Geplaatst op: 27-05-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media
Uitgever: NRIT Media

FNV: Schipholbaas moet winkeleigenaren See Buy Fly terugfluiten

FNV: Schipholbaas moet winkeleigenaren See Buy Fly terugfluiten

De FNV wil dat Schipholbaas Dick Benschop de directie van de See Buy Fly-winkels terugfluit. Dat schrijft de vakbond in een open brief aan de CEO. De winkeldirectie van Schiphol Airport Retail (SAR) wil de inspraak afschaffen die haar medewerkers hebben op hun arbeidsvoorwaarden. Dit wil zij doen door de winkelmedewerkers onder een arbeidsvoorwaardenregeling (avr) te laten vallen en niet langer een cao voor hen af te spreken.

 

Linda Vermeulen, bestuurder FNV Handel: ‘De directie van de See Buy Fly-winkels houdt zich niet aan de mores die gelden op de luchthaven en dat is een heel slechte zaak. We moeten toch niet willen dat de winkelmedewerkers op Schiphol niet meer volwaardig meepraten over hun lonen en werktijden?’

 

Werknemers onder een avr

Winkelmedewerkers op Schiphol voeren actie, omdat zij hun inspraak willen houden. De directie dreigt nu om werknemers onder een avr te laten vallen, die slechter is dan de cao. Vermeulen: ‘Zo’n regeling wordt eenzijdig opgelegd door de werkgever en beperkt de werknemers enorm om samen met de vakbond op te komen voor hun rechten.’

 
Marktmeester Benschop moet ingrijpen

Schipholbaas Benschop heeft onlangs gezegd dat alle medewerkers op de luchthaven onder een cao moeten vallen. Vermeulen: ‘Wij vinden dat de CEO van de Schiphol Group als marktmeester moet ingrijpen. Met onze brief herinneren wij hem aan zijn eigen woorden en roepen hem op om zijn bevoegdheden te gebruiken om de winkeldirectie te laten inzien dat een cao hoort bij de cultuur op deze Nederlandse luchthaven.’

 

Sociale vestigingseisen

De Schiphol Group van Benschop is voor 40% aandeelhouder van Schiphol Airport Retail. Verder is zij eigenaar van alle winkelpanden op Schiphol. Vermeulen vindt dat Benschop daarom sociale vestigingseisen kan stellen: ‘Hij kan als grootaandeelhouder én als verhuurder het verschil maken.’

Topics:Retail
Trefwoorden: winkelpersoneel, Schiphol, CAO, avr

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

14/09/22
Exclusief voor leden
Waarom tikte ACM kampeergigant Decathlon op de vingers?
Kampeer- en sportwinkelketen Decathlon en modeketen H&M zeggen toe duurzaamheidsclaims op hun kleding en/of websites aan te passen of niet meer te gebruiken. ACM tikte hen op de vingers omdat de duurzaamheidsclaims niet te controleren zijn. Een case die verhelderend kan zijn over wat wél en niet misleiding is bij duurzaamheidsclaims.
06/09/22
Exclusief voor leden
Aanstaande ouderen gaan voor vakanties en weekendjes weg
Een leuke bijvangst van een retailonderzoek van ABN-AMRO naar het koopgedrag van aanstaande ouderen.
09/05/22
Exclusief voor leden
Gemeenten kunnen financiële hulp aanvragen voor levendige winkelgebieden
Van 9 mei tot en met 30 mei 2022 kunnen Nederlandse gemeenten financiële ondersteuning aanvragen om winkelgebieden weer aantrekkelijk te maken voor zowel bewoners als bezoekers. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat stelt voor deze ronde in totaal 22 miljoen euro beschikbaar.
04/03/22
Real-time drukte meten in Gelderland: Wat leverde dat op?
De eerste resultaten van de Druktemonitor Gelderland zijn bekend. Op de 80 locaties waar de monitor werd ingezet zijn bijna 240 miljoen bezoeken geteld. Bijzonder is de methode waar real-time, anoniem en automatisch wordt geteld.
13/12/21
De nieuwste trends in toerisme, recreatie en vrije tijd
Vandaag verschijnt de 40ste editie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd. Wat in de jaren tachtig van de vorige eeuw begon met een dun boekje rond het toen nieuwe ContinuVakantieOnderzoek (CVO) is in veertig jaar uitgegroeid tot een volwaardig jaarboek voor de gehele toerisme- en vrijetijdssector met trends, data, ontwikkelingen en inspiratie.
07/10/21
Toeristische Infodesk bij Designer Outlet Roermond
De Designer Outlet Roermond beschikt sinds kort over een toeristische Infodesk in de nieuwe Guest Services Terminal. De bedoeling is het winkelende publiek op piekmomenten actief te informeren over de uitgebreide toeristische en recreatieve mogelijkheden in de binnenstad en de regio.
27/05/21
FNV: Schipholbaas moet winkeleigenaren See Buy Fly terugfluiten
De FNV wil dat Schipholbaas Dick Benschop de directie van de See Buy Fly-winkels terugfluit. Dat sch...
12/03/21
Musea openen museumshops
De musea mogen nog niet open door de geldende coronamaatregelen. Toch gaan diverse musea een klein beetje open doordat de museumwinkels winkelen op afspraak mogen uitvoeren.