Geplaatst op: 13-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

Zuid-Holland maakt praatplaat over ruimtelijke kwaliteit

Zuid-Holland maakt praatplaat over ruimtelijke kwaliteit
Debat voeren over ruimtelijke kwaliteit met afbeeldingen. Foto: Provincie Zuid-Holland.

Panorama Zuid-Holland is samengesteld. Aan dit panorama is gewerkt in de Maand van de Ruimtelijke Kwaliteit (oktober). Het panorama kan het beste worden omschreven als een ‘praatplaat’, een middel om het gesprek over de ambities ten aanzien van de grote transities te kunnen voeren. In relatie tot elkaar, maar ook in relatie tot de ruimtelijke kwaliteit in Zuid-Holland.

Anne Koning: "Richting geven"

Gedeputeerde Anne Koning heeft tijdens de afsluitende online bijeenkomst het panorama in ontvangst genomen en is blij met het resultaat: ”Met het Panorama Zuid-Holland zijn ontwikkelingen niet in beton gegoten, maar wordt richting gegeven voor mogelijke oplossingsrichtingen. Daarmee is het panorama een goed hulpmiddel bij het realiseren van onze opgaven.” Een goed voorbeeld is de toename van het aantal distributiecentra, mede als gevolg van het online koopgedrag. Deze ontwikkeling wordt ook wel verdozing van het landschap genoemd. Met het panorama worden mogelijkheden geschetst hoe distributie en ruimtelijke kwaliteit beter kunnen samengaan. Dit is bijvoorbeeld te zien in het beeld Stadshaven als logistieke HUB. Het Panorama Zuid-Holland is een twaalfluik. De beelden representeren plekken in Zuid-Holland waaraan getekend is vanuit 12 opgaven, die aansluiten op de 6 provinciale ambities.

Relaties stad natuur en landbouw

De maand oktober stond in het licht van de ruimtelijke kwaliteit. Tijdens de afsluitende bijeenkomst was er een levendige discussie met onder meer Rijksadviseur Daan Zandbelt, journalist Floor Milikowski en gedeputeerden Anne Koning en Floor Vermeulen over de ruimtelijke effecten van mobiliteit in de stad, de relatie stad en landelijk gebied en de relatie tussen landbouw en natuur.

Aanbevelingen: "Laat zien wat er kan"

Tijdens de bijeenkomst werd afscheid genomen van Provinciaal Adviseur Ruimtelijke Kwaliteit Harm Veenenbos. Hij is inmiddels opgevolgd door Noël van Dooren. Bij zijn afscheid kwam Veenenbos met aanbevelingen voor de toekomst: "Bij ruimtelijk kwaliteitsbeleid moet je niet alleen beschermend optreden, maar ook laten zien wat er kan. Doe dat op regionaal niveau, want ontwikkelingen overstijgen vaak de (gemeente)grenzen. Opgaven zijn vaak complex, bekijk ze daarom in samenhang. Mobiliteit bijvoorbeeld is meer dan infrastructuur. Combineer opgaven waar het kan, maar soms is het beter om te kiezen. Zo past verduurzamen in alle opgaven, maar niet altijd is er plek om alle functies te combineren. En, adel verplicht, want met de decentralisatie van het ruimtelijk beleid heeft de provincie een belangrijke rol die moet worden waargemaakt.”
Topics:Beleid, Natuur
Trefwoorden: landschap, ruimte, kwaliteit, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
09/12/25
Activatie Vakantiebeurs op Utrecht CS
Van vandaag tot en met 13 december brengt Koninklijke Jaarbeurs, organisator van Vakantiebeurs, een unieke activatie naar Utrecht Centraal Station: het Vakantiebeurs Café.
09/12/25
Exclusief voor leden
AI kan veel meer uit klantinteractie halen
Hoe haalt AI de verborgen waarde uit klantenservice-interacties? Die vraag staat centraal in het promotieonderzoek van Bea Waelbers. Haar onderzoek laat zien dat klantenservicegesprekken veel meer informatie bevatten dan organisaties momenteel benutten, en dat AI kan helpen om die verborgen lagen zichtbaar te maken.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
28/11/25
Nieuwe Video Apeldoorn congresstad
Apeldoorn Partners bouwt aan een sterker congresklimaat. Daarom is een nieuwe video opgenomen die 15 congreslocaties in beeld brengt.
27/11/25
Digitale winterspecial Veluwe gelanceerd
Van kerstmarkten tot culinaire tips, Veluwe lanceert een gloednieuwe digitale winterspecial: ‘Ontdek, proef, beleef – winter op de Veluwe’. Een online magazine boordevol tips voor een sfeervolle en smaakvolle winter op de Veluwe. De dmo meldt aan NRIT dat het in de toekomst méér digitale magazines wil uitgeven.