Geplaatst op: 12-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

BRC en Wagemakers maken inhoud World Food Center Experience

BRC en Wagemakers maken inhoud World Food Center Experience
Een eerdere impressie van World Food Center Experience. Foto WFC

BRC Imagination Arts mag het ontwerp gaan maken voor de inhoud van de World Food Center Experience, de grote thema-attractie rondom voedsel die gebouwd wordt in Ede. BRC kwam als beste uit de bus bij de Europese aanbesteding die in de zomer van 2020 werd uitgeschreven door de stichting WFC Experience.

Met de keuze voor BRC als Experience Architect en Bouwer kiest de stichting WFC Experience voor één van ’s werelds grootste en meest gerenommeerde ontwikkelaars van experiences. BRC is in dit project de centrale ontwerper van de inhoud en de verhaallijnen. Het bedrijf zal voor de productie en installatie nauw samenwerken met Nederlandse partners, onder aanvoering van Heijmerink Wagemakers Vormgeversatelier, eveneens gespecialiseerd in de realisatie van experiences.     

Marcel Goossens: "veel ervaring"

Marcel Goossens, directeur van de WFC Experience kijkt uit naar de verdere samenwerking: "BRC is in de afgelopen vier jaar al nauw betrokken geweest bij de conceptontwikkeling van de WFC Experience. Het bedrijf was een inspirerende en drijvende kracht tijdens diverse bijeenkomsten en brainstormsessies met de verschillende belanghebbenden, van overheden en onderzoeksinstellingen tot en met het bedrijfsleven en NGO’s. BRC brengt een enorme ervaring en professionaliteit aan tafel en heeft zich specifiek voor dit project versterkt met een Nederlandse specialist partner.” 

Brad Shelton, Creative Director bij BRC: "Vanuit BRC zijn we al een aantal jaar actief bij de ontwikkeling van de World Food Center Experience betrokken en het is daarmee ook een project dat erg dicht bij ons hart ligt. We geloven ook in de doelstellingen van de experience en in het idee dat je door middel van onvergetelijke ervaringen en belevingen daadwerkelijk kunt bijdragen aan een meer bewuste en gezondere levensstijl van mensen. Het onderwerp – voedsel en voeding, iets waar we allemaal belang bij hebben - biedt ontzettend veel mogelijkheden om entertainment te combineren met een serieuze boodschap. We zijn erg blij dat we dit project, samen met onze collega’s van Heijmerink Wagemakers, nu verder inhoudelijk mogen gaan vormgeven en realiseren.

BRC Imagination Arts en Heijmerink Wagemakers 

BRC Imagination Arts is een internationale specialist op het gebied van strategie, ontwerp- en productie van experiences. Al bijna vier decennia helpen de verhalenvertellers van BRC culturele attracties en musea over de hele wereld hun verhalen te vertellen op een manier die het publiek boeit en inspireert. Ook voor commerciële merken creëerde BRC attracties om de banden met consumenten te versterken en merken een gezicht en een gevoel te geven. BRC heeft gewerkt aan enkele van de grootste attracties ter wereld, zoals de Heineken Experience in Amsterdam, Jameson Distillery, de Rock and Roll Hall of Fame, Museum of Liverpool, Guinness Storehouse , World of Coca-Cola en NASA Kennedy Space Center.

Heijmerink Wagemakers is al 35 jaar gespecialiseerd in de technische ontwikkeling en realisatie van experiences, tentoonstellingen en presentaties voor musea en science centra in Nederland en daarbuiten, waaronder de Gouda Cheese Experience, de Heineken Experience, het Muiderslot en de Canon van Nederland in het Openlucht Museum.  

Met deze aanbesteding en de eerdere keuzes voor de exploitant en de bouwkundig architect zijn nu alle partners bekend en kan de thema-attractie rondom voedsel verder worden geconcretiseerd. 

Grote lijnen World Food Center Experience

De World Food Center Experience wordt een thema-attractie over voedsel die bezoekers meeneemt op een persoonlijk voedselavontuur. Door te zien, voelen, proeven en ruiken, worden zij spelenderwijs bewust van alle aspecten rond ons eten en de keuzes die we daarin maken. Bij de ontwikkeling van de experience zijn tal van organisaties betrokken, uit het bedrijfsleven, overheid, wetenschap en onderwijs. Meer informatie is te vinden op www.wfc-experience.nl
Trefwoorden: attractie, museum, beleving, experience, Ede, Foodvalley

CELTH



||| Nieuws |||

15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
12/12/25
KLM wil dat vliegbelasting wordt geïnvesteerd in SAF
KLM steunt de oproep van het vandaag verschenen Wennink-rapport dat gericht is op het sterker maken van de Nederlandse economie in de komende tien jaar, ‘De route naar toekomstige welvaart’ dat de overheid investeert in een nationaal SAF-fonds. KLM ziet het als kans om meer duurzaam vliegen mogelijk te maken. Het vraagt zelfs om de opbrengsten van de vliegbelasting te investeren in SAF.
12/12/25
Exclusief voor leden
Eerste Corendon Courage Awards uitgereikt
Touroperator Corendon heeft op 11 december tijdens MASTERS EXPO de winnaars van de allereerste Corendon Courage Awards bekendgemaakt. Met deze nieuwe prijzen geeft Corendon een podium aan vijf bijzondere persoonlijkheden die uitblinken in moed en daadkracht in de categorieën Creative Artist, Sports, Fearless Founder, Impact Hero en de Oeuvre Award.
12/12/25
Exclusief voor leden
Zuidwestoever Sloterplas bij Meervaart wordt culturele hotspot
De gemeente Amsterdam zet een grote stap in de vernieuwing van het gebied bij theater Meervaart. Het huidige theatergebouw maakt plaats voor een moderne versie aan de zuidwestoever van de Sloterplas. Het plan moet van het gebied een bruisende culturele ontmoetingsplek maken.
12/12/25
Overnachten in All you need is love caravan
De originele caravan waarmee Robert ten Brink jarenlang geliefden verraste in het populaire tv-programma All You Need Is Love is vanaf vandaag te boeken voor een bijzondere overnachtingplek. De caravan wordt exclusief aangeboden via Vipio, het boekingsplatform voor bijzondere accommodaties.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...