Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-04-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Kwart Nederlanders doet aan watersport

Kwart Nederlanders doet aan watersport
Afbeelding van Gerhard G. via Pixabay

Bijna een kwart van de Nederlanders doet aan watersport. Dat zijn 3,4 miljoen mensen. Varen met een sloep is veruit het populairst. Om watersport te beoefenen is bezit van een vaartuig niet nodig. Van alle sloepvaarders huurt 57% en bij varen met een kajuitsboot wordt vaak meegevaren. Dat blijkt uit nieuw watersportonderzoek van NBTC en Waterrecreatie Nederland. 

"De watersport heeft zich de afgelopen jaren flink ontwikkeld en is populairder geworden onder Nederlanders in vergelijking met de vorige meting in 2013. Uit het onderzoek blijkt dat 3,4 miljoen Nederlanders in 2021 een vorm van watersport hebben beoefend. Met name sloepvaren, kanoën/kajakken en suppen zijn zeer populaire watersporten”, vertelt Marieke Politiek, manager Intell & Insights bij NBTC.

Figuur 1: Beoefende watersporten in de afgelopen 12 maanden

Watersportonderzoek

Watersport trekt jong publiek aan

De meeste watersporten zijn populair onder jongeren tussen de 18 en 34 jaar. Dit geldt met name voor surfen (65%). Daarnaast zijn waterskiën en suppen ook zeer populair onder de jongeren (resp. 62% en 51%). Marleen Maarleveld, directeur Waterrecreatie Nederland: "Mooi om te zien dat de jongeren het water weten te vinden voor sport en ontspanning. We zien ook dat watersport eigenlijk bij alle leeftijdsgroepen populair is, ook de nieuwe watersportvormen. Ten opzichte van het onderzoek in 2013 is het aandeel van jongeren bij de meeste watersportvormen gestegen.” Friesland is de populairste provincie onder vaarders met een kajuitsmotorboot en open zeilboten. Noord-Holland is meer in trek bij kajuit-zeilboten en Zeeland is de favoriete duikprovincie. 

Eenvijfde bezit watersportuitrusting 

Ook blijkt uit het onderzoek dat bijna een vijfde van de Nederlandse huishoudens in bezit is van een watersportuitrusting. Dit zijn in totaal 1,4 miljoen huishoudens. Verder blijkt uit het onderzoek dat ongeveer 700.000 Nederlandse huishoudens de aanschaf van boten en/of watersportuitrustingen in de komende drie jaar overwegen. De interesse is het grootst voor supboards, visuitrusting en sloepen. Ook kano’s, kajaks en kajuitboten zijn in trek.

Flinke uitgaven

Watersporters geven veel geld uit. Het minst geven roeiers uit, 10 euro per persoon per dag, het meest wordt door zeilers uitgegeven, 38 euro per persoon per dag, gevolgd door sloepvaarders met 31 euro. Ook duikers (29 euro)en motorbootvaarders (28 euro) geven relatief veel uit. De hogere sociale klasse (A) doen het meest aan watersport in Nederland. De meeste watersporters behoren tot de leefstijl ‘plezierzoekers’.

Figuur 2: Bestedingen aan watersporten

Watersportonderzoek

Corona maakt watersport nog populairder

Corona heeft een extra impuls gegeven aan het beoefenen van watersport. Zo’n 15 procent van alle ondervraagden geeft aan sinds de coronaperiode voor het eerst aan watersport te hebben gedaan. Daarnaast geeft bijna de helft van de watersporters aan in 2021 even vaak aan watersport te hebben gedaan als voor corona. Marieke Politiek, NBTC: "In de afgelopen twee jaar hebben we gemerkt dat natuur- en recreatiegebieden steeds populairder werden onder Nederlanders. Mensen zochten rust en ruimte op in natuurgebieden. Het is dan ook niet verrassend dat de watersport populairder is geworden.” Marleen Maarleveld voegt hieraan toe: "Naast de impact van corona merken we dat er ook steeds meer soorten relatief nieuwe watersporten bijkomen, zoals suppen of sloepvaren. Nederlanders hebben het water tijdens de pandemie als het ware herontdekt en zochten de groenblauwe omgeving op om te bewegen maar ook om te ontspannen. Nederland is wat dat betreft uniek; bijna overal is het water dichtbij.”

Gezelligheid en ontspanning belangrijkste motieven

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste Nederlanders een watersport beoefenen voor de gezelligheid en voor de ontspanning. Bij zeilen en surfen scoort het beleven van weer, wind en water ook hoog en bij waterskiën de kick. Voor roeiers draait het vaak om fysieke activiteit. 

Over het onderzoek

Het Watersportonderzoek 2021 is in december 2021 online uitgevoerd onder 5.200 watersporters. Het onderzoek is uitgevoerd met financiële bijdragen van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincies Drenthe, Fryslân, Groningen, Noord-Holland, Utrecht, Zeeland, Zuid-Holland, Overijssel samen met Marketing Oost en Gastvrij Overijssel, Gelderland en Sportvisserij Nederland.

Link: https://waterrecreatienederland.nl/content/uploads/2022/04/Overkoepelende-rapportage-Watersportonderzoek-2021-waterrecreatie-nederland.pdf
Topics:LDA, Watersport
Trefwoorden: onderzoek, watersport, watersporters, gebruik

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...