Minder Nederlanders deze zomer op vakantie

De zomer van 2025 ziet er anders uit voor Nederlandse vakantiegangers dan voorgaande jaren. Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
Vakantiegangers blijven veel meer in Europa
Waar 92% van de vakantiegangers deze zomer in Europa blijft, was dat vorig jaar 85%. Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië zijn de topbestemmingen. Opvallend is de stijging van vakanties in eigen land, van 30% in 2024 naar 37% dit jaar. Voor wie wel buiten Europa reist, is Azië de meest populaire keuze; meer dan twee keer zoveel Nederlanders reizen dit jaar naar Azië dan vorig jaar, met name naar de Nederlandse Antillen, Thailand, Indonesië, Marokko en Egypte. Intercontinentale reizen zijn beduidend minder populair geworden.
Eenderde gaat meer uitgeven
Wat betreft het vakantiebudget, geeft 4 op de 10 vakantiegangers evenveel uit als vorig jaar, terwijl 1 op de 3 zelfs aangeeft meer te besteden. Bijna 40% van de Nederlanders plant tussen de €250 en €750 per persoon uit te geven aan hun zomervakantie. De vakanties zijn onderverdeeld in vier segmenten: 27% kiest voor budgetvakanties (minder dan €500 p.p.), 46% valt in het gemiddelde segment (€500 - €1250 p.p.), ruim 22% kiest voor luxe vakanties (€1250 - €3000 p.p.), en 4% geeft meer dan €3000 p.p. uit aan een zeer luxe vakantie.
Meerderheid houdt rekening met klimaatverandering en spanningen
De impact van klimaatverandering op vakantieplannen is significant; bijna 55% van de vakantiegangers houdt rekening met extreme hitte, bosbranden of overstromingen bij het kiezen van een bestemming. Ook drukke hotspots zoals Venetië en Barcelona spelen voor 55% van de reizigers een rol in hun beslissing, al geeft bijna 40% aan dat drukte weinig tot geen invloed heeft. Geopolitieke spanningen beïnvloeden ook het reisgedrag. 32% van de Nederlanders maakt zich meer zorgen over veiligheid tijdens internationale reizen. Dit heeft een duidelijke impact op verre reizen, met name naar de Verenigde Staten, waar de zin om te reizen van 43% in maart naar 62% in mei is gedaald.
Kamperen door gestegen kosten
De meeste Nederlanders verblijven in een gehuurd huisje, gevolgd door hotels en campings. Ongeveer een derde van de kampeerders kiest voor de camping vanwege gestegen kosten. De traditionele vakantieduur van één tot twee weken neemt af (-12%), terwijl kortere of juist langere vakanties populairder worden.
Veel autovakantiegangers
De auto is de onbetwiste koning van het vakantievervoer, met 62% van de Nederlanders die ermee op reis gaan (waarvan 5% met een EV), een stijging van 54% vorig jaar. Vliegen blijft stabiel op 31%. Interessant is dat bijna 1 op de 5 automobilisten zich zorgen maakt over autorijden in het buitenland, met name over milieuzones, tol en de kans op boetes. De helft van de vakantiegangers heeft wel eens een buitenlandse verkeersboete ontvangen. Hoewel 60% ruim op tijd begint met reisvoorbereidingen, laat bijna 4 op de 10 het afhangen van de laatste twee weken.