Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-03-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Corona geeft online een boost

Corona geeft online een boost
Afbeelding van Jan Hennemann via Pixabay

De coronacrisis heeft de online aankopen in 2020 een flinke boost gegeven. Niet zo verwonderlijk aangezien veel fysieke locaties langere tijd gesloten waren. Thuiswinkel Waarborg komt vandaag met de cijfers.

Vorig jaar hebben Nederlandse consumenten 7% meer uitgegeven bij webshops. In totaal werd voor 26,6 miljard euro online besteed aan 335 miljoen online aankopen, een groei van maar liefst 27%. Deze groei werd hoofdzakelijk veroorzaakt door de coronacrisis en de bijbehorende overheidsmaatregelen, want in 2019 leek de e-commercegroei nog af te vlakken. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2020 die vandaag is verschenen. Opvallend was ook de groei van het aantal online aankopen per koper; dat steeg van 19 in 2019 naar 24 in 2020. Ook kwamen er online aankopers bij, die groeiden met 2% naar 13,8 miljoen. 

Ongekende groeicijfers in diverse segmenten

Door de verschillende restricties vanuit de overheid hebben consumenten meer tijd thuis doorgebracht en konden zij minder uitstapjes maken. Dat zien we terug in een ongekende groei in de online uitgaven binnen Home & Living (+83%), DIY/Garden (+74%), Sport en Recreatie (+62%), Food/Nearfood (+58%) en IT (+56%). 

Penetratie verdubbeld

Binnen deze categorieën is de online penetratie soms verdubbeld, wat inhoudt dat er veel meer Nederlanders binnen deze categorieën online zijn gaan kopen. Overigens zien we dat vrijwel alle productcategorieën sterke groeicijfers laten zien. Dat is niet het geval in de reisbranche. Zo laten de online uitgaven aan pakketreizen een daling van 72% zien ten opzichte van 2019 en losse vliegtickets en accommodaties een min van 37%.

Online Aankopen 2020
Trefwoorden: onderzoek, webshops, online, retail

CELTH



||| Nieuws |||

27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
02/10/24
Hoe een ziekteverzuimverzekering je bedrijf kan beschermen
Het welzijn van medewerkers is een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de ondernemer. Ziekteverzuim kan een aanzienlijke impact hebben op je bedrijf
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.