Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Doe mee aan onderzoek naar het maatschappelijk belang van de vrijetijdssector

Doe mee aan onderzoek naar het maatschappelijk belang van de vrijetijdssector
Afbeelding van Susan Cipriano via Pixabay
In opdracht van Gastvrij Nederland en de daarbij aangesloten branches onderzoekt het Centre of Expertise Leisure, Tourism and Hospitality (CELTH) de maatschappelijke waarde van onze sector. Hoe groot is deze waarde, hoe komt deze tot stand en hoe kunnen we de waarde verder vergroten? 

CELTH heeft op dit moment een vragenlijst open staan gericht op alle ondernemers en organisaties actief binnen de domeinen toerisme, recreatie en zakelijke gastvrijheid. Doet u mee? Klik dan hier om de vragenlijst te openen.

Aanleiding
Directe aanleiding zijn de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart 2021. Voor de werkzaamheden richting die Tweede Kamerverkiezingen is het voor Gastvrij Nederland en de daarbij aangesloten branches, van belang om politieke partijen en de publieke opinie te kunnen voeden met goed onderbouwde inzichten over het belang van toerisme en recreatie voor Nederland.

Doel
Met het onderzoek willen de onderzoekers bepalen wat de maatschappelijke waarde is van onze ‘sector’, hoe deze tot stand komt en hoe we deze verder kunnen vergroten. Ze willen helder krijgen WAT het maatschappelijk belang is van toerisme en recreatie, HOE dit te vergroten is en WIE daardoor de verantwoordelijkheid draagt. Naast de vragenlijst doen ze dat ook op basis van een uitgebreid literatuuronderzoek, het vaststellen van de relatie toerisme-voorzieningenniveau en diverse case studies.  Kort samengevat willen we antwoord krijgen op de volgende vragen:
  • Wat is de maatschappelijke waarde van toerisme, recreatie en zakelijke gastvrijheid?
  • Hoe komt deze maatschappelijke waarde tot stand?
  • Hoe kunnen we de maatschappelijke waarde vergroten?
  • Welke barrières en potentiële oplossingen zijn er voor het vergroten van maatschappelijke waarde, en wie draagt welke verantwoordelijkheid?
Meedoen
De vragenlijst is gericht op alle Nederlandse organisaties en ondernemers actief binnen de gastvrijheids- en vrijetijdssector, inclusief uitgaand toerisme. De vragenlijst staat tot en met 30 november open. 
Link: https://qfreeaccountssjc1.az1.qualtrics.com/jfe/form/SV_6msASJP09eKeQxT
Trefwoorden: onderzoek, waarde, maatschappelijke waarde, toerisme, recreatie, vrije tijd

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...