Geplaatst op: 09-07-2021
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

Verslag van de Vakdag ‘Het Vakantiepark van de Toekomst’

Verslag van de Vakdag ‘Het Vakantiepark van de Toekomst’

Op 29 juni vond de jaarlijkse vakdag ‘Het Vakantiepark van de Toekomst’ plaats. Onder leiding van dagvoorzitter Arthur van Disseldorp, regiomanager van HISWA-RECRON in Limburg en Noord-Brabant, werden tijdens een online-bijeenkomst drie thema’s behandeld: 1. Circulariteit en duurzaamheid in de toekomst. 2. De pop-up camping: hype of blijvertje? 3. Het verkopen van je bedrijf, investeren of optimaliseren? Een verslag in woord en beeld.

De uitzending vond plaats vanaf CenterParcs Zandvoort en de vakdag trapte dan ook af met een gesprek met Alexander Peulen, General Manager bij Center Parcs Zandvoort. Daarin schetste Peulen de investeringen in faciliteiten en accommodaties, die de afgelopen periode waren gedaan. En er werd kort een filmpje over Center Parcs Zandvoort getoond. Ook de mogelijke samenwerking tussen Roompot en Landal kwam tijdens het gesprek kort aan de orde.




Thema 1: Circulariteit en duurzaamheid in de toekomst

Vervolgens ging Van Disseldorp in gesprek met Wilbert Hermans, Duurzaamheidsmanager bij Center Parcs Europe. Hermans gaf aan, dat hij in plaats van duurzaamheid liever spreekt over volhoudbaarheid. "Het eerste element daarin is betaalbaarheid. Als je het niet kunt betalen houdt het op. Vervolgens komt continuïteit, de kern van het begrip. En de laatste twee elementen zijn leefbaarheid en menselijkheid. Je moet samenvattend kijken naar de toekomst, maar het wel kunnen waarmaken.”

In de huidige visie van Center Parcs, ‘Natuurlijk samen en samen in de natuur’, wil het bedrijf zich meer richten op de positieve lokale impact. "Die impact moet duurzaam zijn”, aldus Hermans. Bij dat natuurlijk beleid onderscheidt CenterParcs ‘green deeds’ en ‘good deeds’. Vanuit deze visie heeft Center Parcs een aantal uitgangspunten geformuleerd voor het Vakantiepark van de Toekomst. "Het eerste is dat je niet meer van de natuur afpakt dan de natuur al heeft moeten inleveren. Dus kiezen we bij nieuwe parken voor gebieden die al deels geartificialiseerd zijn. Daarnaast willen we zowel economisch als qua duurzaamheid uitstraling hebben richting omgeving. Dus: ‘meer goed doen’ in plaats van ‘minder kwaad doen’.” Hermans ging vervolgens in op een praktijkcase, Center Parcs Terhills Resort in een voormalig mijngebied in België. "Dat gebied is teruggegeven aan de natuur.”

Duurzaamheid komt ook terug in de bouw, vertelde Hermans: "Dit gebeurt met respect voor de natuur, zo efficiënt, groen en circulair mogelijk.” Bovendien laat Center Parcs alles certificeren: de bouw (BREEAM, DBNG/HQE), de operatie (ISO 14001 en 50001 en Green Key) en de cijfers.”

Bij de operationele efficiency en circulariteit kijkt Center Parcs naar de trias energetica, het water- en energieverbruik en de materialen. En bij afval draait het om met behulp van de ‘tien R-en’ – refuse, reduce, redesign, re-use, repair, refurbish, remanufacture, re-purpose, recycle en recover – van een lineaire naar een circulaire economie te gaan.

Een stuk dat steeds meer aandacht krijgt, aldus Hermans, is natuur en biodiversiteit. "We maken voor alle parken biodiversiteitsplannen. Als je weet wat je hebt kun je het namelijk onderhouden maar ook verbeteren. In dat alles nemen we de gasten mee en proberen we ook echt betrokkenheid te creëren. Dit doen we samen met onder meer NGO’s.” Center Parcs heeft voor dit alles vijf doelen gesteld in 2022: 1. Alle lokaties 100% Green Key en ISO gecertificeerd. 2. 60% afvalscheiding. 3. Alle locaties een biodiversiteitsplan. 4. 35% minder CO2-uitstoot. 5. 15% minder waterconsumptie.




