Geplaatst op: 31-05-2021
Auteur: Marc Gerlings

Druktemonitor Gelderland is af van handmatige invoer

Nieuwe bron van data

Druktemonitor Gelderland is af van handmatige invoer
Impressie van de druktemonitor van Gelderland.
Gelderlanders en bezoekers kunnen opnieuw gebruik maken van een druktemonitor. Een tool dat online laat zien op welke recreatieve bestemming veel of weinig bezoekers aanwezig zijn. Recreanten kunnen op basis van beschikbare informatie besluiten waar ze die dag willen doorbrengen. Vanaf 1 juli is de Druktemonitor Gelderland een jaar lang actief.

De ‘nieuwe’ Druktemonitor Gelderland geeft real time inzicht waar het al dan niet druk is. Ontwikkelaar Dat.mobility maakt gebruik van Resono-data. Apps op mobiele telefoons geven aan waar mensen zijn. Die signalen worden gebruikt, niet wie waar op dat moment loopt. De privacy is daarmee gewaarborgd. Daarnaast wordt er nu objectiever gemeten, voorheen werd de informatie voor de druktemonitor handmatig ingevoerd.

Statenleden waren enthousiast over de eerste druktemonitor en hebben nadrukkelijk aangegeven dat er een vervolg moet komen. Naar verwachting zal er veel in Gelderland gerecreëerd gaan worden vanwege de reisbeperkingen die de coronamaatregelen met zich meebrengen. 

De Druktemonitor Gelderland komt vanaf 12 juni in de lucht. Maar wordt dus echt actief op 1 juli. Belangstellenden kunnen wel vanaf half juni een kijkje op de digitale tool nemen. De daaropvolgende maand is voor recreanten alle informatie volledig beschikbaar. De Gelderse toeristische sector, regio’s en regionale bureaus voor toerisme kunnen de informatie gebruiken voor bezoekersmanagement.
 
Toerisme- en recreatiegedeputeerde Peter van ’t Hoog: ‘Een dagje uit moet leuk zijn. De Druktemonitor Gelderland kan daar aan bijdragen. De tool maakt recreanten namelijk ook attent op het grote toeristische aanbod dat onze provincie heeft. Meer informatie dus om een recreatieve dag zo in te delen zoals jij dat wilt.”

Er komt nu bezoekersinformatie beschikbaar over recreatielocaties waar voorheen niet of nauwelijks real time data over bekend was. Denk aan natuurgebieden en waterlocaties.
Trefwoorden: recreatie, toerisme, data, drukte, Gelderland, beleid

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...