Geplaatst op: 14-09-2021
Auteur: Ton Vermeulenn
NRIT

Brabant gaat voor Leisure for a Better Society

Brabant gaat voor Leisure for a Better Society

Regionale ontwikkelingsmaatschappij Midpoint Brabant heeft voor de periode 2021-2024 ‘leisure’ weer gekozen tot één van haar speerpunten. De vrijetijdssector kan in een uitdagende tijd -met grote maatschappelijke vraagstukken- bijdragen aan een betere wereld: Leisure for a Better Society. Aan het programma hebben zich al meer dan 50 partijen verbonden. Het is de intentie het programma -dat in eerste instantie gericht is op Midden-Brabant- Brabantbreed uit te rollen. Het blijft in Brabant niet bij woorden alleen; met het vlaggenschipproject Van Gogh Homeland Experience moet Brabant zeven iconische hotspots krijgen die niet alleen de uitdagingen voor Brabant inzichtelijk maken maar vooral de Brabanders en de bezoekers daarin meenemen.

De provincie Noord-Brabant staat voor grote uitdagingen rond landbouwhervormingen, CO2-reductie, mobiliteit en energie. In het nieuwe programma wordt het vrijetijdsdomein gebruikt als experimenteerruimte om de Brabander, de consument, de bezoeker en de ondernemer mee te nemen in deze grote veranderingen. "Het verhaal van de transitie wordt op die manier ook jouw verhaal, de omgeving waarin het plaatsvindt is jouw omgeving – jouw homeland”, schrijven de initiatiefnemers bevlogen.

Belangrijke rol in maatschappelijke uitdagingen

In Brabant staat de komende jaren de vrijetijdssector in het teken van het programma ‘(Be)leefbaar Brabant: Leisure for a Better Society’. Leisure draagt bij aan het succes van andere sectoren en levert haar bijdrage aan maatschappelijke uitdagingen rond klimaat, energie, woningbouw, platteland, digitalisering, mobiliteit en bereikbaarheid. Daarnaast levert leisure natuurlijk een aanzienlijke bijdrage aan de werkgelegenheid en draagt ook bij aan sociale cohesie in wijken en buurten en de integratie van verschillende bevolkingsgroepen. Leisure kan vooral een middel zijn om ontwikkelingen te versnellen.

LeisureforaBetterSociety

Leisure als integraal onderdeel van multifunctionele gebiedsontwikkeling

Leisure moet volgens de plannenmakers zorgen dat het integraal onderdeel wordt van multifunctionele gebiedsontwikkelingen: "Vrijetijdsvoorzieningen zijn van belang voor de kwaliteit van de ruimtelijke omgeving en bepalen mede de vestigingskeuze voor bedrijven en bewoners. Leisure werkt ook imagoversterkend en geeft een gebied identiteit. Hierdoor stijgen de vastgoedwaarde en de cultuurhistorische waarde van het landschap.” Dit alles betekent dat een verandering in rol en rolverdeling tussen de markt en overheid nodig is. Dit wordt een belangrijk onderwerp van gesprek in de ‘ontwerpateliers’ die zich gaan buigen over de inrichting van de stad en het platteland.

Destinatie-ontwikkeling met zeven iconische hotspots

Naast de ecologische en sociaal maatschappelijke opgaven, blijft Midpoint met het Smart Leisure programma ook in zetten op destinatieontwikkeling ofwel duurzaam toerisme. Met de ontwikkeling van De Van Gogh Homeland Experience, zeven iconische hotspots in het Van Gogh Nationaal Park rond de vijf grote Brabantse steden wil men meer bezoekers naar de Brabant  trekken en hen de kracht en kwaliteit van de provincie laten ervaren. Bezoekers die langer blijven en meer besteden, betekent hogere inkomsten, groei van de werkgelegenheid én versterking van de Brabantse identiteit.

Drie programmalijnen

Het programma ‘Leisure for a Better Society’ ontwikkelt zich rond drie programmalijnen: Concurrerende & circulaire economie, slimme mobiliteit & bereikbaarheid en vitaal platteland & duurzame verstedelijking. Het programmabureau House of Leisure gaat samen met bedrijfsleven, onderwijs, overheid en maatschappelijke partners het programma de komende jaren implementeren.

