Geplaatst op: 09-11-2021
Auteur: redactie
NRIT Media

Expedia Group stopt met dolfijnenvermaak na actie World Animal Protection

Expedia Group stopt met dolfijnenvermaak na actie World Animal Protection

Reisplatform Expedia Group stopt met het aanbieden van attracties met dolfijnen en walvissen. Het platform besloot daartoe na een wereldwijde campagne van dierenbeschermingsorganisatie World Animal Protection en de steun van meer dan 350.000 dierenvrienden.


World Animal Protection voerde al sinds 2019 campagne tegen Expedia Group en bleef de druk opvoeren om de reisgigant te overtuigen te stoppen met dolfijnenvermaak. Zo organiseerde World Animal Protection Nederland in 2020 voor het kantoor in Amsterdam een offline actie met een flyboarder in de Herengracht. 

Sanne Kuijpers, Campagnemanager wilde dieren bij World Animal Protection Nederland: ‘We zijn euforisch over het feit dat Expedia naar ons en alle dierenvrienden heeft geluisterd en stopt met het verkopen van kaarten voor walvis- en dolfijnenshows en andere interacties met deze bijzondere zeezoogdieren. Een grote winst voor walvissen en dolfijnen over de hele wereld en een stap dichterbij om ervoor te zorgen dat de walvisachtigen die nu in dolfinaria leven, de laatsten zijn.’

De stap van Expedia past in een trend. Steeds vaker besluiten landen en organisaties dat dolfijnenattracties niet meer van deze tijd zijn. Zo biedt Coredon geen attracties met dolfijnen meer aan, raadt reiskoepel ANVR  dolfijnenattracties af en mogen er in Frankrijk en Canada binnenkort geen dolfijnen meer in dolfinaria worden gehouden. Toch is er nog veel werk te doen. Zo blijft reisgigant TUI vermaak met dolfijnen aanbieden en is er in Nederland nog steeds geen fokverbod voor dolfijnen in gevangenschap. Kuijpers: ‘We hopen de Nederlandse overheid en (reis)organisaties zoals TUI te overtuigen dat entertainment met dolfijnen niet meer houdbaar is. We blijven doorgaan tot er wereldwijd een einde is gekomen aan de uitbuiting van dolfijnen en andere wilde dieren.’

 

Dolfijnen en andere walvisachtigen worden in aquaria en pretparken over de hele wereld gebruikt om, vergezeld van harde geluiden en lichteffecten, kunstjes te doen in ruil voor dode vis, terwijl ze hun leven doorbrengen in krappe betonnen bassins. De intelligente dieren zijn veroordeeld tot een leven in gevangenschap en tot direct contact met mensen. Ze raken gestrest, verveeld en depressief.

Link: https://join.localexpertpartnercentral.com/animalpolicy
Trefwoorden: Stop dolfijnenvermaak, dolfijnenattracties

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
03/10/24
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking MECC en EMG
Event Management Group (EMG) en MECC Maastricht gaan samenwerking. Daarmee willen de twee hun marktpositie versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...