Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-05-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media
Uitgever: NRIT Media

FNV: Schipholbaas moet winkeleigenaren See Buy Fly terugfluiten

FNV: Schipholbaas moet winkeleigenaren See Buy Fly terugfluiten

De FNV wil dat Schipholbaas Dick Benschop de directie van de See Buy Fly-winkels terugfluit. Dat schrijft de vakbond in een open brief aan de CEO. De winkeldirectie van Schiphol Airport Retail (SAR) wil de inspraak afschaffen die haar medewerkers hebben op hun arbeidsvoorwaarden. Dit wil zij doen door de winkelmedewerkers onder een arbeidsvoorwaardenregeling (avr) te laten vallen en niet langer een cao voor hen af te spreken.

 

Linda Vermeulen, bestuurder FNV Handel: ‘De directie van de See Buy Fly-winkels houdt zich niet aan de mores die gelden op de luchthaven en dat is een heel slechte zaak. We moeten toch niet willen dat de winkelmedewerkers op Schiphol niet meer volwaardig meepraten over hun lonen en werktijden?’

 

Werknemers onder een avr

Winkelmedewerkers op Schiphol voeren actie, omdat zij hun inspraak willen houden. De directie dreigt nu om werknemers onder een avr te laten vallen, die slechter is dan de cao. Vermeulen: ‘Zo’n regeling wordt eenzijdig opgelegd door de werkgever en beperkt de werknemers enorm om samen met de vakbond op te komen voor hun rechten.’

 
Marktmeester Benschop moet ingrijpen

Schipholbaas Benschop heeft onlangs gezegd dat alle medewerkers op de luchthaven onder een cao moeten vallen. Vermeulen: ‘Wij vinden dat de CEO van de Schiphol Group als marktmeester moet ingrijpen. Met onze brief herinneren wij hem aan zijn eigen woorden en roepen hem op om zijn bevoegdheden te gebruiken om de winkeldirectie te laten inzien dat een cao hoort bij de cultuur op deze Nederlandse luchthaven.’

 

Sociale vestigingseisen

De Schiphol Group van Benschop is voor 40% aandeelhouder van Schiphol Airport Retail. Verder is zij eigenaar van alle winkelpanden op Schiphol. Vermeulen vindt dat Benschop daarom sociale vestigingseisen kan stellen: ‘Hij kan als grootaandeelhouder én als verhuurder het verschil maken.’

Topics:Retail
Trefwoorden: winkelpersoneel, Schiphol, CAO, avr

CELTH



||| Nieuws |||

27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
02/10/24
Hoe een ziekteverzuimverzekering je bedrijf kan beschermen
Het welzijn van medewerkers is een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de ondernemer. Ziekteverzuim kan een aanzienlijke impact hebben op je bedrijf
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.