Geplaatst op: 19-06-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Breda krijgt eerste LocalGuides

Breda krijgt eerste LocalGuides
Breda Marketing lanceert LocalGuides, een team van twintig  Bredase vrijwilligers die tips, informatie en vooral inspiratie geven aan lokale, en (inter)nationale bezoekers van de stad en de regio. 

De LocalGuides maken deel uit van de campagne ‘Breda geeft je de ruimte’. Deze campagne nodigt bewoners en bezoekers uit vakantie te vieren in eigen stad en regio.  Breda is met de lancering van ‘Breda geeft je de ruimte’ de eerste stad in Nederland die onmiddellijk na de versoepeling van de beperkende corona-maatregelen de deuren open heeft gezet voor meer bezoek en meer activiteit in de stad en de regio. De campagne van Breda Marketing ambieert sterk bij te dragen aan meer bezoeken en vakantieboekingen in de stad en de regio, eens temeer omdat het grootste deel van de Nederlanders naar verwachting de zomervakantie in eigen land zal doorbrengen.

Elk weekend in de stad

De twintig Bredase, gastvrije LocalGuides zijn de komende drie maanden elk weekend actief in het centrum van de stad. Zij delen tips, informatie en inspiratie om vaker te kiezen voor bijzondere, verrassende en onderscheidende bestemmingen op het gebied van fietsen en wandelen, cultuur, recreatie, verblijf, winkelen en horeca in de stad en de regio. De vrijwilligers tippen hun eigen favoriete hotspots in combinatie met tips die Bredanaars kunnen geven via een tipformulier  op  www.welkominbreda.nl/ontdekken/blog. Ook alle tips van de LocalGuides vind je hier terug. 



Hildegard Assies, directeur Breda Marketing ziet dat de lokale economie enorm is geraakt door de corona-uitbraak. "Nu er steeds meer ruimte komt voor versoepeling én nu mensen na een lange lockdown enorm toe zijn aan vakantie en ontspanning, vind ik dat wij samen met de gemeente de verantwoordelijkheid hebben onze stad en de regio de ruimte te geven om hier optimaal van te profiteren. Dat doen we met alle ondernemers en met de grootste fans van Breda: deze twintig Bredanaars die de komende maanden hun weekenden vrijmaken om onze gastvrijheid en gezelligheid prominent op de kaart te zetten.” 

Vergroten Bredase gastvrijheid
De afgelopen weken zijn zij getraind in gastvrijheid in een anderhalve-meter-samenleving met daarin ook specifieke aandacht voor mindervaliden. De LocalGuides zijn mobiel en herkenbaar aan hun kleding. Ze zijn voorzien van een IPad waarmee ze bijvoorbeeld direct reserveringen kunnen maken voor een fietstocht of mensen makkelijk de weg kunnen wijzen op een nieuwe interactieve plattegrond. Op de plattegrond zijn sfeergebieden aangemerkt om bezoekers te verleiden ondernemers en plekken elders in de stad te bezoeken.                 

Burgemeester Paul Depla van Breda stelt dat Breda ook in coronatijd een gastvrije stad is: "Zelfs wanneer je 1,5 meter afstand van elkaar moet bewaren, heeft Breda zoveel te bieden aan onontdekte plekjes en ruimte om met plezier te recreëren. De LocalGuides helpen onze bezoekers met het vinden van die onbekende parels in de stad, verwijzen naar de verruimde terrassen of geven tips over de minder drukbezochte stukken oogverblindende natuur in en rondom Breda. Op die manier vermijden we drukte en creëren we ruimte om samen toch een mooie zomer te hebben volgens de maatregelen. De LocalGuides weten als geen ander wat de échte hotspots zijn in de stad en de regio. Als grootste fans van de stad zijn ze getraind in gastvrijheid, in het vertellen van verhalen en ze spreken allemaal de nodige talen om ook buitenlandse bezoekers te kunnen inspireren. Het is een fantastische manier om de toeristenstroom goed te begeleiden; gastvrij en veilig.” 

Topics:Marketing
Trefwoorden: vvv, dmo, Noord-Brabant

CELTH



||| Nieuws |||

18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...