Geplaatst op: 06-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoe vitaal is de verblijfsrecreatie in Overijssel?

Hoe vitaal is de verblijfsrecreatie in Overijssel?
De verblijfssector in Overijssel is relatief klein maar over het algemeen vitaal: 74% van de circa 150 onderzochte bedrijven zijn volgens het onderzoek vitaal, 19% van de bedrijven zijn zorgenkindjes en voor 7% van de bedrijven is geen recreatieve toekomst meer.

Om de vitaliteit te bepalen is gekeken naar de toeristische kwaliteit van een bedrijf én naar het perspectief voor de toekomst. Bij kwaliteit is onder andere gekeken naar gasttevredenheid, uitstraling, onderhoud, eigentijdsheid en ondernemerschap. Bij het toekomstperspectief is gekeken naar de visie en ambities van de ondernemer, financiële situatie, investeringsplannen en de bezetting. Het onderzoek is uitgevoerd onder circa 150 hotels, kampeer- en bungalowbedrijven. De vitaliteit van de verblijfsrecreatie is in opdracht van Gastvrij Overijssel voor de regio’s Noordwest Overijssel, Salland en Twente door Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd in. Een vitale verblijfsrecreatieve sector is namelijk van groot belang voor een toekomstbestendig aanbod in de provincie. 

Driekwart vitaal

Jan Jaap Thijs van het Bureau voor Ruimte en Vrije Tijd: "Uit het onderzoek komt naar voren dat bijna driekwart van de bedrijven (74%) vitaal is, waarvan zelfs 14% echte voorlopers in de sector zijn. Deze bedrijven hebben een voorbeeld functie voor de provincie. We zien dat de meeste bedrijven bezig zijn met het maken van nieuwe plannen voor de toekomst, investeren en het doorvoeren van kwaliteitsverbeteringen. Ook zijn ze bezig met de gasttevredenheid, maken ze een duidelijke doelgroepkeuze en is het onderhoud en ondernemerschap goed”.  Tot de voorlopers behoren voornamelijk hotels en combinatiebedrijven. Het gaat om bedrijven met een hoge kwaliteit en een zeer gunstig toekomstperspectief.

De grote en diverse groep ‘middenmoters’ (60%) doen het ook goed, maar de uitdaging voor deze bedrijven is om te blijven ontwikkelen en vernieuwen. Het gaat om bedrijven met een positieve kwaliteit en gunstig toekomstperspectief.

Kwart van de bedrijven in de problemen

Maar voor 26% van de bedrijven geldt dat de kwaliteit en het toekomstperspectief niet zo positief is. Hierbij is diverse problematiek reden tot zorg. Voor deze bedrijven is een impuls nodig voor de toekomst om verdere achteruitgang te voorkomen.” Voor een deel van deze bedrijven (7%) wordt door het bureau zelfs geen toekomst gezien als toeristisch bedrijf. Thijs: "Voor deze bedrijven is het advies om in te zetten op een, veelal complexe, transformatie van de verblijfsaccommodatie naar andere functies”. 



Wat heeft de coronacrisis voor effect?

Dit onderzoek heeft plaats gevonden voordat de coronacrisis zorgde voor drastische beperkte maatregelen in Nederland. Dit heeft een enorme impact op de sector. Vooral de kampeersector en groepsaccommodaties zijn, met name in het voorjaar, hard geraakt. Dit onderzoek geeft een beeld van vóór de crisis. Het maakt het onderzoek enerzijds gedeeltelijk al achterhaald, anderzijds wellicht juist des te actueler, omdat het als een nulmeting beschouwd kan worden van voordat de crisis uitbrak. Het maakt het des te urgenter om met de vitaliteit van de sector aan de slag te gaan. 

Kansen voor onderscheidend aanbod

Naast de vitaliteit heeft het onderzoeksbureau ook gekeken naar de diversiteit van het aanbod voor 167 verblijfsrecreatie bedrijven. Hieruit komt naar voren dat het aanbod veelal eenzijdig is met weinig keuzemogelijkheden voor de consument. Er liggen voornamelijk kansen om te ontwikkelen voor meer onderscheidend aanbod. Denk hierbij aan accommodaties die bijzonder, verrassend, inspirerend of juist back-to-basic zijn. De consument zoekt daarnaast steeds meer naar stijlvolle en luxe accommodaties, hiervan is maar weinig aanbod in de regio.