Hermans vertelde ook hoe aanvankelijk Center Parcs "duurzaamheid fluisterde”. "Inmiddels is het echter een sine qua non geworden, een voorwaarde waar de gasten ons op aanspreken. Daarmee is duurzaamheid het centrum van ons product geworden. In de toekomst willen we onze parken ook gaan profileren op basis van biodiversiteit.”




Na een presentatie door Michel Jansen van Buitengoed de Boomgaard in Bunnik die net zijn eerste luxe maar zeer duurzame verhuuraccommodatie had gerealiseerd, ging Van Disseldorp in gesprek met Erik van Dijk, managing director van de Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit (KMVK), een samenwerkingsverband van de ANWB, HISWA-RECRON en Horeca Nederland. De KMWK is verantwoordelijk voor Green Key en Blauwe Vlag, internationale keurmerken op het gebied van veiligheid, duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarnaast heeft de KMVK sinds dit jaar ook het keurmerk Duurzaam Gastvrij ontwikkeld.

Volgens Van Dijk is circulariteit het nieuwe toverwoord van deze tijd. Daarbij vervangt circulair denken het lineair denken. "Het mooie daarvan is dat je dat zowel met kleine zaken in je bedrijfsvoering kunt doen – bijvoorbeeld hergebruik van koffiedrab – als ‘groot’ met circulair bouwen door de keuze van bouwmaterialen en de juiste isolatienorm.” Van Dijk verwacht dat over 20 jaar de keurmerken niet meer nodig zullen zijn: "Duurzaam denken en circulair ondernemen zal dan behoren tot de ‘hygiëne’ en net zo normaal is als bijvoorbeeld der arbeidswetgeving.”




Thema 2: De pop-up camping: hype of blijvertje

Het tweede thema werd ingeleid met een filmpje met Danny Pearl van Glamp Outdoor Camp Veluwe in Hoenderloo, dat in 2021 aan zijn tweede seizoen begint. Inmiddels zijn er zeven vergelijkbare pop-up campings. Pearl: "Zo’n camping is een mooie opvulling tussen een uiteindelijke ontwikkeling van een gebied en het traject ervoor, wanneer een bestemmingsplan net rond is. De pop-up camping is er een of twee jaar en is daarna weer weg.”




Vervolgens vertelde Tessa Maessen van Toverland in een filmpje over het Pop-Up Summer Camp van Toverland. "Het idee ontstond in 2020 in de coronatijd: we hadden een aangepaste capaciteit waardoor we wisten dat het parkeerterrein niet noodzakelijk was. Bovendien zagen we dat meer mensen in eigen land bleven. En we wilden al langer verblijfsrecreatie toevoegen aan Toverland. De meerwaarde van het Summer Camp is dat mensen langer in de magie van Toverland kunnen blijven.” Maessen verwacht dat het een blijvertje zal zijn, ondanks de concurrentie van grote vakantieparken in de buurt: "Bij Toverland richten we ons namelijk vooral op kort verblijf.”




Thema 3: Het verkopen van je bedrijf: investeren of optimaliseren?

Bij het derde thema schoof Klaas van Erp van Maas recreatie bedrijfsmakelaardij aan bij Van Disseldorp. Zijn bedrijf is makelaar en taxateur van recreatiebedrijven in verblijfsrecreatie (campings, bungalowparken, hotels) en dagrecreatie (attractieparken, golfbanen, watersport). Van Erp ging in op de perspectieven van het moment van verkoop (verkoper, bedrijf of markt) en de bijbehorende motieven. Daarbij gaf hij aan dat het marktperspectief het belangrijkste is. Daarom ging lichtte hij de voornaamste marktontwikkelingen toe, waaronder de internationalisering. "Als eerste merken we dat door corona de Nederlandse consument meer in Nederland blijft recreëren, waardoor de Nederlandse verblijfsrecreatie prima tijden doormaakt. Die positieve geladenheid valt op bij investeerders en bij mensen die in die sector aan het werk willen. Ik zie ook dat er een toenemende vraag is naar recreatiewoningen en dat veel recreatieparken steeds meer worden omgebouwd tot bungalowparken. Op internationaal gebied zie je vooral een aantal grote Franse partijen die in Nederland flink aan het investeren zijn. Zij nemen campings in Nederland over en voegen die toe aan portfolio. Zo hopen ze de Nederlandse consument nog meer aan zich te binden.” Van Erp ziet dat dit ook leidt tot toenemende investeringen en professionalisering in de sector: "Dat is nodig willen de stand alone ondernemers de concurrentie kunnen aangaan met de grote internationale concerns.”

