Geplaatst op: 31-03-2022
Auteur: redactie
NRIT Media

KLM en Thalys maken trein aantrekkelijker voor intercontinentale en Europese transferpassagiers

KLM en Thalys maken trein aantrekkelijker voor intercontinentale en Europese transferpassagiers

KLM en Thalys hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor het doorontwikkelen van het Air/Rail-product, zodat het aantrekkelijker wordt voor klanten om hier gebruik van te maken. Doel is om het aantal klanten dat met de trein van Brussel naar Schiphol (v.v.) reist om daar over te stappen op een KLM-vlucht, te vergroten.

 

KLM biedt al langer de mogelijkheid om het traject Brussel-Schiphol met de hogesnelheidstrein Thalys af te leggen om vervolgens over te stappen op het vliegtuig (en vice versa). 

 

Alleen het boekbaar maken van de trein is echter niet genoeg om te voldoen aan de behoeften van transferpassagiers. Het overgrote deel van de overstappende reizigers maakt nog steeds gebruik van de Air/Air-verbinding. Daarom is het nodig om nu de volgende stap te zetten en Air/Rail verder te ontwikkelen. Hiermee geven we invulling aan de Actieagenda Trein en Luchtvaart, zoals opgesteld met partners in 2020.

 

Wat gaan KLM en Thalys doen?

Er is een aantal voorwaarden voor een succesvolle vervanging gedefinieerd, die zowel door de trein- als luchtvaartsector worden onderschreven:

  1. Internationale treinen moeten stoppen op Schiphol;     
  2. De aankomst en vertrektijden van Air/Rail sluiten op elkaar aan;
  3. De IT-systemen van luchtvaart- en spoorwegmaatschappijen moeten met elkaar        kunnen communiceren (onder andere voor check-in, boarden, omboeken passagier bij verstoringen, enzovoorts).
  4. Daarnaast zijn een integrale bagageoplossing in de trein in de vorm van een beveiligd compartiment en een efficiënt bagageoverslagpunt op Schiphol noodzakelijk voor een snelle en comfortabele transfer;
  5. Voor passagiers die per spoor op Schiphol aankomen is er een aparte doorstroomroute naar de gate.

 

In het geval van Schiphol-Brussel voldoet Thalys al aan de eerste twee voorwaarden. Voor punt drie, het met elkaar communiceren van IT-systemen, hebben KLM en Thalys een ‘workaround’ oplossing gevonden. De stoelen die KLM inkoopt op Thalys-treinen, worden handmatig in het IT-systeem van KLM geladen. Hierdoor ontvangen klanten die met de trein reizen en onder deze oplossing vallen dezelfde service en communicatie als degenen die voor het vliegtuig kiezen.

 

Dit betekent dat klanten al op station Brussel-Zuid in kunnen checken voor de gehele reis en ook instapkaarten krijgen voor het gehele traject, zowel het gedeelte per trein als per vliegtuig. KLM zorgt ervoor dat klanten bij verstoringen worden geïnformeerd en omgeboekt, ongeacht of die de trein of het vliegtuig betreffen. Ook ontvangen zij van KLM informatie over de voorbereiding van de reis en over transfers. Deze tijdelijke oplossing zullen KLM en Thalys evalueren met onze internationale klanten.

 

Verder is het belangrijk dat reizigers hun ruimbagage al op het station kunnen inchecken en laten doorlabelen naar de eindbestemming. Daarnaast hebben zij idealiter een aparte doorstroom op Schiphol, zodat ze snel kunnen overstappen. Dit alles is nu nog niet het geval. Over de invulling van deze voorwaarden is KLM nog in gesprek met de betrokken partijen.

Trefwoorden: intercontinentale treinreizen, transfer

||| Blogs |||

27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
22/05/15
Managing visitor pressure in urban tourism
The discussion around the balance between visitors and inhabitants is discussed frequently in the ...
07/12/14
Trends & Hypes november 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
10/11/14
Trends & Hypes oktober 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
05/09/14
Trends & Hypes augustus 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/07/22
Exclusief voor leden
ICCA lijst 2021 met opvallende stijger Leiden
Als stad is het niet zo makkelijk om de grote congressteden van Nederland in te halen. Op de jaarlijkse lijst van de ICCA is de top 3 in Nederland onververanderd maar door extra inspanningen stijgt de stad Leiden een plek en bezet de 4 plaats. Wie weet haalt het volgend jaar nog een plek hoger omdat er dit jaar een congresrecord wordt bereikt in Leiden.
05/07/22
Adfemture winnende busreis van BAAV competitie 2022
Yanne Bots, Elias De Bruyn en Merel Dubois, tweedejaars studenten van de opleiding Toerisme en Recreatiemanagement bij Thomas More zijn twee keer in de prijzen gevallen bij de jaarlijkse wedstrijd van de BAAV, de Vlaamse autocarsector.
12/05/22
Viersterren NEO KVL hotel opent deuren in het Brabantse Oisterwijk
Het sfeervolle dorp Oisterwijk in Brabant is een viersterrenhotel rijker: het NEO KVL hotel. Het des...
31/03/22
KLM en Thalys maken trein aantrekkelijker voor intercontinentale en Europese transferpassagiers
KLM en Thalys hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor het doorontwikkelen van het Air/Rai...
17/03/22
Hotel De Reiskoffer naar keten Fletcher
Vanaf 1 april wappert de Fletcher vlag op Hotel De Reiskoffer. Het hotel, gelegen tussen Roosendaal en Breda, is gesitueerd in een voormalig klooster en beschikt over vele faciliteiten. Het is een bekende naam in Brabant.
11/03/22
Exclusief voor leden
Forse uitbreiding hotelcapaciteit Fletcher bij Rotterdam The Hague Airport
Hotelketen Fletcher opent vandaag de deuren van het nieuwe Fletcher Hotel Rotterdam-Airport. Fletcher laat het nieuwe hotel goed samenwerken met het bestaande Fletcher Hotel-Restaurant Wings-Rotterdam.
02/03/22
Wat gaat de Landelijke Data Alliantie in 2022 doen?
De Landelijk Data Alliantie (LDA) heeft voor 2002 weer een hoop projecten en activiteiten gepland staan. Die staan in het online projecten- en activiteitenoverzicht.
28/02/22
Binnen horeca noteren hotels meeste verlies door coronamaatregelen
Hoewel hotels in 2021 een kleine 5,6 procent meer omzet draaiden dan in 2020, was van echt herstel geen sprake. Van alle branches in de horeca zijn de hotels binnen de sector horeca nog het verst verwijderd van het pre-coronaniveau.