Geplaatst op: 19-05-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Gasten gaan voor duurzaam (en zo haak je daarbij aan)

Gasten gaan voor duurzaam (en zo haak je daarbij aan)

Duurzaamheid speelt steeds vaker een rol bij het kiezen van vakantie of een dagje weg. Tot die conclusie kwam BUas-student Julia van Bokhoven, die onderzocht of gasten duurzaamheid meenemen in hun keuze voor vrijetijdsbesteding. Opdrachtgever Een Gezond Leisureklimaat (Midpoint Brabant) lanceert nu samen met VisitBrabant de gratis e-learning Duurzaam Gastvrij Ondernemen, speciaal voor recreatieondernemers.


Van Bokhoven: "De respondenten in mijn onderzoek (212) gaven aan te kiezen voor de duurzaamste optie bij een vergelijkbaar aanbod en prijs (70%). Wanneer de prijs bij de duurzaamste variant iets hoger ligt, kiest nog steeds bijna 40% van de respondenten voor de duurzaamste variant. Dit onderstreept het belang van duurzaamheid in de vrijetijdseconomie. Ontspanning en vermaak blijven de belangrijkste criteria bij het kiezen van een dagje weg, maar duurzaamheid kan gasten die twijfelen tussen twee opties dus écht over de streep trekken.”

Oprechte duurzaamheid als marketinginstrument

In de praktijk bereiken leisure-ondernemers die positief communiceren over wat ze doen aan duurzaamheid bovendien ook gasten die minder bewust kiezen voor duurzaam. Alleen al omdat elke duurzame actie een kans is om te communiceren en zo een manier is om extra onder de aandacht te komen van gasten die zich oriënteren op één of meerdere dagen weg. Daarbij hoeft duurzaamheid niet altijd expliciet genoemd te worden. Wel moet die oprecht zijn en onderdeel uitmaken van de bedrijfsvisie (Van Bokhoven, 2020).


Gratis e-learning Duurzaam Gastvrij Ondernemen

Om recreatieondernemers te helpen duurzaam te ondernemen én daarover te communiceren, ontwikkelde Een Gezond Leisureklimaat samen met VisitBrabant de e-learning Duurzaam Gastvrij Ondernemen. Deze online training informeert en inspireert ondernemers, gastheren en gastvrouwen, maar ook marketing- en communicatieprofessionals om duurzaam te handelen én hierover passend te communiceren en zo meer gasten te bereiken. Daar hebben zij zelf en het klimaat profijt van.


"Deze training geeft praktische handvatten om bewuster met duurzaamheid aan de slag te gaan. Bovendien laat de e-learning zien dat duurzaamheid prima hand in hand kan gaan met kostenbesparingen en dat het loont voor ondernemers om er direct mee aan de slag te gaan. Zelfs in deze onzekere tijd”, aldus Ankie Joos van VisitBrabant. Projectmanager Een Gezond Leisureklimaat Nicole van Hoof: "Duurzaamheid is een thema dat leeft. Samen hopen we recreatieondernemers hiermee een hart onder de riem te steken na een moeilijk jaar.”


De gratis e-learning is vanaf vandaag beschikbaar op de website van VisitBrabant. Iedereen kan een gratis account aanmaken en direct deelnemen aan de training. De inhoud komt van experts en is verzameld door  Een Gezond Leisureklimaat.

 

 

Link: https://elearning.visitbrabant.com/nl/Bezoekers/Trainingen/Details-training/4096/duurzaam-gastvrij-ondernemen
Trefwoorden: Duurzaam, marketinginstrument

CELTH
 






||| Nieuws |||

12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
12/04/24
Exclusief voor leden
Ierse succesroute bestaat tien jaar Wild Atlantic Way
Ierlands populaire toeristische route de Wild Atlantic Way is een echt succesverhaal in de toeristische sector. Opvallend, de route viert nu pas zijn tiende verjaardag.
11/04/24
NIEUWE ROUTES AMSTEL GOLD RACE 365
Vanaf8 april een nieuwe vierde lus toegevoegd aan de bewegwijzerde routes van de Amstel Gold Race 365 dagen peer jaar te fietsen.
11/04/24
Tilburg, Big Rivers Dordrecht en Utrecht Pride winnaars Nationale Evenementenprijzen
Allereerste Event Impact Award gaat naar Utrecht Pride. Big Rivers ervan door met de hoofdprijs van de Nationale Evenementenprijzen 2024
09/04/24
Lakenhal bestaat op 1 mei 150 jaar
Op 1 mei 2024 bestaat Museum De Lakenhal in Leiden 150 jaar: in 1874 werd de oude Laecken-Halle omgedoopt tot stadsmuseum van Leiden en geopend voor het grote publiek.
04/04/24
Technologie en transitie met smart hospitality
Op donderdag 18 april is de dag voor het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024. Het thema is transitie en dan heb je het al snel over technologie. Nicolette Bolté mag die interactieve sessie leiden.
03/04/24
ACSI Kampeerreizen nieuwe sponsor NJBB
Per april 2024 heeft ACSI heeft een driejarige sponsorovereenkomst gesloten met de Nederlandse Jeu de Boules Bond, gericht op promotie onder kampeerliefhebbers.
03/04/24
Museale kastelen & historische buitenplaatsen ontvingen meer bezoekers in 2023 maar gaan geen zorgeloos 2024 in
Uit de jaarlijkse bezoekersenquête onder 82 KBL met een museale functie, heeft 69% vn de 36 respondenten in 2023 weer meer bezoekers ontvangen dan in 2022. Ze hebben geen gevolgen meer van de coronapandemie.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...