Geplaatst op: 24-03-2021
Auteur: Marc Gerlings

Vacansoleil stopt met eigen campings maar voegt 100 campings toe in aanbod

Actueel: vraag naar campingplaatsen groot

Vacansoleil stopt met eigen campings maar voegt 100 campings toe in aanbod
Vacansoleil verkocht de laatste 3 eigen campings.

Een stevige shift in de wereld van campings. Vacansoleil stopt met eigen campings. Het is veel lucratiever om de kernactiviteit te richten op verhuur van campingplekken op hun platform. Het aanbod wordt met 100 campings in Europa uitgebreid. De vraag naar campingplaatsen stijgt fors meldt CEO Jan Willem Verschoor.

Midden in de Corona-crisis voegt Vacansoleil meer dan 100 campings toe aan het aanbod. Vacansoleil breidt daarmee fors uit, omdat de vraag in Europa naar campingvakanties aanhoudend groot is en naar verwachting toeneemt. Ook het aantal bestemmings- en verkooplanden stijgt. Twee verkooppunten worden toegevoegd en er is een samenwerking met Vacanceselect.

Opening verkooppunten in populaire campingbestemmingen Slovenië en Spanje

Vacansoleil opent verkooppunten in Slovenië en Spanje om ook in die landen campingvakanties te kunnen verkopen. Marktleider Vacansoleil voorziet dat het verblijf op een camping deze zomer een favoriete vakantie zal zijn. "Vakantie vieren in de buitenlucht op een bestemming die met eigen vervoer bereikbaar is neemt door Corona in populariteit toe. Hierdoor stijgt de vraag fors ”, aldus CEO Jan Willem Verschoor van Vacansoleil. "Met deze uitbreidingen spelen we hierop in.”

Verkoop campingketen Iris Parc 

Om de gewenste groei te realiseren is Vacansoleil gestopt met het beheer van eigen campings. In de afgelopen twee jaar zijn daarom alle eigen campings van de hand gegaan. Deze maand zijn de laatste drie campings in Frankrijk verkocht aan het Franse Vacanceselect. Samenhangend met deze transactie is een deel van de uitbreiding van het campingaanbod gerealiseerd. "Vacansoleil gaat vanaf het seizoen 2021 ook vakanties aanbieden op de campings van Vacanceselect”, zegt CEO van Vacansoleil Jan Willem Verschoor. "Dit zijn stuk voor stuk topbestemmingen die helemaal passen bij de wensen van onze vakantiegangers.”

Keuze uit bijna 600 campings 

In Europa is Vacansoleil nu volledig gericht op campingvakanties. De forse uitbreiding van het aantal campings, bestemmingslanden en verkooplanden is een grote stap vooruit in de doelstelling om in heel Europa campingvakanties aan te gaan bieden. En samen met de uitbreiding van het aantal campings groeit ook het aantal soorten accommodaties zodat een bredere doelgroep kan worden bedient.

Momenteel biedt Vacansoleil vakanties aan in 19 landen, vanuit 13 verkooplanden. Jaarlijks maken zo’n half miljoen mensen in Europa gebruik van Vacansoleil. Dit aantal stijgt in 2021 door het openen van verkoopkantoren in Slovenië en -binnenkort- Spanje en de forse uitbreiding van het campingaanbod, voorspelt Vacansoleil. 

Vraag uit eigen markt groot?

Dat kan betekenen dat in heel Europa de vraag naar campingplaatsen groot is. Dan zijn de campings sterk afhankelijk van de vraag uit de eigen nationale markt. Gisteravond bij de persconferentie over de coronamaatregelen bleek dat versoepelingen voorlopig niet mogelijk zijn. Dat is een domper voor de reisindustrie want daar zit ook een belangrijke vakantieperiode bij. Het huidige negatieve reisadvies voor het buitenland blijft tot en met 15 mei 2021 van kracht, zei premier Rutte. De aanstaande meivakantie valt ook in die periode. Het kabinet adviseert dringend om de vakantie in eigen land door te brengen.

Scherp in management: Vakantieparken in Nederland

Wil je alles weten over het ontwikkelen van vakantieparken? Verbeter je managementkennis met 'Het vakantiepark in Nederland'.

