Geplaatst op: 31-05-2021
Auteur: Marc Gerlings

Culinaire verhalen en gerechten Waddengebied boven tafel

Culinaire verhalen en gerechten Waddengebied boven tafel
Lodewijk Dros en Annette van Ruitenburg. Foto: Boom / Mariska Putters
De eerste cultuurgeschiedenis van het Waddengebied aan de hand van eten verschijnt. Verhalen en gerechten uit een vergeten eetcultuur, van de eilanden en de Waddenkust, van Texel tot Fanø. Met oude én nieuwe Wadse recepten.

‘Wat aten mijn Texelse opa’s en oma’s eigenlijk?’ vraagt Lodewijk Dros zich af. Onder de gerechten en drankjes die tegenwoordig op de eilanden als authentiek worden aangeprezen, is nauwelijks iets terug te vinden van wat zijn grootouders in hun tijd op tafel zetten. Het Waddengebied is gemoderniseerd door de maalstroom van het toerisme. Daarbij is de oorspronkelijke culinaire cultuur weggevaagd.

'Lekker Wads’, hoe smaakte dat? Via kinderboeken, familieoverlevering en talloze bronnen – van West-Friesland tot Denemarken – ontdekt Lodewijk Dros de vergeten en verguisde keuken van het Waddengebied. Met kookspecialist Annette van Ruitenburg schetst hij de traditionele eetgewoonten en het typische soul food van de eilanden. Ze noemen het: Wads. 

Naast oude recepten presenteert Van Ruitenburg tientallen verrassende gerechten voor de Wadse keuken van 2030, met een bescheiden ecologische voetafdruk. Ze put daarbij uit de culinaire rijkdom van de Waddenregio.

Een vermakelijke duik in de geschiedenis leert dat snert de favoriete Terschellinger hap van prins Hendrik was, dat er echt schapenpoep in de beroemde Texelse groene kaas zat, dat het geheim van Amelandse blauwe koek op zolder ligt, dat Schiermonnikoog Frau Antjes van de vis kende en Vlieland kissebillen, en dat Duitse, Deense en Nederlandse waddeneilanders dol waren op ‘zakkoek’.

En passant levert Lekker Wads verrassende inkijkjes in de erotiek van de duinen en dominees, de overdaad en armoe van boeren, vissers en jutters, en de lekkernijen van prinsen, kinderen en een revolutionair.

Lodewijk Dros (1964) studeerde theologie en werkt bij dagblad Trouw. In 2019 verscheen Eiland in de nevel. Romantische omzwervingen van Pieter Kikkert, de eerste wandelaar op Texel in 1791. Volgens NRC Handelsblad ‘een heerlijk boek’. 
Annette van Ruitenburg (1961) is mediator en promotor voor producten uit het Waddengebied en woont op Texel. Ze won in 2015 de Gouden Kookboekverkiezing met Liever lokaal, met foto’s van Ruth de Ruwe, die ook de fotografie verzorgt van Lekker Wads.

De Waddenacademie ondersteunt Lekker Wads.

Lodewijk Dros en Annette van Ruitenburg – Lekker Wads. Smakelijke verhalen en gerechten van Texel tot Fanø 
Fotografie van Ruth de Ruwe 
Verschijnt bij Boom uitgevers Amsterdam
ISBN 9789024434169
256 pagina's 
Verkoopprijs €27,50
Trefwoorden: Wadden, eiland, culinair, regiomarketing, boek

||| Blogs |||

30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/06/21
Weer handhaving op reclame in het buitengebied
De afschaling van coronamaatregelen laat zich ook zien in beleid en handhaving. Vanaf 1 juli 2021 gaat de handhaving in opdracht van de provincie Utrecht van start. Vanwege corona is in het voorjaar van 2021 en 2020 met de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Utrecht afgesproken dat zij enige tijd coulance betrachtte wat betreft reclameuitingen in het buitengebied.
23/06/21
Logis Hotels sponsor Tour de France 2021
Logis Hotels is partner van de 108e editie van de grootste wielerwedstrijd ter wereld - de Tour de France. Dankzij het uitgebreide netwerk van Logis hotels door heel Frankrijk, is er altijd wel een hotel in de buurt van een etapperit.
22/06/21
Pilot met 5 waterfietsen in Schiedam
Van sup, fluisterboot naar sloep, Schiedam ziet graag meer gasten op het water. De gemeente start een pilot met de verhuur van 5 waterfietsen.
22/06/21
Drenthe investeert fors in Hunebed Highway
Recreatieondernemers rond de ‘Hunebed Highway’ lanceren een ‘app’ waarmee toeristen op hun mobiele telefoon nog sneller wegwijs gemaakt worden ‘naar’ of ‘op’ deze Drentse toeristische bestemming. Met deze investering hopen de ondernemers en de provincie de naamsbekendheid en de reputatie van het gebied te verbeteren. Uiteindelijk moet de 'Hunebed Highway' een A-merk worden.
18/06/21
Exclusief voor leden
Vacansoleil actief op Spaanse markt
De Nederlandse campingspecialist Vacansoleil gaat voor het eerst vakanties verkopen aan Spaanse campingliefhebbers. Spanjaarden zijn fanatieke kampeerders en daarom ziet Vacansoleil groeikansen. “Spaanse vakantiegangers gaan graag in eigen land kamperen, maar ze reizen ook naar andere Zuid-Europese landen”, aldus commercieel directeur Jacky Lambert.
18/06/21
Vakantiepark De Twee Bruggen opent een interactief inspiratiepunt
Vakantiepark De Twee Bruggen heeft samen met Achterhoek Toerisme en de medewerking van Winterswijk Marketing achter de receptie van het park een inspiratiepunt ingericht.
17/06/21
Zoom in op Noordwijk.
Vandaag start de campagne Uitgezoomd? Zoom in op Noordwijk, gericht op de nationale zakelijke bezoek...
15/06/21
Parkstadfilm: een streek die zich telkens opnieuw uitvindt
Visit Zuid-Limburg lanceerde gisteren de film ‘Parkstad, door de tijden heen’, een productie over de wispelturige geschiedenis van Parkstad Limburg. De film is te zien in de kleine cinema in de nieuwe Visit Zuid-Limburg Heerlen-Parkstad Experience.