Link: https://www.houseofleisure.eu
Trefwoorden: beleid, toerisme, leisure, noord-brabant, destinatie-ontwikkeling, dmo, duurzaam toerisme, ruimtelijke opgaven

CELTH
 








||| Nieuws |||

26/07/24
Exclusief voor leden
Toerisme naar Parijs en de Olympische Spelen: Een kritische blik
Terwijl de Olympische Spelen in Parijs vanavondofficieel van start gaan, blijkt dat de stad te maken heeft met lege hotelkamers en een overvloed aan beschikbare tickets voor de wedstrijden. Wat is er aan de hand?
26/07/24
Exclusief voor leden
Holistische Harmonie: Roompot Hillview Resort Grandvoir
Het gloednieuwe Roompot Hillview Resort Grandvoir is onlangs feestelijk geopend. Het resort ligt in de Belgische Ardennen in de omgeving van Libramont. Voor het ontwerp is een beroemde interieurarchitect in de arm genomen die een holistische benadering heeft gekozen.
26/07/24
Woest 17 uitgeroepen tot Beste Paviljoen van Nederland 2024
Het Zeeuwse paviljoen Woest 17 is op 25 juli uitgeroepen tot het Beste Paviljoen van Nederland 2024. Naast de hoofdprijs werden er ook prijzen uitgereikt in verschillende categorieën. Strandclub Horizon in Renesse werd uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer, Nederzandt in Zuid-Holland won de titel voor het Meest Duurzame Paviljoen en Oranje Buiten in Hoorn werd het Beste Zoetwaterpaviljoen van 2024.
25/07/24
Meer mensen verdrinken
In 2023 verdronken 98 Nederlanders, een stijging van 25 ten opzichte van het voorgaande jaar en iets boven het tienjarig gemiddelde. Dat blijkt uit gegevens van het CBS. Sinds 2022 voeren verschillende organisaties een campagne om het aantal verdrinkingsgevallen te verminderen.
25/07/24
Twee nieuwe parken voor TopParken
TopParken is de verhuur gestart van vakantiehuizen op twee nieuwste locaties, Resort de Brabantse Kempen en Resort Lexmond. Beide parken zijn recentelijk toegevoegd aan het portfolio van de vakantieaanbieder.
24/07/24
Goed derde kwartaal voor easyJet
easyJet heeft een prima derde kwartaal, dat op 30 juni eindigde, achter de rug. Het aantal passagiers groeide met 8% en de winst met 16%. Het ging ook erg goed met easyJet Holidays dat het aantal passagiers met 33% zag groeien en de winst met zelfs 49%.
22/07/24
Nieuwe internationale mascotte voor EuroParcs
EuroParcs heeft een nieuwe internationale mascotte, Yuki, geïntroduceerd. De mascotte werd voor het eerst onthuld op EuroParcs Zuiderzee in Biddinghuizen. Yuki is een magisch wezen dat ontworpen is om plezier te brengen aan de gasten van EuroParcs op een speelse en educatieve manier.
22/07/24
Exclusief voor leden
Opleving in Nederlandse  hotelvastgoedmarkt
In de eerste helft van 2024 is er een duidelijke opleving van activiteit bij vastgoedbeleggers in Nederland, met een bijzondere focus op hotelvastgoed. Waar in het eerste halfjaar van 2023 slechts 42 miljoen euro in hotelvastgoed werd belegd, steeg dit beleggingsvolume in het afgelopen halfjaar naar maar liefst 250 miljoen euro.

||| Agenda |||

23/09/24
23/09/24 t/m 23-09-24: Toerisme Top 2024
De zevende editie van de Toerisme Top wordt op maandag 23 september 2024 in Venlo georganiseerd. Het...
24/09/24 t/m 26-09-24
24/09/24 t/m 26-09-24: IAAPA EXPO EUROPE 2024
The leisure industry’s premier event in Europe arrives to Amsterdam, the Netherlands in 2024. Get...
02/10/24
02/10/24 t/m 02-10-24: Duurzaamheidscongres Kampeerbranche
ANWB, BOVAG, HISWA-RECRON, Kampeer & Caravan Industrie (KCI), Kampeer & Caravan Jaarbeurs (K...
10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...