Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-12-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

MarketingOost wil vrijetijdseconomie in coalitieakkoorden

MarketingOost wil vrijetijdseconomie in coalitieakkoorden

Marketing Oost heeft een Visiedocument geschreven met als doel dat de vrijetijdseconomie een vaste plek krijgt in de coalitieakkoorden van alle Overijsselse gemeenten. 

De Overijsselse DMO constateert dat steeds meer gemeenten de laatste jaren de toegevoegde waarde van de vrijetijdseconomie ervaren. "Ze zien dat de sector een economische motor is voor de regio, en dat deze de welvaart van inwoners en de leefbaarheid van hun omgeving positief beïnvloedt.”

Integraal beleid essentieel

Als de destinatiemanagementorganisatie van Overijssel is Marketing Oost blij met deze ontwikkeling. "Maar we zien ook dat er nog veel te doen is. Om ook in de toekomst de vruchten van de vrijetijdseconomie te blijven plukken, is het ontwikkelen van integraal beleid op het gebied van recreatie en toerisme essentieel. MarketingOost pleit dan ook voor een prominente plek van de vrijetijdseconomie in het coalitieakkoord van iedere Overijsselse gemeente. In het Visiedocument geven zij 5 redenen waarom en schetsen we de randvoorwaarden.

5 redenen voor een prominente plek voor de vrijetijdseconomie

  1. De vrijetijdseconomie zorgt voor extra externe bestedingen binnen gemeenten
  2. De vrijetijdseconomie is naast een doel ook een middel dat bijdraagt aan de leefbaarheid en brede welvaart van inwoners
  3. De vrijetijdseconomie draagt bij aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat
  4. De vrijetijdseconomie zorgt voor versterking van trots bij bewoners
  5. De vrijetijdseconomie heeft investeringen nodig om de coronacrisis te boven te komen

Wat moeten gemeenten doen?

Om de vrijetijdseconomie (weer) te laten floreren is het volgens MarketingOost nodig om wonen en recreëren hand in hand te laten gaan. Daarom met het vrijetijdsaanbod een prominente plaats innemen bij de start van gebiedsontwikkelingen. De sector moet daarnaast inzetten op het leggen van cross-sectorale verbindingen en sturen op bestemmingen in balans. Belangrijk is ook in te zetten op het versterken van duurzaamheid en inclusie. Daartoe is sturen op bewuste bestemmingen met betere beschikbare en toegankelijke data. Voor een gezonde bijdrage aan de Overijsselse vrijetijdseconomie is het belangrijk dat de vraag gestimuleerd wordt bij de gewenste doelgroepen. 

Link: https://www.marketingoost.nl/hoqinog/2021/12/5-redenen-waarom-toerisme-en-recreatie-een-prominente-plek-verdient-in-ieder-gemeentelijk-coalitieakkoord_overlap-artikel-ZKA-2.pdf
Trefwoorden: beleid, dmo's, vvv's, belangenbehartiging, Overijssel, gemeenten, gemeenteraadsverkiezingen

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...