Wat nu?

Gastvrij Overijssel, met haar partners; MarketingOost, de gemeenten in Overijssel en brancheorganisaties HISWA-RECRON en Koninklijke Horeca Nederland, hebben de ambitie uitgesproken dat zij met de uitkomsten van het onderzoek aan de slag willen. Overijssel wil gezamenlijk werken aan een vitale toeristische sector. In de regio’s is er het besef dat een integrale aanpak, breder dan vanuit de vrijetijdseconomie alleen, noodzakelijk zal zijn om alle uitdagingen het hoofd te bieden en alle kansen te grijpen. Er zijn twee actuele voorstellen die besproken zijn in de Provinciale Staten van de provincie Overijssel die relevantie hebben voor het advies:·       
  1. Er is een investeringsvoorstel Gastvrij Overijssel 2020-2023 neergelegd met de focus op de bovenkant van de markt (middenmoters en voorlopers)
  2. Daarnaast is een bestuurlijk kwartiermaker gestart met een traject om te komen tot een organisatiestructuur voor de aanpak voor de onderkant van de markt (zorgenkindjes en achterblijvers). In de komende maanden zal dit nader vorm gaan krijgen.
Link: https://www.kennisplatformoost.nl/vitaliteit-verblijfsrecreatie-in-kaart-gebracht/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, horeca, vitaliteit, bungalowparken, vakantieparken, campings, kampeerterreinen, hotels, Overijssel

CELTH
 






||| Nieuws |||

26/04/24
MagSafe accessoires voor Samsung
Er zijn tegenwoordig nog weinig mensen die zonder hun smartphone de deur uitgaan, laat staan dat ze op vakantie gaan zonder smartphone. Waarbij eerder de trend rondom iPhone en MagSafe accessoires zeer groot was, is deze trend nu ook te zien bij Samsung gebruikers.
26/04/24
Beerze Bulten viert 75-jarig bestaan met blik op de toekomst
In 75 jaar Beerze Bulten is er heel veel veranderd, maar het park blijft zich ontwikkelen. Van een huuske en een waterpomp op een kale zandvlakte, naar een 5-sterren Vakantiepark met luxe faciliteiten.
26/04/24
SEA LIFE Scheveningen opent interactieve tentoonstelling ‘Kracht van de Natuur’
SEA LIFE opent een nieuwe interactieve tentoonstelling over het windpark Hollandse Kust Zuid dat voor de kust van het Scheveningse aquarium ligt. Kinderen leren van de karakters Milly en Windston meer over het onderwaterleven in de Noordzee, de bouw van een windpark en over onderzoek om ecologie te versterken.
26/04/24
Nieuwe borden bij UNESCO Werelderfgoed Hollandse Waterlinies
De informatieborden bij de forten en andere water- en verdedigingswerken zijn vernieuwd om de bijzondere status van UNESCO Werelderfgoed Hollandse waterlinies onder de aandacht te brengen.
26/04/24
Nieuwe webapplicatie Explore Gouda feestelijk in gebruik genomen
Vanaf nu kan jong en oud de stad Gouda te voet ontdekken met Explore Gouda, een webapplicatie met gesproken routeaanwijzingen die informatie geeft over interessante punten onderweg.
26/04/24
Kom naar Buuten in mei
Buuten, een nieuw merk voor het oostelijke natuur- en recreatiegebied in Leeuwarden. Het gebied biedt een scala aan buitenbelevenissen voor toeristen, dagjesmensen en inwoners van Leeuwarden en omgeving en is 365 dagen per jaar toegankelijk.
26/04/24
Provincie Groningen investeert in veilig en aantrekkelijk lopen
In de loopagenda 2024-2027 staat hoe de provincie de komende vier jaar met onderzoek, samenwerking en subsidies gaat bijdragen aan een veilige en aantrekkelijke provincie voor de voetganger.
26/04/24
Recreatie Vakbeurs 2024: eerste twee segmenten volgeboekt
De eerste twee segmenten Recreatietechniek en Digitalisering en Marketing in hal 3 en 4 zijn volledig volgeboekt tijden de jaarlijkse recreatie Vakbeurs in Evenementenhal Hardenberg. De belangstelling is groot.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...