaatverandering en spanningen

De impact van klimaatverandering op vakantieplannen is significant; bijna 55% van de vakantiegangers houdt rekening met extreme hitte, bosbranden of overstromingen bij het kiezen van een bestemming. Ook drukke hotspots zoals Venetië en Barcelona spelen voor 55% van de reizigers een rol in hun beslissing, al geeft bijna 40% aan dat drukte weinig tot geen invloed heeft. Geopolitieke spanningen beïnvloeden ook het reisgedrag. 32% van de Nederlanders maakt zich meer zorgen over veiligheid tijdens internationale reizen. Dit heeft een duidelijke impact op verre reizen, met name naar de Verenigde Staten, waar de zin om te reizen van 43% in maart naar 62% in mei is gedaald.

Kamperen door gestegen kosten

De meeste Nederlanders verblijven in een gehuurd huisje, gevolgd door hotels en campings. Ongeveer een derde van de kampeerders kiest voor de camping vanwege gestegen kosten. De traditionele vakantieduur van één tot twee weken neemt af (-12%), terwijl kortere of juist langere vakanties populairder worden.

Veel autovakantiegangers

De auto is de onbetwiste koning van het vakantievervoer, met 62% van de Nederlanders die ermee op reis gaan (waarvan 5% met een EV), een stijging van 54% vorig jaar. Vliegen blijft stabiel op 31%. Interessant is dat bijna 1 op de 5 automobilisten zich zorgen maakt over autorijden in het buitenland, met name over milieuzones, tol en de kans op boetes. De helft van de vakantiegangers heeft wel eens een buitenlandse verkeersboete ontvangen. Hoewel 60% ruim op tijd begint met reisvoorbereidingen, laat bijna 4 op de 10 het afhangen van de laatste twee weken.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, zomervakanties

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlands kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.