Van Erp signaleerde ook dat private equity fondsen – investeerders die buiten de aandelenbeurs om bedrijven financieren – steeds meer investeren in recreatie. En hij ging in op de groeiende rol van grote boekingsplatforms.




Daarna volgde een filmpje met Hendrik Jan Mensink van Vakantiepark De Twee Bruggen in Winterswijk. Hij nam vanuit zijn bedrijf samen met een bevriende relatie camping Blauw en landgoed Eysinga State in Friesland over. "Daar kan toerisme in bepaalde perioden nog best een boost gebruiken, want er is minder jaarrond toerisme dan in de Achterhoek.” Hij sloot nieuwe overnames niet uit, maar dan moet het beeld wel kloppen: "Het gevoel, de emotie en een mooie ligging.” Hij ziet nationale en internationale overnames niet als een bedreiging: "Iedereen heeft zijn eigen markt. Sommige consumenten kiezen voor grote concerns, anderen voor de eigenheid van familiebedrijven.”




De volgende gast aan tafel was Bastiaan Bronkhorst, salesagent van Motify, een samentrekking van motivate en satisfy. "In de gastvrijheidssector gaat het altijd om het creëren van belevingen en het overtreffen van verwachtingen van gasten. Als Motify proberen we daaraan bij te dragen door het inzetten van de tool Motify Upsell Promoter©.” In een filmpje lichtte hij dat toe: "Je moet gasten altijd verrassen en verwennen en eigenlijk datgene bieden waar ze van tevoren niet eens aan denken maar wat ze wel graag zouden willen. Daarbij maak je het onderscheid door de menselijke factor. De tool is vervolgens een hulpmiddel, die je in staat stelt met de gast mee te denken. De tool stelt je als bedrijf in de sector ook in staat om samen aan een doel te werken. En om aan upselling te doen, wat in andere sectoren al heel gebruikelijk is. Een mooi bijeffect van deze tool is ook dat het de medewerkers hiervan continu bewust maakt.”




De Vakdag werd afgesloten door zoals presentator Van Disseldorp het fraai verwoordde "de jonge honden van ZKA FrY”. Zij lieten een filmpje zien over dynamic pricing. Daarbij draait het om het continu aanpassen van de prijs naar aanleiding van de vraag. Door dat met bijvoorbeeld hotelkamers te doen kun je als ondernemer omzet maximaliseren en de gast ‘good value for money’ bieden. Bij dynamic pricing betaal je precies wat de gemiddelde waarde van de vakantie in de markt is. Voor recreatieondernemers is bij dynamic pricing een aantal zaken van belang. Als eerste de digitale staat van het bedrijf. Zonder reserveringssysteem en vindbaarheid wordt het lastig. Een tweede element is de doelgroep. Niet elke doelgroep is namelijk gewend aan dynamic pricing. Ouderen zitten er vaak niet op te wachten, terwijl jongeren vaak niet beter weten dan dat dynamic pricing erbij hoort. Als derde is de grootte van je bedrijf belangrijk. Kleine bedrijven moeten nadrukkelijk afwegen of dynamic pricing de investering in tijd en geld wel waard is. Een tussenvorm is vroegboekzekerheid, waarbij een bedrijf tot een bepaalde tijd voor aankomst de prijzen gelijk houdt.

Wil je de hele uitzending bekijken? Dat kan hier.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, innovatie, duurzaamheid, pop-up, overname, verkoop

CELTH



||| Nieuws |||

18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...