Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Naamsbekendheid Nederlandse Hanzesteden fors gestegen

Naamsbekendheid Nederlandse Hanzesteden fors gestegen
De negen Hanzesteden in Oost-Nederland zijn flink in bekendheid gestegen, zowel binnen Nederland als bij Duitsers en Belgen. De geholpen naamsbekendheid binnen Nederland steeg van 76% naar 86%, in Duitsland van 40% naar 55% en in België van 28% naar 38%. Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van het samenwerkingsverband Hanzesteden is uitgevoerd. 

In Duitsland is de bekendheid van de Nederlandse Hanzesteden sterk gestegen. In 2016/2017 gaf 40% van de ondervraagden aan bekend te zijn met de Hanzesteden, in 2019/2020 is dit percentage gestegen naar 55%. In België steeg de naamsbekendheid van 28% naar 38%. Ook de bezoekintentie van de Vlaming en Duitse toerist is gestegen, gemiddeld met 5% ten opzichte van drie jaar geleden. De bekendheid van Deventer, Doesburg, Elburg, Harderwijk, Hasselt, Hattem, Kampen, Zutphen en Zwolle is ten opzichte van het eerste onderzoek in 2016/2017 significant toegenomen.

Campagnes werpen vruchten af

Volgens Elizabeth Stoit, programmamanager van het samenwerkingsverband Hanzesteden, is daar een logische verklaring voor: "De afgelopen jaren is actief campagne gevoerd in Vlaanderen en het westelijk deel van Duitsland. Grotere Hanzesteden als Zwolle en Deventer waren daar al goed bekend en je ziet dat toeristen de andere steden beter weten te vinden.” Stoit is er trots op dat ook de Nederlander steeds beter weet wat een Hanzestad is: "Dat is de Hanze ook waard. De steden in het Oosten van het land zijn geworden tot wat ze nu zijn dankzij de handel in de Hanzetijd. Het heeft veel welvaart gebracht en is een belangrijk deel van onze nationale geschiedenis.”  

Bewoners steunen toerisme

Eind 2019 is ook een inwonersonderzoek in de Hanzesteden uitgevoerd door I&O Research. Hieruit blijkt dat bewoners het toerisme steunen en dit overwegend positief ervaren. Ze zijn ook trots op hun Hanzestad en geven deze een score van 3,9 op een schaal van 5. Dat de extra stroom aan bezoekers ook persoonlijk voordeel oplevert voor de eigen inwoners is minder bekend (1,8 op schaal van 5). "Daar valt winst te behalen in de komende jaren”, bevestigt Stoit. "Het toerisme draagt bij aan de levendigheid en het voorzieningenniveau van de stad. Winkels en horecagelegenheden hebben het zwaar zonder de extra bezoekers. We willen daar extra aandacht aan besteden.”

Werken aan leefbaarheid en jaarrondbestemming

De positieve cijfers vallen mooi samen met het 25-jarig bestaan van het samenwerkingsverband Hanzesteden. Anouk van Eekelen, manager Destination Development bij NBTC: "We zijn blij te horen dat de Hanzesteden populairder zijn geworden bij onze Ooster- en Zuiderburen. Samen met de negen Hanzesteden gaan we de komende periode verder concrete invulling geven aan Perspectief Hanzesteden 2020-2025. Deze nieuwe visie op toerisme heeft als doel dat iedere Hanzestedeling profiteert van toerisme: bewoners, bezoekers en bedr?ven in de brede Hanzeregio. We werken er hard aan om de Hanzesteden jaarrond ‘cultureel erfgoed hotspot’ te maken, waar de Hanzesteden met recht trots op zijn. Als leefgebied voor bewoners, als marktgebied voor bedrijven én als topbestemming voor toeristen, van binnen en buiten de grenzen.”

Over het samenwerkingsverband Hanzesteden

Het samenwerkingsverband Hanzesteden bestaat uit een samenwerking tussen de Hanzesteden Deventer, Doesburg, Elburg, Harderwijk, Hasselt, Hattem, Kampen, Zutphen, Zwolle en hun marketingorganisaties, de provincies Gelderland en Overijssel, MarketingOost, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Achterhoek Toerisme, NBTC Holland Marketing, ondernemers en overige Hanze betrokkenen.
Topics:Marketing
Trefwoorden: stedelijk toerisme, promotie, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...