Geplaatst op: 17-12-2020
Auteur: Marc Gerlings

Trend: kun je meer doen met saamhorigheid?

Trend: kun je meer doen met saamhorigheid?
waardering voor de sociale contacten die wel nog mogelijk zijn

Uit het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020 is de stemming meegenomen van het Nederlands publiek van afgelopen zomer. Consumenten bestempelen de periode als ‘pittig’. De positieve zijde is dat vaak het begrip ‘saamhorigheid’ wordt gemeld. Kun je daar meer mee in recreatief beleid of in je bedrijf? Het vraagt aandacht om rondom de wisselende sentimenten een scenario te ontwikkelen.

In het Trendrapport staat bij sociaal culturele trends over 2019 en 2020: ‘In de open vraag hoe Nederlanders de afgelopen tijd hebben ervaren, komt een wisselend beeld naar voren. Een groot deel van de respondenten sprak over een zware, moeilijke tijd. Woorden als ‘lastig’, ‘zwaar’ en ‘pittig’ komen vaak terug in de antwoorden. De onzekerheid over het verloop van de crisis en angst voor de gevolgen werden ook vaak genoemd. Anderen waren boos dat mensen zich niet aan de richtlijnen hielden.’

‘Er zijn ook positieve geluiden te horen. Mensen vonden het ook een bijzondere tijd, ervoeren meer rust op straat en bij zichzelf. Ook was er waardering voor de sociale contacten die wel nog mogelijk zijn en zijn geïntensiveerd, bijvoorbeeld binnen gezinnen. Positief was verder de solidariteit, zorg voor elkaar en saamhorigheid die ze ervaren tijdens de crisis. Ook noemden mensen vaak meer rust doordat een groot deel van de activiteiten wegviel, maar ook de verminderde reistijd door het thuiswerken. Ook werd de schonere lucht en de milieuwinst door het afnemen van het verkeer genoemd. Daarnaast kwam een deel van de mensen tot nieuwe inzichten over het gehaaste bestaan voor corona en het meer waarderen van de fijne dingen in het leven, nu alles minder vanzelfsprekend blijkt.’ Het beeld wordt duidelijk...

Hoe kun je dat toepassen?

> Denk onder meer aan projecten voor recreatie waarin solidariteit en zorg voor elkaar en zorg voor het landschap centraal staan?
> Kun je op recreatiebedrijven meer activiteiten opzetten die rust en reflectie uitdragen?
> Kun je als recreatiebedrijf, stad of regio een tegenpool bieden voor het thuiswerken?

Je kan niet zonder...

Geef het maar toe, je kunt niet meer zonder Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020. Bestel jouw exemplaar meteen. Nog beter, neem een voordelig abonnement.

Trefwoorden: trend, samen, zorg, natuur, recreatie, beleid, ondernemer, scenario

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.