Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-05-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Vakanties 10% duurder

Vakanties 10% duurder
Afbeelding van Free-Photos via Pixabay

De prijzen van vliegvakanties naar het buitenland zijn sinds vorige week met gemiddeld 10% gestegen. Nederlanders betalen momenteel 165 euro meer voor een vakantie dan een paar weken geleden. Dat meldt Zoover. Die hogere prijzen weerhouden Nederlanders er niet van een vakantie te boeken. De Vakantiediscounter meldt een verdriedubbeling van het aantal boekingen. 

De prijsstijging blijkt uit een analyse van 10 miljoen prijzen van pakketreizen over de afgelopen drie jaar door review- en boekingssite Zoover. Sinds het kabinet vorige week versoepelingen van het reisadvies aankondigde, springen steeds meer landen en eilanden op code geel en stromen de boekingen binnen bij de reisorganisaties. Dat leidt sinds vorige week dinsdag tot een stijging van de prijzen van vliegvakanties en pakketreizen naar het buitenland. Uit de data blijkt dat vliegtuigmaatschappijen en reisorganisaties meerdere keren per dag hun prijzen aanpassen. Dat gebeurt beduidend vaker dan voor corona.

Grote verschillen tussen bestemmingen

Vliegreizen naar Spanje, waar de Canarische Eilanden, Ibiza en Mallorca op geel staan, stijgen het minst in prijs: minder dan 1%. De prijs van een reis naar Griekenland, waar alle eilanden behalve Kreta code geel hebben, is met 5% gestegen: van gemiddeld 1.670 naar 1.750 euro. Reizen naar Portugal, dat in zijn geheel code geel heeft, zijn in prijs met gemiddeld 800 euro gestegen, blijkt uit de data. "Het aanbod van reizen naar Portugal is schaars, terwijl er een relatief grote vraag is. Portugal is daarnaast ook al langere tijd positief in het nieuws. Wij zien zelf ook dat relatief veel bezoekers Portugal boeken op onze website”, zegt directeur Judith Eyck van Zoover.

Spanje en Griekenland populairste bestemmingen

De populairste landen bij de Vakantiediscounter zijn Spanje (37%),  Griekenland (35%) en Turkije (8%). Binnen de nu gele gebieden is Mallorca (17%) het populairst, gevolgd door Rhodos (12%), Ibiza (8%), Zakynthos (8%) en Kos (7%). De meest populaire vertrekmaanden zijn nog steeds juni (24%), juli (23%) en augustus (20%). Mensen willen al eerder weg, maar dat is vaak al niet meer mogelijk: "Er is ook veel vraag naar vakanties in mei, maar hier is het aanbod beperkt. Het kan dan lastiger zijn de juiste reis te vinden”, aldus Laura Vlaanderen van de VakantieDiscounter. 

Bij het vergelijken van het huidige boekingsgedrag met dat van 2019, valt op dat er nu aanzienlijk meer annuleringsverzekeringen worden afgesloten. In 2019 sloot 14% van de reizigers bij boeking een annuleringsverzekering af, afgelopen week was dit 24%. 

Schaarste zorgt voor hogere prijzen

Zoover is met meer dan 30 miljoen jaarlijkse bezoeken, ruim 3,8 miljoen reviews en meer dan 15.000 vakanties een van de grootste vakantiesites van Nederland. De site zag na de persconferentie van 16 februari hetzelfde effect. Omdat er meer perspectief werd geboden voor de zomervakantie, nam de vraag toe en stegen de prijzen. Die vraag doofde enkele dagen later weer uit toen de vooruitzichten negatief werden bijgesteld. Volgens Eyck gebeurt nu hetzelfde als in een regenachtige zomer. Ook dan stijgt de vraag naar vliegvakanties naar de zon in korte tijd en daardoor stijgen ook de prijzen. "Deze week stijgt niet alleen de prijs, maar is ook de ingekochte capaciteit van veel aanbieders beperkt. Schaarste drijft een prijs op. Ik vind de stijging persoonlijk nog erg meevallen. Ik denk dat de prijzen in de komende weken verder gaan stijgen als de versoepelingen toenemen en de vraag verder stijgt”, aldus Eyck.

Meer luxe reizen geboekt

Zoover ziet dat de totaalprijs van vakanties stijgt omdat zowel hotels als luchtvaartmaatschappijen hun prijzen aanpassen aan de toenemende vraag. Eyck denkt niet dat organisaties hun prijzen verhogen om de verliezen van de corona lockdown terug te verdienen. "Als een organisatie daardoor de prijzen zou verhogen wordt daar niet meer geboekt. Er wordt gewoon wat minder gestunt met prijzen. Ik verwacht dat mensen wel begrijpen dat stunten met prijzen nu niet wenselijk is voor de reisindustrie. Mensen hebben gespaard en we zien ook dat er luxere vakanties worden geboekt. Dus ze zijn zeker bereid wat meer uit te geven voor hun vakantie”, aldus Eyck.

Trefwoorden: reisbranche, vakanties, prijzen

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...