Geplaatst op: 11-07-2025
Auteur: Marc Gerlings

De fuik van nepadvertenties voor vakanties

De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.

"Deze vorm van oplichting, ook wel malvertising genoemd, neemt vooral toe in vakantieperiodes. Mensen die hulp zoeken bij het boeken van hun vakantie, klikken meestal op de bovenste zoekresultaten in Google. Die leiden vaak naar gesponsorde advertenties die er legitiem uitzien, compleet met logo en klantnummer. Vaak zijn ze dat ook, maar sommige advertenties zijn kwaadaardig," meldt Martin Krämer, Security Awareness Advocate van KnowBe4.

"Als mensen het telefoonnummer bellen dat in de advertentie staat, biedt een zogenaamde reisbureaumedewerker een goedkopere deal aan en vraagt vervolgens naar betaalgegevens om ‘de nieuwe reservering’ te bevestigen. In werkelijkheid verdwijnt het geld in de zak van de crimineel en kunnen mensen fluiten naar hun vakantie."

"Juist omdat deze scam gebruikmaakt van een vertrouwd kanaal zoals Google, onderschatten veel mensen het risico. Advertenties bovenaan in zoekmachines worden automatisch als veilig beschouwd. Maar iedereen kan een advertentie inkopen, en dus ook cybercriminelen."

"Mijn advies is daarom om telefoonnummers altijd eerst te controleren via de officiële website van de aanbieder en bij twijfel contact op te nemen met een erkende reisorganisatie. Mensen moeten hoe dan ook extra waakzaam zijn als iemand onverwacht een ‘veel betere deal’ aanbiedt. Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook."
Trefwoorden: vakantie, online, veiliogheid

CELTH



||| Nieuws |||

09/12/25
Exclusief voor leden
Nederlands bureau transformeert vaste tentoonstelling Haus der Geschichte
Vandaag opent het Haus der Geschichte in het Duitse Bonn zijn volledig vernieuwde vaste tentoonstelling, ontworpen door het Amsterdamse ontwerpbureau Kossmanndejong. Aan de hand van meer dan 4500 objecten word je in deze tentoonstelling meegenomen door de recente geschiedenis van Duitsland.
05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
01/12/25
Dak Nieuwe Kerk trekt 90.000 bezoekers
Ruim 90.000 belangstellenden klommen in de afgelopen zeven maanden naar Het dak van de stad, een groot platform op het dak van De Nieuwe Kerk in Amsterdam waar de ‘vieringstoren’ werd gerestaureerd.
27/11/25
Digitale winterspecial Veluwe gelanceerd
Van kerstmarkten tot culinaire tips, Veluwe lanceert een gloednieuwe digitale winterspecial: ‘Ontdek, proef, beleef – winter op de Veluwe’. Een online magazine boordevol tips voor een sfeervolle en smaakvolle winter op de Veluwe. De dmo meldt aan NRIT dat het in de toekomst méér digitale magazines wil uitgeven.
21/11/25
Duinrell opent weekend Landgoed van Sinterklaas met 300ste SiSaSinterklaasconcert
Duinrell opent dit weekend voor de vijftiende keer de poorten van het Landgoed van Sinterklaas, met dit jaar een bijzonder jubileum: op zondag 30 november vindt de 300ste show plaats van het populaire SiSaSinterklaasconcert.
20/11/25
Exclusief voor leden
Nederlands Fotomuseum opent op 7 februari 2026 in pakhuis Santos
Op 7 februari 2026 opent het Nederlands Fotomuseum zijn deuren in het recent gerenoveerde Rijksmonument pakhuis Santos aan de Rotterdamse Rijnhaven. Het is niet alleen een plek voor kunst. De winkel, bibliotheek en horeca bieden een gastvrije plek voor de vele liefhebbers van fotografie.
20/11/25
Exclusief voor leden
Amsterdam Made zet Locally Made Awards op
Amsterdam Made, het keurmerk en platform voor duurzame en lokale makers, bestaat tien jaar. Nu bereikt Amsterdam Made een nieuwe mijlpaal met de oprichting van de Locally Made Awards: een jaarlijks terugkerende landelijke awardshow voor de beste duurzame producten van Nederlandse bodem.

||| Agenda |||

27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...