Geplaatst op: 14-12-2021
Auteur: Marc Gerlings

Humoristische all inclusive campagne Terschelling wint Best Digital Marketing Campaign

Humoristische all inclusive campagne Terschelling wint Best Digital Marketing Campaign
De satirische online promotiecampagne ‘Terschelling All-Inclusive’ heeft verrassend de X. Festival Award gewonnen in de categorie ‘Best Digital Marketing Campaign’. Het bleef de favoriete Visit Greenland en VisitDenmark voor.

"Fantastisch voorbeeld hoe je humor in een campagne verwerkt", aldus de jury. "Een prachtig eerbetoon voor de kortlopende maar kernachtige campagne, die met een bescheiden budget tot stand kwam", zegt een opgetogen Isabel Mosk, die in opdracht van de marketingorganisatie TerschellingPartners verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de campagne. 

De kleine bestemming Terschelling was genomineerd met twee toeristische grootmachten als Visit Greenland en VisitDenmark. De bekendmaking was vrijdagavond 10 december aan het slot van het X. Festival, georganiseerd door Digital Tourism Think Tank.



De campagne

In september jl. kreeg Terschellinger Sil landelijke bekendheid met de promotie van de allereerste All-Inclusive vakantie op het Friese waddeneiland. De online campagne scoorde in korte tijd als een dolle op alle social mediakanalen. Het succes werd ook internationaal opgemerkt. In de video spoorde ondernemer en eilander Sil Cupido bezoekers met een vette knipoog aan in het najaar een All-inclusive arrangement naar Terschelling te boeken. De hilarische beelden vol cliché’s leidden naar de onthullende landingspagina Terschellingallinclusive.nl als onderdeel van de website Terschelling.site, met de pay-off: All-inclusive? Terschelling heeft precies wat je zoekt. 

Effect

De reacties waren uitsluitend positief en de campagne genereerde zo’n 5 miljoen impressies. Dit leidde in een tijdbestek van amper vier weken tot 45.000 bezoeken aan de campagnewebsite en bijna 12.000 bezoeken aan het ‘Plan je reis’-gedeelte van Terschelling.site. Het feitelijke bezoek aan Terschelling nam in oktober van dit jaar met 5-10% toe ten opzichte van 2018 t/m 2020. 

Samenwerking

Sherpa’s Stories (Isabel Mosk) was verantwoordelijk voor concept, creatie en strategie, in opdracht van marketingorganisatie TerschellingPartners. De campagne kwam tot stand in samenwerking met:
Commercial concept/video – JWSchram.nl
Website – Bootschap.nl
Design - Concepticus.nl
Online marketing – Redonlinemarketing.nl
Social media – BrandsMatters.nl
Projectleiding – Plus3 (Thomas Sprangers).
Topics:Marketing
Trefwoorden: campagne, online, marketing, communicatie, all inclusive, Wadden

CELTH



||| Nieuws |||

18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...