Geplaatst op: 06-07-2021
Auteur: Marc Gerlings

RBT Heuvelrug: "Herstel harder nodig dan ooit"

Lokale en regionale overheid moeten bijspringen in collectieve marketing

RBT Heuvelrug:
Toeristische sector in Utrecht heeft een succesvolle zomer hard nodig om te overleven. Foto; RBT Heuvelrug en Vallei
De toeristische sector op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei maakt zich op voor de zomervakantie, die begint op zaterdag 10 juli als in de regio Noord de schoolvakanties van start gaan. directeur Michiel van der Schaaf: "Continuiteit van gezonde toeristische bedrijven is in gevaar."

Omdat de gastvrijheidssector hard is getroffen door de coronacrisis, wordt de zomer dit jaar belangrijker dan ooit. Met een goede zomer hopen ondernemers en andere toeristische aanbieders veel omzet te kunnen inlopen. Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug en Vallei ondersteunt met extra marketing en informatievoorziening, met als doel te zorgen dat recreatie en toerisme ook in de toekomst blijven bijdragen aan werkgelegenheid en voorzieningen in de regio.

In Utrecht relatief grote sector

Met een economische bijdrage van 6,5% ten opzichte van 4,4% landelijk, is de gastvrijheidseconomie één van de grootste sectoren in de provincie Utrecht. 

Recreatie en toerisme zijn daarnaast een belangrijke aanjager voor onder meer retail, cultuur en erfgoed. Zij leveren een grote bijdrage aan voorzieningen, leefbaarheid en sociale cohesie in de regio. Een kwart van de provinciale opbrengsten komt voor rekening van de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei, waar de gastvrijheidssector jaarlijks goed is voor een toegevoegde waarde van € 700 miljoen euro en werkgelegenheid biedt aan 10.000 mensen.

Recreatie hard getroffen door coronacrisis

"Corona heeft recreatie en toerisme keihard geraakt”, zegt RBT-directeur Michiel van der Schaaf. "Door de langdurige lockdown tussen oktober en juni zijn reserves uitgeput en komt de continuïteit van gezonde toeristische ondernemingen ook in onze regio in gevaar. Het opstarten van de sector na corona is dus cruciaal.” RBT Heuvelrug en Vallei heeft daarom het vorig jaar samen met de sector ontwikkelde Herstelplan Bestemming Heuvelrug verlengd tot eind 2021 en de aangesloten gemeentes en de provincie gevraagd de collectieve marketing en informatievoorziening komende maanden een extra impuls te geven. "Hoe sneller en duurzamer we kunnen zorgen voor vraagherstel, hoe meer bedrijven op de been blijven waardoor werkgelegenheid en voorzieningen ook in de toekomst behouden blijven.”

Zomer cruciaal voor herstel

Voor de vrijetijdssector wordt komende zomervakantie een belangrijke periode, waarin veel ondernemers en andere aanbieders hopen nog veel omzet te kunnen inlopen. "Deze zomer blijven meer Nederlanders dichtbij huis en vakantieparken en campings in onze regio zijn vrijwel volgeboekt. Omdat vakantiegangers er vaak op uitgaan, biedt dat ook kansen voor het dagaanbod”, aldus Van der Schaaf. Samen met 600 aangesloten regiopartners reikt RBT Heuvelrug en Vallei deze zomer daarom op allerlei manieren informatie aan over leuke daguitjes binnen wat er kan en mag. Zoals ‘coronaproof’ locaties met tijdsloten of plekken die door hun ligging minder druk zijn. Maar ook over evenementen, horecalocaties, winkelen, voorstellingen en fiets- en wandelroutes over brede paden die van de drukte af gaan, bijvoorbeeld vanuit Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug naar randen van de regio waar ruimte is zoals de Gelderse Vallei. "Op die manier kunnen mensen onbezorgd genieten van onze prachtige regio.”
Trefwoorden: toerisme, gastvrijheid, marketing, beleid

||| Blogs |||

09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/09/21
Echt vakantie
Landal GreenParks start deze week een grootschalige, internationale marketingcampagne in Duitsland, ...
21/09/21
Exclusief voor leden
Versterking wandelen in Arnhem Nijmegen met 4 netwerken
Wandelaars kunnen vanaf nu gebruik maken van vier lokale wandelnetwerken in de regio Arnhem Nijmegen. De netwerken bieden een combinatie van lokale wandelrondjes en keuzepunten waarmee je je eigen route kunt uitstippelen. De netwerken (350 km) liggen in de gemeenten Druten, Lingewaard, Overbetuwe en Zevenaar.
10/09/21
Pijl uit zomercampagne Brabant vindt eindpunt in Grave
Gisteren overhandigde Heleen Huisjes, directeur van VisitBrabant, de knalrode pijl van 5.5 meter en 7000 kilo en daarop de tekst ‘Hier moet je zijn in Brabant’ aan Rick Joosten, wethouder gemeente Grave, de eindbestemming van deze gigantische blikvanger.
10/09/21
Exclusief voor leden
Groningen, Ostfriesland en Emsland koppelen fietsroutenetwerk aan elkaar
Regiobestuurders van de provincie Groningen, het Duitse Ostfriesland en Emsland openden vanmorgen het grensoverschrijdende fietsroutenetwerk. Aan Duitse kant werd een nieuw netwerk naar Nederlands model aangelegd en Groningen sloot zijn netwerk daar op aan. 'Meer fietstoeristen,' is de hoop van de bestuurders.
10/09/21
Muziek luisteren in Limburgse heuvels
Wanderlöss is een team van muzikale beroepsliefhebbers met wortels in Zuid-Limburg. Ze willen hun favoriete muziek brengen naar de velden, de heuvels, de hoeven, de paden en de bossen uit hun jeugd. Wanderlöss vindt voor het eerst plaats op 2 en 3 oktober en de eerste namen zijn bekend gemaakt.
31/08/21
Vrijetijdsmakelaar en hackathon voor vernieuwende ideeën vrijetijdseconomie
Er komt een vrijetijdsmakelaar die ondernemers helpt bij het ontwikkelen van toeristische en recreat...
30/08/21
Langste regenboogfietspad ontvangt prijs
In een liveshow in TivoliVredenburg ontvangt Elias van Mourik de Annie Brouwer-Korf Prijs 2021 van de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma tijdens het Midzomergracht festival. Hij ontvangt deze prijs vanwege zijn initiatief voor ‘s werelds langste regenboogfietspad op het Utrecht Science Park.
27/08/21
Den Haag is dit najaar culturele verrassingstocht
Rock of klassiek, hiphop of moderne dans, toneel of cabaret, Hollandse meesters of street art: in Den Haag vind je het allemaal. Met een campagne zet de stad vanaf september 2021 de spotlight op de rijkdom en veelzijdigheid van het culturele aanbod.