Geplaatst op: 23-06-2020
Auteur: Marc Gerlings

Nieuwe internationale intercity verbindt Randstad, Brabant en Limburg met Aken

Kan toerisme deze snelle lijn kostendekkend maken?

Nieuwe internationale intercity verbindt Randstad, Brabant en Limburg met Aken
De Dom van Aken
Voor het toerisme komt een interessante treinverbinding tot stand, bijna van de Noordzee tot aan het Duitse Aken. De probleempunten zitten in de infrastructuur en daarom meldt NS pas een aanvangsjaar 2025. Een nog lastiger punt, de lijn is volgens de huidige berekening niet kostendekkend. Aken is populair, zowel in Duitsland maar ook bij Nederlanders die Duitsland bezoeken.

Een nieuwe internationale Intercity naar Aken kan er komen vanaf 2025. Deze trein kan dan gaan rijden op de route van Den Haag via Rotterdam en Eindhoven en dan via Heerlen de grens over. Dat blijkt uit een inventarisatie door NS. Wel moet eerst aan een aantal voorwaarden worden voldaan op het gebied van financiering en infrastructuur, waarover NS in gesprek wil met het ministerie van I&W, de regio’s en ProRail. De aantrekkingskracht van het Duitse gebied is groot. Veel boeiende steden bieden perspectief op een hubfunctie voor Aken. Andersom kunnen de Duitse toeristen makkelijk Limburgse en Brabantse steden combineren en doortreinen naar de kust.


Hub naar Keulen, Düsseldorf en Frankfurt

Aken is een populaire bestemming en biedt internationale treinreizigers een aansluiting op het Duitse hogesnelheidsnetwerk >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu

||| Blogs |||

27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
22/05/15
Managing visitor pressure in urban tourism
The discussion around the balance between visitors and inhabitants is discussed frequently in the ...
07/12/14
Trends & Hypes november 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
10/11/14
Trends & Hypes oktober 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
05/09/14
Trends & Hypes augustus 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/08/20
A380 weer dagelijks op Schiphol
Emirates vliegt sinds afgelopen zaterdag weer elke dag met haar A380 van Dubai naar Amsterdam. ’s ...
14/07/20
Exclusief voor leden
Hele diepe dip voor vak- en publieksbeurzen na prima 2019
Vak- en publieksbeurzen waren in 2019 goed voor een bijdrage van 4 miljard euro aan de Nederlandse economie. De sector leverde maar liefst 24.000 banen op. Vooral vakbeurzen zaten in de lift. Helaas wordt 2020 vanwege de coronacrisis een dramatisch jaar met een krimp van wel 80%.
23/06/20
Exclusief voor leden
Nieuwe internationale intercity verbindt Randstad, Brabant en Limburg met Aken
Voor het toerisme komt een interessante treinverbinding tot stand, bijna van de Noordzee tot aan het Duitse Aken. De probleempunten zitten in de infrastructuur en daarom meldt NS pas een aanvangsjaar 2025. Een nog lastiger punt, de lijn is volgens de huidige berekening niet kostendekkend. Aken is populair, zowel in Duitsland maar ook bij Nederlanders die Duitsland bezoeken.
12/06/20
Den Haag wil meer concurrentie op het spoor voor internationale verbindingen
Uit oogpunt van kwaliteit en stabiliteit gaat de concessie voor het landelijke spoorwegnet (hoofdrailnet) na 2024 opnieuw naar NS. Voor internationale verbindingen en op een aantal regionale lijnen moet er juist meer ruimte komen voor concurrentie.
10/06/20
De meeste bedrijven vinden duurzaam zakenreizen belangrijk maar weten niet hoe dit aan te pakken
Bedrijven willen graag duurzamer zakenreizen maar moeten rekening houden met de impact op mensen, de...
26/05/20
Na weken van videobellen lijkt vraag naar meetings groot
Op 1 juni openen de meeste meetingbedrijven weer hun deuren. Na de lockdown sinds 15 maart maken de ...
30/04/20
CELTH schetst vier scenario’s voor de bezoekerseconomie na de crisis
Op welke wijze en hoe snel kan de vrijetijdssector zich na de crisis herstellen? CELTH verkent daarvoor vier scenario's.
05/03/20
Vijf veelbelovende bedrijven geselecteerd voor deelname aan Travel Startup Accelerator
87Labs, Airtrotter, Hi,hi Guide, Ventoura en Via Ella zijn de vijf startups die gaan deelnemen aan d...