Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-09-2020
Auteur: Marc Gerlings

Snel extra gasten nodig voor zeilvloot

Snel extra gasten nodig voor zeilvloot
Historische schepen mogen weer varen maar gasten zijn voorzichtig.
Uit circa 400 authentieke schepen bestaat de Hollandsche Zeilvloot. Deze zijn niet alleen van cultuurhistorische waarde, maar ook van grote toeristisch-recreatieve en maatschappelijke waarde. Maar de gasten blijven weg ondanks dat de schepen mogen varen. De samenwerking tussen gemeenten en het Noord-Holland-Noord ontwikkelingsbedrijf zorgt voor een uitbreiding van marketingactiviteiten. Met als doel om de grootste, nog varende, historische zeilvloot ter wereld te ondersteunen tijdens de coronacrisis. Er zijn snel meer gasten nodig.

Het zijn zware tijden voor de eigenaren van de historische zeilschepen. Door de coronamaatregelen ziet de sector een grote terugval in aantal bezoekers en omzet.


Wel varen maar groepen boeken niet snel

Edwin Calis van Holland Sail, "Vanaf maart tot en met 1 juli hebben wij helemaal niet kunnen varen. Na 1 juli zijn we in overleg met klanten gaan varen met inachtneming van de veiligheidsmaatregelen. Bedrijven die groepsaccommodaties aanbieden hebben het superlastig. Als je met twintig  man iets wilt gaan doen, kan je dat niet last minute beslissen, dat wordt vaak maanden van tevoren gereserveerd. Op dit moment hebben wij zo’n 20% van de gasten in vergelijking met andere jaren. Voor onze branche zijn de gevolgen catastrofaal."

"Wij hopen dat met deze campagne nog wat boekingen voor dit jaar binnenkomen, maar ook alvast voor volgend jaar. Voor onze sector geldt net als in de reisbranche, geld terug, verschuiven of een voucher mocht de zeiltocht niet doorgaan.”

Samen met brancheorganisatie BBZ is een protocol ontwikkeld dat met de autoriteiten is afgestemd, onder meer met Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Veiligheidsregio’s.


Hollandsche Zeilvloot

Nederland heeft de grootste, nog varende historische zeilvloot ter wereld. De ruim 400 authentieke schepen zijn van grote cultuurhistorische waarde. Vele zijn van de sloop gered, gerestaureerd en geschikt gemaakt om te varen met betalende passagiers. Hierdoor weten de schippers deze oude vrachtschepen in de vaart te houden. In normale jaren neemt de vloot meer dan honderdduizend gasten mee naar het Markermeer, het IJsselmeer, de Wadden en over de wereldzeeën. De inschatting voor 2020 is dat het percentage gasten 50 tot 70% lager ligt. 

Edwin Calis van de coöperatie van scheepseigenaren met het eigen boekingskantoor Holland Sail, "Vakanties en zeiltochten die wij aanbieden dienen meerdere doelen. Natuurlijk is het een bijzondere vakantie in eigen land. Maar ook varen wij op cultureel-historisch erfgoed en wij hebben boekingen nodig om te kunnen blijven varen. Ons oudste schip ‘Bohème’ komt uit 1876 en het zou fijn zijn als ook toekomstige generaties van de schepen kunnen blijven genieten.”

Laurens Winkel van Boat Bike Tours, "Het begin van het seizoen was een ramp, maar vanaf eind juni wisten wij de bezetting richting 50% te krijgen. Natuurlijk is dat niet wat je wilt, maar we zijn hier blij mee en zelfs ook trots op dat we dit nog in deze tijd hebben kunnen realiseren. Wij zijn minder afhankelijk van groepsaccommodaties en dat is in ons voordeel. Met name een wat jongere doelgroep boekt onze zeilvakanties en dat doen ze vaak per stel. Ze varen dan bijvoorbeeld mee op een historische rivierclipper ‘De Elizabeth’ uit 1913. Ook gebouwd door de gebroeders Geleijns in Moerdijk om basaltstenen te vervoeren, maar dat werden uiteindelijk suikerbieten. In 2016 is deze helemaal gerenoveerd, en is denk ik een van de schepen uit de branche die dit jaar het meest gevaren heeft.”

Adverteren, social media en website met winactie

Om ervoor te zorgen dat de vloot meer bezoekers gaat aantrekken wordt een uitgebreide campagne opgezet. Hierbij worden onder meer advertenties geplaatst in diverse media, een website gelanceerd, brochures verspreid en social media ingezet. Ook is een zeilweekend voor twee personen te winnen aan boord van een traditioneel zeilschip. Deze winactie loopt t/m 2 november 2020.
Via de website www.zeilvlootbovenamsterdam.nl kunnen bezoekers de diverse zeil vakanties, arrangementen en activiteiten vinden en zich ook aanmelden voor de winactie.

Samen sterker

Ook de BBZ, Vereniging voor Beroepschartervaart, ondersteunt het project. Ook ondernemers die niet aangesloten zijn bij BBZ kunnen zich aanmelden voor het initiatief. Op deze manier kan een groter aanbod schepen aangeboden worden en kunnen meer bedrijven gebruik maken van de extra ondersteuning.
Ondernemers uit de sector kunnen zich aanmelden voor dit initiatief bij Jeroen Kor van destinatiemarketing organisatie ‘Holland boven Amsterdam’: jeroen@hollandbovenamsterdam.com.

Trefwoorden: varen, zeilen, zeilvloot, corona, campagne

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...