Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nog heel veel vakantieplannen boven de markt

Nog heel veel vakantieplannen boven de markt
Afbeelding van DarkmoonArt_de via Pixabay

In Nederland en de toeristische kernmarkten van ons land (België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China) wil 70% van de bevolking dit jaar met vakantie. Alhoewel er steeds meer wordt geboekt, heeft 40% dat nog niet gedaan. De voorkeur voor een vakantie in eigen land neemt toe. De helft van de Nederlanders (45%) overweegt een vakantie in eigen land. Ruim de helft van de Nederlanders en inwoners uit Duitsland, België en Frankrijk wil pas weer op vakantie naar het buitenland wanneer men is gevaccineerd. Dat blijkt uit de Vakantiemonitor 2021 van NBTC. 

De Vakantiemonitor meet de invloed van de coronacrisis op het reisgedrag van bezoekers. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "De boekingen nemen in alle landen mondjesmaat toe, maar nog steeds is er een groot aantal potentiële vakantiegangers dat nog niet heeft geboekt en zeer terughoudend is. De huidige situatie is en blijft zorgelijk voor de toeristische sector.” Voor bedrijven in de branche is het zaak consumenten het vertrouwen te geven dat ze zorgeloos kunnen boeken.

Op vakantie in eigen land populair dit jaar

Ten opzichte van de vorige meting geven meer potentiële vakantiegangers de voorkeur aan een zomervakantie in eigen land. Dit geldt met name voor inwoners uit Nederland (39% / groei 11%punt), Duitsland (43% / groei 9%punt) en Frankrijk (67% / groei 8%punt). Belgen zijn met 24% van alle landen het minst op het eigen land gericht. Deze resultaten gelden niet alleen voor de zomer, maar ook voor de vakantieplannen in de rest van het jaar. 

Figuur 1: Zomervakantiebestemmingen van kernmarkten Nederland
VakantieplannenBestemmingen

Spanje blijft ook voor 2021 de populairste Europese buitenlandse vakantiebestemming. Dit geldt niet alleen voor Nederlanders met vakantieplannen maar ook voor mensen met vakantieplannen uit de andere landen. Ook andere landen met een mediterraans karakter zoals Griekenland en Italië blijven populair, zij het beduidend minder dan Spanje. 

De positie van Nederland als vakantiebestemming voor 2021 blijft beperkt. Nederland is relatief populair onder onze buren uit België en Duitsland. Vanuit het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk blijft de populariteit klein. 

"In Nederland zien we dat mensen in eigen land vooral op zoek zijn naar rust en ruimte. Vakantieparken en campings in de natuur worden daardoor aantrekkelijk, zo blijkt ook uit de verwachtingen van aankomend Paasweekend. Hoewel Nederlanders aankomend weekend deels de lege plekken opvullen van de internationale bezoekers, levert dit uiteindelijk minder op voor de sector. Dit komt uiteraard door het feit dat er minder uitgegeven wordt doordat de faciliteiten en horeca nog gesloten zijn. Maar ook doordat Nederlanders in eigen land gemiddeld minder besteden dan internationale bezoekers die op vakantie zijn in ons land,” aldus Jos Vranken.

Twee op de vijf vakantiegangers moet nog boeken

In vergelijking met de vorige meting begin dit jaar, is het aantal vakantieboekingen toegenomen. Dit geldt voor inwoners uit Nederland (+7 procent), België (+4 procent), Frankrijk (+5 procent) en China (+13 procent). Duitsers en Britten zijn relatief afwachtend en terughoudend in het boeken van hun vakantie. Dit heeft onder andere te maken met de huidige restricties in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Jos Vranken: "Ook al zijn er meer boekingen, geeft nog steeds 40 procent van de inwoners uit alle landen aan de vakantie nog te moeten boeken. Het is nog onzeker of de inwoners met vakantie-intenties ook daadwerkelijk boeken.”

Corona heeft grote invloed op vakantiegedrag

De corona-uitbraak blijft een grote invloed hebben op het vakantiegedrag rond bestemmingskeuze, boekingsmoment en vakantiefrequentie.

  • Vakantiebestemming: Zeven op de tien geeft aan dat de keuze van hun vakantiebestemming wordt beïnvloed door de corona pandemie 
  • Meer last minute boekingen: Zes op de tien geeft aan korter van te voren te boeken dan gebruikelijk. Vakantiebestemming: zeven op de tien geeft aan dat de keuze van hun vakantiebestemming wordt beïnvloed door de coronapandemie. In Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk neemt het aantal mensen dat aangeeft korter van te voren te boeken wel af. 
  • Minder vaak op vakantie: twee op de drie mensen verwacht minder vakantie te ondernemen. 

Alleen vaccinatie biedt een uitweg

Ruim de helft van de Nederlanders en inwoners uit Duitsland, België en Frankrijk wil pas weer op vakantie naar het buitenland wanneer men is gevaccineerd, blijkt uit de Vakantiemonitor. Voor Britten geldt dit zelfs voor zeven op de tien mensen. De snelheid van het vaccineren, zowel in Nederland als in de belangrijkste herkomstmarkten, is dus van grote invloed op het vertrouwen om weer naar het buitenland af te reizen en daarmee op het herstel van het internationale reisverkeer. Jos Vranken: "De resultaten laten zien dat we als sector nog steeds in zwaar weer verkeren en dit zal voorlopig ook zo blijven. Afgelopen jaar is er door toeristische organisaties hard gewerkt aan veiligheidsprotocollen en dat zal dit jaar niet anders zijn. Met elkaar doen we er alles aan om zowel Nederlanders als internationale bezoekers veilig en vertrouwd te ontvangen in ons land!”

Figuur 2: Buitenlandse vakantieplannen in relatie tot vaccinatie

VakantieIntenties
Trefwoorden: toerisme, binnenlands toerisme, inkomend toerisme, uitgaand toerisme, vakanties, corona, crisis

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...