Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-07-2020
Auteur: Marc Gerlings

Multichannel campagne zomervakantie Utrechtse Heuvelrug en Gelderse Vallei

Multichannel campagne zomervakantie Utrechtse Heuvelrug en Gelderse Vallei
Campagne zomervakantie 1,5 mtr in Utrecht. Niet naar Franse kastelen maar naar de Heuvelrug. Foto RBT Heuvelrug.
Ook in de regio Utrecht brengen veel mensen de zomervakantie in eigen land door. Daarom komt Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei met de online campagne #opdeheuvelrug. Deze laat mooie en bijzondere plekken zien op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei. Daarnaast krijgen bewoners en bezoekers van de regio informatie aangereikt over veilige activiteiten. #opdeheuvelrug gaat op zaterdag 18 juli van start, tegelijk met het begin van de zomervakantie in de regio midden.

#opdeheuvelrug is onderdeel van het vorige week gepresenteerde Herstelplan Bestemming Heuvelrug 2020-2021 en vergelijkt plekken in de regio met buitenlandse locaties waar mensen deze zomer niet heen kunnen of willen. De campagne sluit aan bij ‘Hier moet je zijn’ als landelijke beweging waarin het enthousiasme voor Nederland wordt benadrukt.

Terughoudende campagne gericht op aanwezige bezoekers

Omdat RBT Heuvelrug & Vallei in deze fase terughoudend is in de promotie van de regio naar buiten toe, richt #opdeheuvelrug zich op inwoners, bezoekers die verblijven in de regio en dagbezoekers uit de provincie Utrecht en de Randstad. 

"Dat zijn groepen mensen die hier al zijn of waarvan we weten dat de kans groot is dat ze deze zomer gewoon naar onze mooie Heuvelrug komen”, licht de Zeister wethouder Sander Jansen (coördinerend portefeuillehouder namens de negen regiogemeentes die met elkaar het RBT vormen) toe. "Door hen goed te informeren kunnen we de mensen spreiden over het hele gebied en zorgen we dat ondernemers goed kunnen draaien. Dit helpt de ondernemers en de vele mensen die werkzaam zijn in deze sector zo goed mogelijk uit de crisis te komen.”

Uitvoering multichannel met partners

De RBT zet voor de uitvoering vooral de eigen kanalen in maar er zijn ook slimme combinaties bedacht. Partners en leveranciers zijn benaderd om ook de campagne uit te dragen via hun eigen kanalen. De opzet is om zowel online als offline de bezoekers te bereiken. Daarom zijn ook abri's en mupi's meegenomen in de keuze voor de mediakanalen. Snelwegborden worden juist niét ingezet omdat de campagne gericht is op aanwezige bezoekers en inwoners. In dit artikel vind je voorbeelden van de posters.



1,5 meter #opdeheuvelrug recreatie volgens richtlijnen

Binnen de geldende richtlijnen van het RIVM wil het RBT mensen vooral laten genieten van een onbezorgd verblijf op de Heuvelrug. "Onder het motto ‘1,5 meter #opdeheuvelrug’ reiken we daarom informatie aan over leuke en soms verrassende activiteiten en daguitjes binnen wat nu kan en mag”, zegt RBT-directeur Michiel van der Schaaf. "Je kunt hierbij denken aan locaties met tijdsloten of die door hun ligging minder druk zijn. Maar ook fiets- en wandelroutes over brede paden die van de drukte af gaan, bijvoorbeeld vanuit het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug naar de flanken waar meer ruimte is zoals in de Gelderse Vallei”. 

Informatie wordt vooral online aangereikt. Wanneer mocht blijken dat het op bepaalde plekken toch drukker wordt dan voorzien, dan kan informatie meteen worden aangepast.



Veel aandacht voor hard geraakte gebieden

Omdat naast de toeristische sector ook winkels, horeca, cultuur en evenementen hard zijn geraakt door corona, is in #opdeheuvelrug ook veel aandacht voor de lokale stads- en dorpscentra. 

"Het aanbod van lokale partijen is belangrijk voor onze regio”, vervolgt Van der Schaaf. "Niet alleen voor de leefbaarheid voor de inwoners maar ook als basis voor een goed toeristisch-recreatief product. Daarom willen we samen met de ondernemersverenigingen en gemeentes er alles aan doen om juist nu ook deze partijen extra te ondersteunen. Onder meer door het grote bereik van onze online communicatiemiddelen in te zetten.”

Meer over #opdeheuvelrug is te lezen op hiermoetjezijn.opdeheuvelrug.nl.

Trefwoorden: campagne, 1, 5 meter, zomer, vakantie, bezoekers, recreatie, Utrecht, communicatie, regiomarketing, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.