Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nog hele lastige kwartalen voor bedrijven in vrijetijdssector

Nog hele lastige kwartalen voor bedrijven in vrijetijdssector
De Nederlandse vrijetijdssector gaat nog hele lastige kwartalen tegemoet. Rabobank voorspelt voor de meeste deelsectoren in kwartalen 3 en 4 forse dalingen in omzet. Sterkst getroffen worden de horeca en de reisbranche. Goed nieuws is er voor de vakantieparken, voor hen voorziet Rabobank een 0-lijn. Regionaal ziet de bank evenwel grote verschillen.

Voor hotels voorziet Rabobank in het derde kwartaal van 2020 nog een omzetverlies van 50%. Dat loopt heel langzaam terug naar -15% in het derde kwartaal van 2021. Restaurants zullen zich moeten voorbereiden op een langdurige omzetdip van 40% tot 50%. Pas in het derde kwartaal van 2021 voorziet Rabobank een herstel. Cafés zitten dit kwartaal op 50% omzetverlies maar dat gaat in de koude kwartalen 4 en 1 oplopen naar 70%. Voor cafetaria’s herstelt het omzetverlies heel langzaam vanuit een minder diep dal (-15% in het 3e kwartaal van 2020).

Reisorganisaties zitten in het derde kwartaal nog in een flinke dip (-70%) maar dat herstelt zich snel vanaf het 4e kwartaal van 2020 naar -20% tot -10% in het 2e kwartaal van 2021.

Vakantieparken lijken met een verwacht omzetverlies van 0% over alle kwartalen het minste last te hebben van de coronacrisis. 

De dagrecreatie zal zich na de zomer enigszins herstellen van -53% in het 3e kwartaal van 2020 naar zo’n -30% vanaf het 4e kwartaal. Pas in het 3e kwartaal van 2021 wordt een omzetherstel verwacht. De sport- en recreatieverenigingen  zullen zich sneller herstellen. Daar is met -15% in het 3e kwartaal van 2020 het dal ook niet zo diep en gaat de sector al in het 1e kwartaal van 2021 naar de 0-lijn. 



Regionaal grote verschillen

Rabobank ziet regionaal grote verschillen. Hotels aan de kust en vakantieparken in het hele land herstellen op dit moment. We zien hun omzetten op een vergelijkbaar niveau komen als 2019. Dit komt doordat het binnenlandse toerisme aantrekt en doordat het toerisme uit de buurlanden weer op gang komt. Ook zien we voor dit type bedrijven dat de boekingen voor het najaar al iets voor op schema lopen, wat kan duiden op een kleine plus voor het derde kwartaal van 2020.

Het herstel van de omzetten van hotels in steden blijft achter omdat het internationaal toerisme sterk is afgenomen. Daarbij zijn stadshotels vaker dan gemiddeld afhankelijk van zakelijke gasten. Door het uitblijven van onder andere congressen mist de sector deze groep gasten. Het herstel zal met vertraging op gang komen, waarbij voor het toerisme pas een volledig herstel zal plaats vinden in 2023.

Thuiswerken gaat niet meer weg

Nu veel Nederlanders al maanden thuiswerken, omarmen veel bedrijven ook de voordelen van het thuiswerken. Hiermee zullen een aantal zaken structureel gaan veranderen.

Rabobank verwacht dat de bezetting op kantoren zal afnemen en daarmee ook de bestedingen in de bedrijfscatering. Kantoorbezoek zal met name gericht zijn op sociale contacten. Cateraars kunnen hier op inspelen door het aanbod aan te passen. Op locaties waar veel mensen passeren, zogenaamde ‘high-traffic locaties’, verwachten we structureel minder mensen, omdat mensen meer thuiswerken. Dit betekent minder gasten voor met name de to-go-concepten op onder ander stations en vliegvelden.

Uit eten en sporten op andere momenten

Waar we traditioneel uit eten gaan op donderdag tot en met zaterdag, kan dit door het thuiswerken wat meer verschuiven door de flexibiliteit in de agenda. Restaurants kunnen hier op in gaan spelen. Ook fitnessbedrijven kunnen wellicht profiteren van meer thuiswerken. Ze kunnen in spelen op de flexibiliteit van de werknemer door activiteiten te spreiden over de dag kunnen.
Link: https://www.rabobank.nl/bedrijven/cijfers-en-trends/coronacrisis/horeca-en-recreatie/horeca-en-recreatiesector-lijdt-onder-coronaregels
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, campings, bungalowparken, hotels, cafés, restaurants, cafetaria's, dagrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...