Geplaatst op: 14-09-2021
Auteur: Ton Vermeulenn
NRIT

Brabant gaat voor Leisure for a Better Society

Brabant gaat voor Leisure for a Better Society

Regionale ontwikkelingsmaatschappij Midpoint Brabant heeft voor de periode 2021-2024 ‘leisure’ weer gekozen tot één van haar speerpunten. De vrijetijdssector kan in een uitdagende tijd -met grote maatschappelijke vraagstukken- bijdragen aan een betere wereld: Leisure for a Better Society. Aan het programma hebben zich al meer dan 50 partijen verbonden. Het is de intentie het programma -dat in eerste instantie gericht is op Midden-Brabant- Brabantbreed uit te rollen. Het blijft in Brabant niet bij woorden alleen; met het vlaggenschipproject Van Gogh Homeland Experience moet Brabant zeven iconische hotspots krijgen die niet alleen de uitdagingen voor Brabant inzichtelijk maken maar vooral de Brabanders en de bezoekers daarin meenemen.

De provincie Noord-Brabant staat voor grote uitdagingen rond landbouwhervormingen, CO2-reductie, mobiliteit en energie. In het nieuwe programma wordt het vrijetijdsdomein gebruikt als experimenteerruimte om de Brabander, de consument, de bezoeker en de ondernemer mee te nemen in deze grote veranderingen. "Het verhaal van de transitie wordt op die manier ook jouw verhaal, de omgeving waarin het plaatsvindt is jouw omgeving – jouw homeland”, schrijven de initiatiefnemers bevlogen.

Belangrijke rol in maatschappelijke uitdagingen

In Brabant staat de komende jaren de vrijetijdssector in het teken van het programma ‘(Be)leefbaar Brabant: Leisure for a Better Society’. Leisure draagt bij aan het succes van andere sectoren en levert haar bijdrage aan maatschappelijke uitdagingen rond klimaat, energie, woningbouw, platteland, digitalisering, mobiliteit en bereikbaarheid. Daarnaast levert leisure natuurlijk een aanzienlijke bijdrage aan de werkgelegenheid en draagt ook bij aan sociale cohesie in wijken en buurten en de integratie van verschillende bevolkingsgroepen. Leisure kan vooral een middel zijn om ontwikkelingen te versnellen.

LeisureforaBetterSociety

Leisure als integraal onderdeel van multifunctionele gebiedsontwikkeling

Leisure moet volgens de plannenmakers zorgen dat het integraal onderdeel wordt van multifunctionele gebiedsontwikkelingen: "Vrijetijdsvoorzieningen zijn van belang voor de kwaliteit van de ruimtelijke omgeving en bepalen mede de vestigingskeuze voor bedrijven en bewoners. Leisure werkt ook imagoversterkend en geeft een gebied identiteit. Hierdoor stijgen de vastgoedwaarde en de cultuurhistorische waarde van het landschap.” Dit alles betekent dat een verandering in rol en rolverdeling tussen de markt en overheid nodig is. Dit wordt een belangrijk onderwerp van gesprek in de ‘ontwerpateliers’ die zich gaan buigen over de inrichting van de stad en het platteland.

Destinatie-ontwikkeling met zeven iconische hotspots

Naast de ecologische en sociaal maatschappelijke opgaven, blijft Midpoint met het Smart Leisure programma ook in zetten op destinatieontwikkeling ofwel duurzaam toerisme. Met de ontwikkeling van De Van Gogh Homeland Experience, zeven iconische hotspots in het Van Gogh Nationaal Park rond de vijf grote Brabantse steden wil men meer bezoekers naar de Brabant  trekken en hen de kracht en kwaliteit van de provincie laten ervaren. Bezoekers die langer blijven en meer besteden, betekent hogere inkomsten, groei van de werkgelegenheid én versterking van de Brabantse identiteit.

Drie programmalijnen

Het programma ‘Leisure for a Better Society’ ontwikkelt zich rond drie programmalijnen: Concurrerende & circulaire economie, slimme mobiliteit & bereikbaarheid en vitaal platteland & duurzame verstedelijking. Het programmabureau House of Leisure gaat samen met bedrijfsleven, onderwijs, overheid en maatschappelijke partners het programma de komende jaren implementeren.

Link: https://www.houseofleisure.eu
Trefwoorden: beleid, toerisme, leisure, noord-brabant, destinatie-ontwikkeling, dmo, duurzaam toerisme, ruimtelijke opgaven

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

17/01/25
Landbouw en toerisme hand in hand op Grüne Woche
Op de prestigieuze internationale landbouwbeurs Grüne Woche in Berlijn heeft Nederland vandaag het innovatieplein ‘Land of Future Food’ geopend. Onder het motto ‘Farming the Future’ presenteert ons land de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duurzame landbouw en streekproducten.
17/01/25
Exclusief voor leden
Records voor Spanje maar focus verschuift
Spanje heeft in aantallen toeristen en bestedingen het beste jaar achter de rug. Het aantal toeristen groeide naar zo’n 94 miljoen (+10%) en de uitgaven kwamen uit op 126 miljard euro. Dat is 16% meer dan een jaar eerder. Maar het toerismemodel gaat wel veranderen. Dat maakte minister van Industrie en Toerisme, Jordi Hereu Boher bekend.
17/01/25
Flessen inzamelen voor natuurbehoud
Bezoekers van DierenPark Amersfoort hebben het afgelopen jaar een indrukwekkende bijdrage geleverd aan natuurbehoud wereldwijd. Mede dankzij een grootschalige flessenactie is er een recordbedrag van 159.000 euro opgehaald voor het DierenPark Amersfoort Wildlife Fund.
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.
17/01/25
Tevredenheid bij organisatoren Vakantiebeurs en Horecava
De Vakantiebeurs heeft dit jaar ruim 71.000 bezoekers getrokken en 6.300 reisprofessionals bezochten de Travel Trade Days in de Utrechtse Jaarbeurs. In Amsterdam wis de Horecava 67.000 professionals te trekken.
16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.

||| Agenda |||

18/01/25 t/m 19-01-25
18/01/25 t/m 19-01-25: Camperbeurs
Op donderdag 18 en vrijdag 19 januari 2025 vindt in het Autotron Rosmalen de Camperbeurs plaats.&nbs...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...