Trefwoorden: camping, kamperen, verkoop, Vacansoleil, Vacanceselect, marketing

||| Blogs |||

30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/05/21
Dag van het kasteel zet app in
Op 24 mei, 2e Pinksterdag, biedt de Nederlandse Kastelenstichting een geheel Covid-proof wandelconcept aan in heel Nederland. De kastelenstichting maakte nieuwe content voor de Spacetime Layers app. “In februari zagen we al aankomen dat ons landelijk evenement ook dit jaar niet gepaard kon gaan met een fysiek bezoek aan kastelen en buitenplaatsen”, zegt Dag van het Kasteel projectleider Janneke van Dijk. “Daarom hebben we het roer omgegooid”.
10/05/21
Naturalis beste museum van Europa in 2021
Naturalis is tijdens een online ‘award ceremony’ uitgeroepen tot European Museum of the Year. Dit is de oudste en meest prestigieuze museumprijs van Europa. Eerdere winnaars waren onder meer het Victoria and Albert Museum in Londen, het Guggenheim Museum Bilbao, het Rijksmuseum in Amsterdam en Rijksmuseum Boerhaave in Leiden. Alleen Londen lukte het eerder om net als nu tweemaal die waardevolle titel te veroveren.
10/05/21
Exclusief voor leden
Antwerpen ontvangt in 2022 tall ships met een duurzame boodschap
Van 22 tot 25 juli 2022 ontvangen stad Antwerpen en Port of Antwerp The Tall Ships Races 2022. Vandaag werd deze zevende editie, met focus op duurzaamheid en verbinding, officieel gelanceerd. Daarom wordt een Ecopolis gebouwd. Het wordt een groots evenement dat in 2016 500.000 bezoekers trok. Harlingen speelt ook een rol in de races. Het betrokken evenementenbureau is op zoek naar inbreng van het bedrijfsleven.
05/05/21
Exclusief voor leden
Marketingactie: Thailand en OneFit bieden yogales
Een mooi voorbeeld van een destinatie die campagne en ervaring koppelt. Tourism Authority of Thailand (TAT) gaat een samenwerking aan met de Nederlandse fitnessorganisatie OneFit en zendt zaterdag 8 mei om 09:30 live vanuit het Six Senses Yao Noi Hotel nabij Phuket een yogales uit. Dr. Aneesh is ayurvedische arts, yogaleraar en meditatie-expert en neemt de deelnemers gedurende 45 minuten mee in een yogales.
05/05/21
Eerste digitale Nationale Molendag
Nationale Molendag op zaterdag 8 en zondag 9 mei 2021 zal volledig ‘online’ plaatsvinden. Organisator vereniging De Hollandsche Molen heeft dit in overleg met Het Gilde van Vrijwillige Molenaars besloten vanwege de huidige coronasituatie, waarin molenbezoek niet mogelijk zal zijn. Het wordt hiermee de eerste digitale Nationale Molendag. Dat betekent dat op en rond het tweede weekend van mei uitsluitend ‘online’ van alles te beleven is. Tot maandag 10 mei is te zien wat er allemaal mogelijk is op nationalemolendag.nl
05/05/21
Campagne Stadsgezichten bij Friese 11fountains
Op woensdag 12 mei 2021 lanceert Merk Fryslân de nieuwe 11fountains campagne ‘Stadsgezichten’. Het concept ‘Stadsgezichten’ richt zich op de verhalen en bewoners in de elf Friese steden en geeft ze een gezicht. Dit concept wordt in alle elf de steden uitgevoerd, verspreid over de aankomende drie jaar. Dokkum trapt af.
29/04/21
Wisselingen in sales team touroperator TUI
Accountmanagers Marieke Jansen en Antoin Klein Hofmeijer gaan nieuwe uitdagingen binnen TUI aan. Marieke is sinds kort Retail Manager Commercial bij de TUI reisbureaus en Antoin vervolgt zijn carrière binnen TUI als Product lead Product City Western Region.
28/04/21
Start DMO Land van de Peel met platform en campagne
De Peel is DMO en een toeristisch platform rijker met de lancering van Land van de Peel: de regionale marketingorganisatie van de gemeenten Helmond, Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren. Bezoekers en bewoners kunnen op de website landvandepeel.nl terecht voor tips en inspiratie om op pad te gaan in de regio.