Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-05-2022
Auteur: Redactie
Uitgever: NRIT Media

Aantal afgesloten reisverzekeringen stijgt hard

Na lockdowns meer doorlopende reisverzekeringen en werelddekkingen

Aantal afgesloten reisverzekeringen stijgt hard

ING ziet de reislust duidelijk toenemen. Dit blijkt uit het aantal afgesloten reisverzekeringen in 2022, dat met 50% is toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook gaan Nederlanders weer verder weg, blijkt uit de afgesloten dekkingen en claims uit verre landen. De verhouding tussen kortlopende en doorlopende reisverzekeringen keert weer ten gunste van de doorlopende variant, net als vóór corona. Tegelijk is het aantal afgesloten werelddekkingen verviervoudigd, wat duidt op verdere reizen. Het claimgedrag is veranderd ten opzichte van de afgelopen twee jaar. Steeds meer claims komen van buiten Nederland en zelfs van buiten Europa. Hoewel we meer op reis gaan, vertrouwt nog niet iedereen erop dat de vakantie doorgaat: de annuleringsverzekering is populair. 

 

Niveau boven 2019

"Bij ING hebben we een lange geschiedenis in de verkoop van reisverzekeringen, maar zo’n sterke stijging zagen we niet eerder,” zegt Cornelia Coman, Directeur Verzekeringen bij ING Nederland. "De eerste signalen van herstel waren afgelopen winter te zien. Vanaf dat moment zagen we een flinke stijging in het aantal afgesloten reisverzekeringen. De afgelopen maanden bereikte het aantal afgesloten reisverzekeringen weer het niveau van vóór de coronacrisis. We zien dat de doorlopende reisverzekering nu weer vaker gekozen wordt. Dit duidt op vertrouwen in de lange termijn,” aldus Coman. 

 

Verre reizen weer in trek 

De cijfers van ING laten zien dat men vaker op reis gaat en ook naar verdere oorden. Dat laatste is te zien aan de toename van de reisverzekering met werelddekking. Zelfs in de wintersportmaanden december tot en met maart was een toename van claims buiten Europa te zien. De traditionele piek voor het afsluiten van de reisverzekering is niet bij het boeken van de reis, maar vlak voordat men op pad gaat, dus aan het begin van de (zomer)vakantie. De verwachting is dat veel mensen deze zomer buiten Nederland vakantie gaan vieren, óók buiten Europa. 

 

Annulering door ziekte

Afgelopen winter was voor veel Nederlanders het startschot om weer op pad te gaan. Dit was te zien in de explosieve stijging van reisverzekeringen met wintersportdekking. Veel mensen kozen toch ook het zekere voor het onzekere en sloten ook een annuleringsverzekering af. Zowel de wintersportdekking als de annuleringsverzekering bereikten afgelopen winter weer het niveau van 2019. De stijging van annuleringsverzekeringen heeft naast de toegenomen reislust waarschijnlijk ook te maken met de zeer besmettelijke omikron-variant die het reizen onzeker maakte. Een opvallend veelvoorkomende claim in de eerste maanden van 2022 was dan ook ‘annulering in verband met ziekte’. "Veel mensen hebben afgelopen twee jaar meegemaakt dat hun reis niet door kon gaan vanwege een besmetting. Een annuleringsverzekering bewijst dan een verstandige financiële keuze te zijn,” aldus Coman.

 

Verloop reisverzekeringen tijdens corona

Tijdens de eerste lockdown van maart 2020 kelderde het aantal afgesloten reisverzekeringen bij ING tot aan het nulpunt. In de zomer van 2020 steeg het aantal weer iets, tot ongeveer een derde van het normale niveau. Ook gedurende 2021 lag het aantal reisverzekeringen veel lager, al zag ING in de zomer een redelijk normaal verloop. Pas sinds de winter van 2021 ligt het aantal afgesloten reisverzekeringen op het niveau van voor de coronacrisis. 

  

Trefwoorden: Stijging verkoop reisverzekeringen, stijging verkoop verre reizen

CELTH




||| Nieuws |||

18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.
18/08/25
750 Ajax shirts met SAIL embleem
Voetbalclub Ajax en SAIL 2025 slaan handen ineen voor een bijzondere samenwerking. Speciaal voor de jubileumeditie van SAIL brengt Ajax een gelimiteerde versie van het uittenue 2025/2026 uit, voorzien van een exclusief SAIL 2025-embleem.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...