Geplaatst op: 11-03-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Miljoenen fietsvakanties

Miljoenen fietsvakanties

In 2020 gingen 2,5 miljoen Nederlanders op fietsvakantie in eigen land. Bij elkaar goed voor 413 miljoen euro aan bestedingen. Ook tekent zich een verjonging van de doelgroep af. Zo blijkt uit Kerncijfers Fietsvakanties 2020-2021 van het Landelijk Fietsplatform. 

Voor 52% van Nederlanders die in 2020 in Nederland op fietsvakantie zijn geweest, speelde corona een rol bij de keuze voor een vakantie in eigen land. Met een 8,2 als rapportcijfer werd ‘fietsen tijdens de vakantie’  hoog gewaardeerd. Hoogst scoorden de 'aantrekkelijkheid van de omgeving' en het 'aanbod aan fietsroutes'. 

Fietsvakanties zijn te verdelen in fietsstandplaatsvakanties, waarbij meerdere fietstochten gemaakt worden vanaf één vast vakantieadres, en in fietstrektochten, waarbij men van overnachtingsadres naar overnachtingsadres fietst. 

Groei aandeel jonge gezinnen bij fietsstandplaatsvakanties

In 2020 ondernamen 2,1 miljoen Nederlanders één of meer fietsstandplaatsvakanties in eigen land. Vooral het aandeel gezinnen met kinderen onder de 18 jaar steeg. Veel binnenlandse fietsstandplaatsvakanties gingen naar Gelderland (25%), Overijssel (14%) en Drenthe (12%). Een fietsstandplaatsvakantie duurt gemiddeld 3,4 dag.

Fietstrektochten smaken naar meer 

In 2020 maakten 885.000 Nederlanders één of meer fietstrektochten in eigen land. Een derde (32%) daarvan had niet eerder een fietstrektocht in Nederland ondernomen en 11% deed dat eerder alleen in het buitenland. Maar liefst 60% van de trektochtfietsers wil in 2021 weer een trektocht in eigen land doen. Populairste provincies bij fietstrektochten zijn Gelderland (41%), Overijssel (29%), Utrecht (27%) en Drenthe (26%). Een gemiddelde fietstrektocht duurt 3,2 dagen.

Bestedingen 

Nederlanders gaven in 2020 circa 413 miljoen euro uit aan fietsvakanties in eigen land: 271 miljoen aan fietsstandplaatsvakanties en 142 miljoen aan fietstrektochten. De trektochtfietser geeft met gemiddeld 52 euro per dag duidelijk meer uit dan de fietsstandplaatsvakantieganger (38 euro).

Gebruik LF-routes

LF-routes - voluit Langeafstand Fietsroutes - zijn ideaal voor het plannen van een meerdaagse fietstocht. In 2020 hebben circa 292.000 Nederlanders één of meerdere trektochten over een LF-route gemaakt. Deze routes worden vooral gebruikt door de trektochtfietsers die wat langer op pad gaan. De belangrijkste reden om voor een LF-route te kiezen, is het gemak van één route met doorgaande bewegwijzering.

Passend aanbod

De markt voor het meerdaags fietstoerisme groeit en de corona-epidemie versterkt deze groei. Uit onderzoek van het Duitse ADFC blijkt dat ook veel Duitsers zich oriënteren op meerdaagse fietstochten in Nederland. Het bieden van een passend routeaanbod is daarbij een must voor Nederland als Fietsland. 

Plannen voor 2021

Zes op de tien (60%) Nederlanders die in 2020 een fietstrektocht in Nederland hebben ondernomen, is van plan dit in 2021 weer te doen en nog eens een derde is dit misschien van plan (34%). Slechts 6% geeft aan dit volgend jaar niet van plan te zijn.


De markt voor het meerdaags fietstoerisme groeit en de corona-epidemie versterkt deze groei. Uit onderzoek van het Duitse ADFC blijkt dat ook veel Duitsers zich oriënteren op meerdaagse fietstochten in Nederland. Het bieden van een passend routeaanbod is daarbij een must voor Nederland als Fietsland. 

Link: https://www.fietsplatform.nl/uploads/Factsheet-kerncijfers-fietsvakanties-2020-2021-Fietsplatform.pdf
Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, fietsvakanties, fietsstandplaatsvakanties, fietstrekttochtvakanties

CELTH
 






||| Nieuws |||

29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.
26/04/23
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
21/04/23
Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever
Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector.
15/02/23
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
16/01/23
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.