Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-12-2020
Auteur: Marc Gerlings

Bouwt Utrecht een tweede intercitystation?

Bouwt Utrecht een tweede intercitystation?
Kom je met de intercity? Dan kun je in de toekomst kiezen tussen CS of Lunetten.

Bezoekers aan de stad Utrecht die met het openbaar vervoer komen moeten opletten bij welk intercitystation zij in de toekomst uitstappen. De provincie Utrecht vraagt van het Rijk een bedrag van 2 miljard euro voor een extra intercitystation met ov-verbindingen naar de stad en de regio.

De provincie heeft samen met de stad en regio een aanvraag gedaan bij het Groeifonds voor ruim 2 miljard euro, voor een nieuw intercitystation en twee sneltramverbindingen. De komende twintig jaar zijn 104 tot 125.000 woningen nodig en locaties voor 80.000 banen in de stad Utrecht.  

OV nodig om huizen te bouwen

Zonder investeringen in hoogwaardig openbaar vervoer, wordt het lastig – zo niet onmogelijk – om die woningen te bouwen. Een substantiële bijdrage uit het Groeifonds is essentieel. De belangrijkste verkeersaders lopen van noord naar zuid (A1/A27) en van west naar oost (A12/A28/A1) door de regio Utrecht. 'Als deze wegen vastlopen, loopt het hele land vast. Met grote economische gevolgen voor de Nederlandse economie', motiveert de provincie Utrecht de greep naar 2 miljard euro.

Grootste OV-overstappunt is te druk

Het huidige Centraal Station van Utrecht is het grootste  OV-overstapstation van Nederland, met zo’n 200.000 uit- en overstappende reizigers per dag. Door een tweede intercitystation te bouwen bij Koningsweg/Lunetten wordt centraal enorm ontlast. Het maakt het spoornetwerk minder kwetsbaar. 

De sneltramlijnen die van de westkant van de stad, via het zuiden van de stad naar het Utrecht Science Park (en op termijn doorgetrokken wordt naar Zeist) maakt het voor inwoners van de stad aantrekkelijker om het OV te verkiezen boven de auto. 

Ook voor bezoekers van buiten kunnen hun auto kwijt bij de parkeerterreinen bij P+R bij het begin- en eindpunt van de tram om zo naar Utrecht Science Park of stad reizen.    

De investering maakt een gezonde groei van Utrecht Science Park mogelijk (hoogwaardige kennis- en innovatie-banen) en leidt volgens berekeningen tot een stijging van de BBP-groei van 0,2 procent per jaar. Dat is 16,2 miljard.
Trefwoorden: ov, groeifonds, vervoer, reizen, beleid

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...