Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Prima herfstvakantie voor Nederlandse verblijfsrecreatie

Prima herfstvakantie voor Nederlandse verblijfsrecreatie
Afbeelding van Valiphotos via Pixabay

De Nederlandse verblijfsrecreatie heeft een prima herfstvakantie achter de rug. De vooruitzichten voor de kerstperiode zijn ook goed. 

De herfstvakanties zijn inmiddels weer achter de rug. Voor Stratech een mooie gelegenheid terug te blikken op de boekingen van Nederlandse vakantieparken in die periode. Met alvast een vooruitblik op de boekingen voor de kerstvakantie.

Herfst: +42%

Ten opzichte van 2020 heeft de herfstvakantie van 2021 enorm veel extra reserveringen gerealiseerd. De last-minute toename in het aantal coronagevallen lijkt geen invloed te hebben gehad, want de totale marktomzet steeg met 42% als gevolg van een stijging in het aantal reserveringen van 46%. Vooral kamperen deed het met een groei van 65% meer omzet (inclusief seizoensplaatsen) erg goed. Laten we die buiten beschouwing dan groeide de kampeeromzet zelfs met 92%. De omzetgroei in de verhuur was met zo’n 35% ook heel behoorlijk. 

Figuur 1: Omzet verblijfsrecreatie, herfstvakantie 2020-2021
StratechBenchmark
StratechBenchmark

Kerst: +72%

Met de boekingen voor de kerstperiode gaat het ook heel goed met een omzetstijging van maar liefst 72%. Wel vanuit een dieptepunt want in 2020 zaten we voor de kerst al in een lockdown. Vorig jaar waren er toch nog veel last minutes voor de kerstperiode en waren november en december verantwoordelijk voor veel boekingen.

De Benchmark Verblijfsrecreatie

Deze cijfers komen uit de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie. Met behulp van de Benchmark kunnen bedrijven zien of hun recreatiebedrijf echt goed presteert en stelt ze in staat de behaalde resultaten in het juiste perspectief te plaatsen. Door deze inzichten kunnen ze betere en onderbouwde beslissingen nemen.

Link: https://www.stratech.nl/recreatie/nieuws/benchmark-update-terugblik-herfstvakantie,-vooruitblik-kerstperiode.html?utm_source=nrit&utm_medium=referral&utm_campaign=rcse&utm_content=benchmark-update-nov-2021
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, verhuur, kamperen, omzet, vakanties, herfstvakantie

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.