Gelderland steunt regionale ontwikkeling Loevestein
De provincie Gelderland steunt met ruim 100.000 euro het project Loevestein-Munnikenland. Daarmee moeten bezoekers van het beroemde kasteel worden verleid ook het omliggende Munnikenland te bezoeken.
Slot Loevestein is vooral bekend van de ontsnapping van Hugo de Groot en trekt jaarlijks zo’n 150.000 bezoekers waarvan ruim 73.000 betalend. De vesting ligt op het kruispunt van waterwegen, het snijpunt van politieke betrekkingen en het knooppunt van ambities. Om het erfgoed van Loevestein te kunnen beleven, is de verbinding van natuur, water en cultuurhistorie van wezenlijk belang. Nieuwe Hollandse WaterlinieDe steun van de provincie Gelderland vloeit voort uit afspraken die zijn gemaakt rondom de Regiodeal-project Doorontwikkeling Loevestein-Munnikenland. Trekker van het project is Stichting Museum Slot Loevestein. De beheerders willen een masterplan opstellen om het voor bezoekers aantrekkelijker te maken om het Slot te beleven in relatie tot het omliggende Munnikenland. Loevestein werkt momenteel in samenspraak met diverse stakeholders een masterplan uit voor de doorontwikkeling van het gebied vanuit de integraliteit van natuur, water en cultuur(historie). Het natuurgebied en de museale vesting zijn beide onderdeel van de voor de Unesco werelderfgoedstatus genomineerde Nieuwe Hollandse Waterlinie. In de doorontwikkeling staan instandhouding en toegankelijkheid van erfgoed en natuur, en maatschappelijke opgaven als klimaatadaptatie, energietransitie en bereikbaarheid centraal. Aansluiting bij nieuw denken over erfgoedHet project sluit aan bij Gelderse ambities voor recreatie & toerisme, (wereld)erfgoed en riviernatuur. Erfgoedgedeputeerde Peter Drenth: "Met de bezichtiging van Slot Loevestein en het mooie omliggende Munnikenland geeft toeristen de kans verschillende, bijzondere momenten tijdens een bezoek te beleven. Het mooie Gelderse erfgoed gecombineerd met andere recreatie. Alles dicht bij elkaar, dus praktisch, gevarieerd en duurzaam. Dat sluit goed aan bij ons nieuwe denken om ons erfgoed breder aantrekkelijk te maken.”
Trefwoorden: cultuur, erfgoed, kastelen, musea, natuur
|
|
16/06/25
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
|
16/06/25
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
|
16/06/25
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
|
13/06/25
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
|
13/06/25
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
|
13/06/25
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
|
13/06/25
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
|
13/06/25
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
|
|
19/06/25
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
27/06/25
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
|