Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-02-2021
Auteur: Marc Gerlings

Perceptie reputatie steden verandert door coronamaatregelen

DMO - Amsterdam verliest koppositie aan Utrecht

Perceptie reputatie steden verandert door coronamaatregelen
Stad met sterkste reputatie? Amsterdam verliest zijn titel en Utrecht neemt eerste plaats in.

De perceptie van sterkste reputatie van steden verandert door de invloed van een jaar lang aan coronamaatregelen. Amsterdam was altijd de favoriete stad in de ogen van  de Nederlanders maar dat verandert. Utrecht neemt die koppositie over en de hoofdstad daalt zelfs twee plaatsen in een top 1 overzicht.

Utrecht en Maastricht zijn nu voor het eerst populairder dan de hoofdstad voor de gemiddelde Nederlander. De Amsterdammer mist de reuring nu de stad in lockdown zit, terwijl het vóór de coronacrisis juist klaagde over de drukte door het toerisme. 
Middelgrote steden met een historisch centrum blijven in trek, terwijl voorsteden uit de gratie raken door een gebrek aan cultuur en sport. Maastricht heeft de hoogste bewonerstevredenheid. Dit blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 77.500 Nederlanders.

Gemeenten met de sterkste reputatie onder de gemiddelde Nederlander in 2021 (vergeleken met 2011)

1. (3) Utrecht

2. (2) Maastricht

3. (1) Amsterdam

4. (6) Rotterdam

5. (5) 's-Hertogenbosch

6. (4) Den Haag

7. (7) Groningen

8. (10) Nijmegen

9. (12) Haarlem

10. (11) Breda

Bron: Steden & Streken Merkenonderzoek 2011-2021. De ranglijst is samengesteld op basis van de merkkracht van de 100 grootste gemeenten, gemeten onder de gemiddelde Nederlander van 18 jaar en ouder. Merkkracht is een gemiddelde van naamsbekendheid, waardering en binding.

Inwoners middelgrote, historische steden genieten meest van stadsleven

Van de gemeenten met meer dan 100.000 inwoners geeft men in Maastricht, Groningen en ’s-Hertogenbosch het hoogste rapportcijfer aan de eigen stad. Ook bij de eerste onderzoeksmeting van tien jaar geleden scoorden deze steden hoog. ‘Of het nu boven of beneden de rivieren is, in de middelgrote, historische stad ervaart de inwoner de menselijke maat. Zelfs in coronatijd is men er tevreden door de fijne sfeer, ondanks dat de voorzieningen nu veel kariger zijn dan normaal’, zegt Hendrik Beerda.

Daling imago Amsterdam onder eigen inwoners in stroomversnelling

Beerda over het waarom van de plotselinge daling op de ranglijst van Amsterdam: ‘Van de drie grote steden heeft alleen Amsterdam lange tijd een top 10 positie bekleed onder bewoners. De ingezette daling in bewonerstevredenheid is tijdens de coronacrisis in een stroomversnelling gekomen. Amsterdammers werden steeds minder blij met de toeristenstromen en prijsstijgingen, maar nu keldert het imago door het gemis aan reuring en culturele activiteiten.’
Trefwoorden: DMO, stad, reputatie, cultuur, recreatie, sport, erfgoed

CELTH



||| Nieuws |||

15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.